Színház

Hinták

  • - sisso -
  • 2017. augusztus 20.

Színház

A Lengyel Intézetben volt az ősbemutató, most a szerző, Lackfi János szűkebb hazájában, Zsámbékon is látható az anya-lánya kapcsolatról szóló, a hit és a szeretet alapvető kérdéseit barokkosan boncolgató dráma, amelyből Galgóczy Judit rendezett szikár és pontos előadást.

Évit, aki időnként Lisieux-i Kis Szent Teréz bőrébe bújik, Soltész Bözse alakítja, az anyát pedig, aki Avilai Nagy Szent Teréz hangján is megszólal, Peremartoni Krisztina. Két nő, két szent, két ember vitatkozik és mutatja fel magát. Egy lány, aki repülni szeret, és a templomban van tériszonya, meg egy anya, aki a szent falak között érzi biztonságban magát, és a repülésnek még a gondolatától is irtózik. A folyamatosan aggódó anya végül elveszíti gyermekét, a szó fizikai értelmében, anélkül, hogy a lelki leválás valaha is megtörtént volna közöttük.

Csak ketten vannak a színen, egy kerti sátor ponyvája alatt, műfűnek látszó, kereszt formájú szőnyegen közlekednek, egy gardróbszekrény és egy kórházi sarok között. Ez a tér volna a ház, a magas ég, ahol a lány stewardessként röpköd, a spanyolországi Avila vára és óvárosa, ahová a vallásos anya és az egyházi dogmákat tagadó lánya zarándokol, ez a kert és ez a földi fájdalmak pokla meg a másvilág is, egy másik dimenzió, ahol valódi színházi élménnyé magasztosul egy történet a szomszéd utcából.

Nincsen sehol a két férfi, akikről folyamatosan szó van, csak a két színésznő van, akik a fájdalmasan elszakíthatatlan kötelékek hálójában röptetik és merítik alá egymást és folyton szemben álló gondolatai­kat. Különösen a rég látott Peremartoni Krisztina puritán eszközei nyomán rajzolódik ki az anyaság egyszerre pusztító és szentséges kettőssége, de Soltész Bözse lázadó játéka sem kifogásolható túlságosan. Bár számomra, ahogy az anya aggodalmait hárítja tombolva, vagy éppen a fizikai törvényekkel dacol a piros tűsarkúban, abban már több a modor.

Zsámbéki Színházi Bázis, július 15.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."