Színház

Hinták

  • - sisso -
  • 2017. augusztus 20.

Színház

A Lengyel Intézetben volt az ősbemutató, most a szerző, Lackfi János szűkebb hazájában, Zsámbékon is látható az anya-lánya kapcsolatról szóló, a hit és a szeretet alapvető kérdéseit barokkosan boncolgató dráma, amelyből Galgóczy Judit rendezett szikár és pontos előadást.

Évit, aki időnként Lisieux-i Kis Szent Teréz bőrébe bújik, Soltész Bözse alakítja, az anyát pedig, aki Avilai Nagy Szent Teréz hangján is megszólal, Peremartoni Krisztina. Két nő, két szent, két ember vitatkozik és mutatja fel magát. Egy lány, aki repülni szeret, és a templomban van tériszonya, meg egy anya, aki a szent falak között érzi biztonságban magát, és a repülésnek még a gondolatától is irtózik. A folyamatosan aggódó anya végül elveszíti gyermekét, a szó fizikai értelmében, anélkül, hogy a lelki leválás valaha is megtörtént volna közöttük.

Csak ketten vannak a színen, egy kerti sátor ponyvája alatt, műfűnek látszó, kereszt formájú szőnyegen közlekednek, egy gardróbszekrény és egy kórházi sarok között. Ez a tér volna a ház, a magas ég, ahol a lány stewardessként röpköd, a spanyolországi Avila vára és óvárosa, ahová a vallásos anya és az egyházi dogmákat tagadó lánya zarándokol, ez a kert és ez a földi fájdalmak pokla meg a másvilág is, egy másik dimenzió, ahol valódi színházi élménnyé magasztosul egy történet a szomszéd utcából.

Nincsen sehol a két férfi, akikről folyamatosan szó van, csak a két színésznő van, akik a fájdalmasan elszakíthatatlan kötelékek hálójában röptetik és merítik alá egymást és folyton szemben álló gondolatai­kat. Különösen a rég látott Peremartoni Krisztina puritán eszközei nyomán rajzolódik ki az anyaság egyszerre pusztító és szentséges kettőssége, de Soltész Bözse lázadó játéka sem kifogásolható túlságosan. Bár számomra, ahogy az anya aggodalmait hárítja tombolva, vagy éppen a fizikai törvényekkel dacol a piros tűsarkúban, abban már több a modor.

Zsámbéki Színházi Bázis, július 15.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.