Színház

Bárcsak minden olyan egyszerű lenne, mint amilyen meghízni volt

Színház

Lépten-nyomon korrumpálhatók vagyunk. Ezt teszi velünk a testvérünk, a nagymamánk, na meg a társadalom. A korrupció különböző variációit néha észre sem vesszük, nem kell ehhez nokiás doboz, stróman vagy baráti kézbe juttatok milliárdok. Elég egy csoki vagy a híres vasárnapi ebéd csábítása, esetleg egy kis lelki terror. A Dollár Papa Gyermekei formáció kifejezetten a Bánkitó Fesztiválra készült furcsasága az idei tematikára reflektálva korrupciós és egyben személyes történetekre épült. A különös happening fókuszában a befolyásolás, az öntudatos kiállás és a vesztegetés zavarba ejtő alternatívái álltak. Mindez pedig cirkuszi körülmények között, az elidegenítés jegyé­ben előadva, Ördög Tamás rendezésében. A színházi sátor porondján Cuhorka Emese és Georgita Máté Dezső hökkentette meg a közönséget, és a korrupt duó mindent beleadott: teljes harci díszben, tetőtől talpig flitterben, hangszert rejtő, ezüst kisgatyában, hózentrágeresen és külön életet élő hajzuhataggal komédiáztak. Előadták a csokival korrumpálható kislány történetét, aki magamutogatásával kerül a középpontba. A kislány után egy imádott és elvhű nagyi következett, utána pedig egy szexuális tartalmú dal és némi tánc – a jelenetsort mozgásszínházi idézetek zárták. A félórás turnusokban ismétlődő előadás mini­sztorijai közül igazi gyöngyszemként ragyogott ki a Cuhorka nagymamájáról szóló szkeccs. Az egyik legjobb kortárs táncos újabb jelét adta annak, hogy színészi kvalitásai nagyobb figyelmet érdemelnének. Az unokáját imádó, de a szeretethez politikai befolyást és akarnokságot is keverő nagymama elbeszélt figurája súlyos alakká nőtte ki magát. A bennünk élő, megfelelési kényszeres unokák rémülten ismerhettek magukra.

Bánkitó Fesztivál, július 14.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.