színház

Ionesco: Különóra

  • - urfi -
  • 2012. július 7.

Színház

Ionesco Különóra című darabja a Bukaresti Nemzeti Színház vendégjátékában egyszeri, észrevétlen, önfeledt színházi ünnep volt. Nem óvatoskodnék: egy zsenit láttunk működésben. Horatiu Malaele rendezte elsősorban saját magát mint tanárt, valamint az órára érkező kamaszlányt Aylin Cadi”r harsány, a szobalányt Natalia Calin visszafogott, egyaránt intelligens alakításában. Az előadás nagyon jól indul, majd egyre jobb lesz, ahogy a játék többször ritmust vált, szintet lép. Az abszurd az alap, a vehemensen ostoba és feltűnően fiatal diáklány és a fontoskodó, joviális öregúr túlrajzolt figurái, no meg persze két világszemlélet kerülgeti egymást a ferde fapadlón, vagyis a tanár szobájában. A professzor bölcsességéből aztán őrület lesz és rendszer: a nyelvekről, tehát a kommunikáció esélyeiről tartott előadása egyszerre velőtrázóan vicces hülyeség és kétségbeejtő nyelvfilozófia. A magyar feliratokból csak sejthető nyelvi bravúr, az ismétlés és töredékesség költészete brutalitásba fordul, a gyilkosság egyszerre természetes és botrányos, meglepő és logikus fejlemény. Malaele abból is felejthetetlenül vicces és torokszorító jelenetet csinál, hogy zakója elvesztése után nem tudja zsebre rakni a kezét, ebben a nagyszerű darabban pedig egyenesen lubickol. Metszően okos, ellenállhatatlanul mulatságos és kegyetlen előadást láttunk tűpontos és játékos rendezésben, amely nem szembemegy a nálunk uralkodó lélektani realizmussal és a közönség kegyeit kereső gondolati egysíkúsággal, hanem tudomást sem vesz róla, mérföldekkel előtte jár.

Radnóti Színház, május 30.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.