Színház

Hinták

  • - sisso -
  • 2017. augusztus 20.

Színház

A Lengyel Intézetben volt az ősbemutató, most a szerző, Lackfi János szűkebb hazájában, Zsámbékon is látható az anya-lánya kapcsolatról szóló, a hit és a szeretet alapvető kérdéseit barokkosan boncolgató dráma, amelyből Galgóczy Judit rendezett szikár és pontos előadást.

Évit, aki időnként Lisieux-i Kis Szent Teréz bőrébe bújik, Soltész Bözse alakítja, az anyát pedig, aki Avilai Nagy Szent Teréz hangján is megszólal, Peremartoni Krisztina. Két nő, két szent, két ember vitatkozik és mutatja fel magát. Egy lány, aki repülni szeret, és a templomban van tériszonya, meg egy anya, aki a szent falak között érzi biztonságban magát, és a repülésnek még a gondolatától is irtózik. A folyamatosan aggódó anya végül elveszíti gyermekét, a szó fizikai értelmében, anélkül, hogy a lelki leválás valaha is megtörtént volna közöttük.

Csak ketten vannak a színen, egy kerti sátor ponyvája alatt, műfűnek látszó, kereszt formájú szőnyegen közlekednek, egy gardróbszekrény és egy kórházi sarok között. Ez a tér volna a ház, a magas ég, ahol a lány stewardessként röpköd, a spanyolországi Avila vára és óvárosa, ahová a vallásos anya és az egyházi dogmákat tagadó lánya zarándokol, ez a kert és ez a földi fájdalmak pokla meg a másvilág is, egy másik dimenzió, ahol valódi színházi élménnyé magasztosul egy történet a szomszéd utcából.

Nincsen sehol a két férfi, akikről folyamatosan szó van, csak a két színésznő van, akik a fájdalmasan elszakíthatatlan kötelékek hálójában röptetik és merítik alá egymást és folyton szemben álló gondolatai­kat. Különösen a rég látott Peremartoni Krisztina puritán eszközei nyomán rajzolódik ki az anyaság egyszerre pusztító és szentséges kettőssége, de Soltész Bözse lázadó játéka sem kifogásolható túlságosan. Bár számomra, ahogy az anya aggodalmait hárítja tombolva, vagy éppen a fizikai törvényekkel dacol a piros tűsarkúban, abban már több a modor.

Zsámbéki Színházi Bázis, július 15.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.