Színház

Rita Zimmer-Wolfgang Kohlhaase: Hal négyesben

  • - ki -
  • 2013. szeptember 29.

Színház

Rita Zimmer-Wolfgang Kohlhaase Hal négyesben című darabját, mint látják, ketten írták; de ketten csinálták a díszletet és a jelmezt meg még a koreográfiát is; a zenét meg már hárman, és a színpadon négyen állnak - és ehhez képest nagyjából minden, de minden rémes.

A színházi trendiség általi befolyásoltsággal igazán nem vádolható városmajori közönség meglehetős visszafogottan, mondhatni, unott tapssal honorálta a produkciót, melynek legnagyobb, pontosabban egyetlen erénye, hogy eszünkbe jut egyik-másik színészről egyik-másik hajdani szerepe.

Hogy aztán Frenkó Zsolt rendező úgy vélte, hogy ez a szórakoztató színház, vagy hogy a Bánsági Ildikó - Egri Márta - Hirtling István - Ambrus Asma négyes mellé sem darab, sem rendezés nem kell, nem éri meg az oknyomozást. Három idősödő, ámde gazdag nővér és az élet minden területén őket kielégítő inas örökség utáni ácsingózása a mű tárgya, így kerül ide a hal, a többit tessék kitalálni. És egyáltalán nem arra kell gondolni, hogy a hal egy csúnya szálkás állat... Minden fordulat háromszor játszódik le, szegény Hirtling István az állandó szereplő, a lányok legalább váltják egymást.

Külön pech, hogy az első rész - mert részekből is kettő van - hosz-szú expozíció; ráadásul amit exponál, az az első öt percben mindenkinek világos, hiszen a frappáns színlap is elárulja. Lenne idő arra, hogy a három nővér a kötelező egy tulajdonságnál többet is elnyerjen, ami a figurát illeti, de még arra is, hogy a fordulatok ismétlődésében jó mélyen rejlő színházi lehetőséget ki lehessen használni.

Ehelyett marad a belső, néma nosztalgiázás; hogy bizony mindegyik színészt láttuk már érdemesebb, jobb szerepben jó teljesítményt nyújtani. Le lehet vonni még a sovány tanulságot, hogy a profi a vacakságban is profi, és hogy a telefonkönyvet is akár... Meg hogy a cseperésző eső dübörgést kelt a nézőtér fölött, és vajon el fog-e állni, mire vége az előadásnak. Elállt.

Városmajori Színpad, augusztus 13.

csillag az égen

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.