Színház

Rita Zimmer-Wolfgang Kohlhaase: Hal négyesben

  • - ki -
  • 2013. szeptember 29.

Színház

Rita Zimmer-Wolfgang Kohlhaase Hal négyesben című darabját, mint látják, ketten írták; de ketten csinálták a díszletet és a jelmezt meg még a koreográfiát is; a zenét meg már hárman, és a színpadon négyen állnak - és ehhez képest nagyjából minden, de minden rémes.

A színházi trendiség általi befolyásoltsággal igazán nem vádolható városmajori közönség meglehetős visszafogottan, mondhatni, unott tapssal honorálta a produkciót, melynek legnagyobb, pontosabban egyetlen erénye, hogy eszünkbe jut egyik-másik színészről egyik-másik hajdani szerepe.

Hogy aztán Frenkó Zsolt rendező úgy vélte, hogy ez a szórakoztató színház, vagy hogy a Bánsági Ildikó - Egri Márta - Hirtling István - Ambrus Asma négyes mellé sem darab, sem rendezés nem kell, nem éri meg az oknyomozást. Három idősödő, ámde gazdag nővér és az élet minden területén őket kielégítő inas örökség utáni ácsingózása a mű tárgya, így kerül ide a hal, a többit tessék kitalálni. És egyáltalán nem arra kell gondolni, hogy a hal egy csúnya szálkás állat... Minden fordulat háromszor játszódik le, szegény Hirtling István az állandó szereplő, a lányok legalább váltják egymást.

Külön pech, hogy az első rész - mert részekből is kettő van - hosz-szú expozíció; ráadásul amit exponál, az az első öt percben mindenkinek világos, hiszen a frappáns színlap is elárulja. Lenne idő arra, hogy a három nővér a kötelező egy tulajdonságnál többet is elnyerjen, ami a figurát illeti, de még arra is, hogy a fordulatok ismétlődésében jó mélyen rejlő színházi lehetőséget ki lehessen használni.

Ehelyett marad a belső, néma nosztalgiázás; hogy bizony mindegyik színészt láttuk már érdemesebb, jobb szerepben jó teljesítményt nyújtani. Le lehet vonni még a sovány tanulságot, hogy a profi a vacakságban is profi, és hogy a telefonkönyvet is akár... Meg hogy a cseperésző eső dübörgést kelt a nézőtér fölött, és vajon el fog-e állni, mire vége az előadásnak. Elállt.

Városmajori Színpad, augusztus 13.

csillag az égen

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.