Színház

Rita Zimmer-Wolfgang Kohlhaase: Hal négyesben

  • - ki -
  • 2013. szeptember 29.

Színház

Rita Zimmer-Wolfgang Kohlhaase Hal négyesben című darabját, mint látják, ketten írták; de ketten csinálták a díszletet és a jelmezt meg még a koreográfiát is; a zenét meg már hárman, és a színpadon négyen állnak - és ehhez képest nagyjából minden, de minden rémes.

A színházi trendiség általi befolyásoltsággal igazán nem vádolható városmajori közönség meglehetős visszafogottan, mondhatni, unott tapssal honorálta a produkciót, melynek legnagyobb, pontosabban egyetlen erénye, hogy eszünkbe jut egyik-másik színészről egyik-másik hajdani szerepe.

Hogy aztán Frenkó Zsolt rendező úgy vélte, hogy ez a szórakoztató színház, vagy hogy a Bánsági Ildikó - Egri Márta - Hirtling István - Ambrus Asma négyes mellé sem darab, sem rendezés nem kell, nem éri meg az oknyomozást. Három idősödő, ámde gazdag nővér és az élet minden területén őket kielégítő inas örökség utáni ácsingózása a mű tárgya, így kerül ide a hal, a többit tessék kitalálni. És egyáltalán nem arra kell gondolni, hogy a hal egy csúnya szálkás állat... Minden fordulat háromszor játszódik le, szegény Hirtling István az állandó szereplő, a lányok legalább váltják egymást.

Külön pech, hogy az első rész - mert részekből is kettő van - hosz-szú expozíció; ráadásul amit exponál, az az első öt percben mindenkinek világos, hiszen a frappáns színlap is elárulja. Lenne idő arra, hogy a három nővér a kötelező egy tulajdonságnál többet is elnyerjen, ami a figurát illeti, de még arra is, hogy a fordulatok ismétlődésében jó mélyen rejlő színházi lehetőséget ki lehessen használni.

Ehelyett marad a belső, néma nosztalgiázás; hogy bizony mindegyik színészt láttuk már érdemesebb, jobb szerepben jó teljesítményt nyújtani. Le lehet vonni még a sovány tanulságot, hogy a profi a vacakságban is profi, és hogy a telefonkönyvet is akár... Meg hogy a cseperésző eső dübörgést kelt a nézőtér fölött, és vajon el fog-e állni, mire vége az előadásnak. Elállt.

Városmajori Színpad, augusztus 13.

csillag az égen

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.