rés a présen

Budapest legújabb színházának bemutatkozása

Németh Kristóf színész, színházigazgató

  • rés a présen
  • 2018. február 20.

Színház

rés a présen: Mit kell tudnunk a Fórum Színházról?

Németh Kristóf: A Fórum Színház egy Nonprofit Közhasznú Kft., van egy irodánk és próbatermünk Budán, az állandó játszóhelyünk az Uránia Nemzeti Filmszínház, ebben a formában az idén állt fel a cég. A tulajdonos én vagyok, ám Kovács Balázs producertársam nélkül félkarú óriás lennék. A gödöllői Művészetek Házával pedig egy kölcsönösen gyümölcsöző koprodukciós viszonyt alakítottunk ki.

rap: Az első ősbemutatótok A forgatókönyv című darab. Mi az aktualitása az 1939-es hollywoodi történetnek?

NK: Ezt a vígjátékot először és egyedül a Fórum Színházban láthatja a publikum. A legenda szerint úgy született meg az Elfújta a szél forgatókönyve, hogy három ember bezárkózott egy hétre egy irodába, és addig nem jöttek, nem jöhettek ki onnan, amíg el nem készülnek a tökéletes alkotással. Ennek az őrült és vicces hétnek a történetét ismerheti meg a közönség. A darab valójában egy legendás producer irodájában játszódik és minden szereplő valóságos alak. A 20. század első felében az Európában teret nyerő fasizmus elől menekülő emigráns művészek egy része lett később Hollywood meghatározó szellemi köre, tehát társadalmi-politikai kérdéseket is felvet az író, Ron Hutchinson.

rap: Kik készítették az előadást?

NK: Galambos Attila műfordítása pompásan sikerült, és a sztori mellett a sziporkázó dialógok lehetnek egy sikeres előadás alapjai. Szerednyey Béla, Csonka András, Magyar Attila és Pleskó Szimonetta pedig parádésan játszik Szente Vajk rendezésében. A háttérben dolgozók áldozatos munkája persze pont olyan fontos, mint a sztároké, hiszen „háttér nélkül nincs előtér”.

rap: Hogy sikerült a bemutató, és mikor lesz még műsoron a darab?

NK: A december 6-i díszbemutató igazi örömünnep volt, zsúfolt telt ház előtt. Legközelebb december 27-én, január 10-én játszunk és februártól folyamatosan. Öröm volt látni, hogy milyen sok barát, szakmabeli érdeklődő jött el Budapest legújabb színházának bemutatkozására. 14 év felett mindenkinek szívből ajánlom az előadást, hiszen igazi családi élmény. Megjegyzem, hogy az Uránia akadálymentes, előadásainkat pedig jelnyelvi tolmácsok is segítik.

rap: Mire számíthatunk még?

NK: Ősbemutatóval nyitott a Fórum Színház, hamarosan egy világsikerű krimivel és egy újabb vígjátékkal jövünk. Folytatom a Mesterek és tanítványok című sorozatomat, ahol eddig Szinetár Miklós, Gálvölgyi János, Benedek Miklós, Karinthy Márton és tanítványaik tiszteltek meg a részvételükkel. A repertoár valójában a következő évadra tud kiteljesedni, most kőre követ rakunk és egy biztos alapokon nyugvó teátrumot építünk fel. Témaválasztásban alapvetően filmhez és színházhoz kapcsolódó ősbemutatókat tervezek.

rap: Producerként is dolgozol, de színészként is találkozhat még veled a közönség?

NK: A producer dolga elsősorban minden lehetőség, pénzügyi fedezet, infrastrukturális környezet, adminisztrációs háttér, személyi igény és jogi feltétel előteremtése, ami őrült felelősség és embert próbáló feladat. Ezzel együtt hamarosan színészként is megjelenek a Fórum Színházban, vendégként pedig másik teátrumokban is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.