színház

Ionesco: Különóra

  • - urfi -
  • 2012. július 7.

Színház

Ionesco Különóra című darabja a Bukaresti Nemzeti Színház vendégjátékában egyszeri, észrevétlen, önfeledt színházi ünnep volt. Nem óvatoskodnék: egy zsenit láttunk működésben. Horatiu Malaele rendezte elsősorban saját magát mint tanárt, valamint az órára érkező kamaszlányt Aylin Cadi”r harsány, a szobalányt Natalia Calin visszafogott, egyaránt intelligens alakításában. Az előadás nagyon jól indul, majd egyre jobb lesz, ahogy a játék többször ritmust vált, szintet lép. Az abszurd az alap, a vehemensen ostoba és feltűnően fiatal diáklány és a fontoskodó, joviális öregúr túlrajzolt figurái, no meg persze két világszemlélet kerülgeti egymást a ferde fapadlón, vagyis a tanár szobájában. A professzor bölcsességéből aztán őrület lesz és rendszer: a nyelvekről, tehát a kommunikáció esélyeiről tartott előadása egyszerre velőtrázóan vicces hülyeség és kétségbeejtő nyelvfilozófia. A magyar feliratokból csak sejthető nyelvi bravúr, az ismétlés és töredékesség költészete brutalitásba fordul, a gyilkosság egyszerre természetes és botrányos, meglepő és logikus fejlemény. Malaele abból is felejthetetlenül vicces és torokszorító jelenetet csinál, hogy zakója elvesztése után nem tudja zsebre rakni a kezét, ebben a nagyszerű darabban pedig egyenesen lubickol. Metszően okos, ellenállhatatlanul mulatságos és kegyetlen előadást láttunk tűpontos és játékos rendezésben, amely nem szembemegy a nálunk uralkodó lélektani realizmussal és a közönség kegyeit kereső gondolati egysíkúsággal, hanem tudomást sem vesz róla, mérföldekkel előtte jár.

Radnóti Színház, május 30.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.