rés a présen

Budapest legújabb színházának bemutatkozása

Németh Kristóf színész, színházigazgató

  • rés a présen
  • 2018. február 20.

Színház

rés a présen: Mit kell tudnunk a Fórum Színházról?

Németh Kristóf: A Fórum Színház egy Nonprofit Közhasznú Kft., van egy irodánk és próbatermünk Budán, az állandó játszóhelyünk az Uránia Nemzeti Filmszínház, ebben a formában az idén állt fel a cég. A tulajdonos én vagyok, ám Kovács Balázs producertársam nélkül félkarú óriás lennék. A gödöllői Művészetek Házával pedig egy kölcsönösen gyümölcsöző koprodukciós viszonyt alakítottunk ki.

rap: Az első ősbemutatótok A forgatókönyv című darab. Mi az aktualitása az 1939-es hollywoodi történetnek?

NK: Ezt a vígjátékot először és egyedül a Fórum Színházban láthatja a publikum. A legenda szerint úgy született meg az Elfújta a szél forgatókönyve, hogy három ember bezárkózott egy hétre egy irodába, és addig nem jöttek, nem jöhettek ki onnan, amíg el nem készülnek a tökéletes alkotással. Ennek az őrült és vicces hétnek a történetét ismerheti meg a közönség. A darab valójában egy legendás producer irodájában játszódik és minden szereplő valóságos alak. A 20. század első felében az Európában teret nyerő fasizmus elől menekülő emigráns művészek egy része lett később Hollywood meghatározó szellemi köre, tehát társadalmi-politikai kérdéseket is felvet az író, Ron Hutchinson.

rap: Kik készítették az előadást?

NK: Galambos Attila műfordítása pompásan sikerült, és a sztori mellett a sziporkázó dialógok lehetnek egy sikeres előadás alapjai. Szerednyey Béla, Csonka András, Magyar Attila és Pleskó Szimonetta pedig parádésan játszik Szente Vajk rendezésében. A háttérben dolgozók áldozatos munkája persze pont olyan fontos, mint a sztároké, hiszen „háttér nélkül nincs előtér”.

rap: Hogy sikerült a bemutató, és mikor lesz még műsoron a darab?

NK: A december 6-i díszbemutató igazi örömünnep volt, zsúfolt telt ház előtt. Legközelebb december 27-én, január 10-én játszunk és februártól folyamatosan. Öröm volt látni, hogy milyen sok barát, szakmabeli érdeklődő jött el Budapest legújabb színházának bemutatkozására. 14 év felett mindenkinek szívből ajánlom az előadást, hiszen igazi családi élmény. Megjegyzem, hogy az Uránia akadálymentes, előadásainkat pedig jelnyelvi tolmácsok is segítik.

rap: Mire számíthatunk még?

NK: Ősbemutatóval nyitott a Fórum Színház, hamarosan egy világsikerű krimivel és egy újabb vígjátékkal jövünk. Folytatom a Mesterek és tanítványok című sorozatomat, ahol eddig Szinetár Miklós, Gálvölgyi János, Benedek Miklós, Karinthy Márton és tanítványaik tiszteltek meg a részvételükkel. A repertoár valójában a következő évadra tud kiteljesedni, most kőre követ rakunk és egy biztos alapokon nyugvó teátrumot építünk fel. Témaválasztásban alapvetően filmhez és színházhoz kapcsolódó ősbemutatókat tervezek.

rap: Producerként is dolgozol, de színészként is találkozhat még veled a közönség?

NK: A producer dolga elsősorban minden lehetőség, pénzügyi fedezet, infrastrukturális környezet, adminisztrációs háttér, személyi igény és jogi feltétel előteremtése, ami őrült felelősség és embert próbáló feladat. Ezzel együtt hamarosan színészként is megjelenek a Fórum Színházban, vendégként pedig másik teátrumokban is.

Neked ajánljuk

Leginkább a foci

  • Toroczkay András

Apanovellák, de nem csak azok, felnövéstörténetek, kisvárosi elbeszélések, Budapest- és énelbeszélések is egyben. Az író magáról beszél, nem is kendőzi. Már a címből rögtön beugrik egy másik óriás: Lóci. Itt azonban a fiú emeli fel az apját, s állít emléket neki.

Stockholm-szindróma

Szentgyörgyi Bálint sorozatát nagyjából kétféle diskurzus övezi. Az egyik a sorozat nyilvánvaló történelmi torzításait és pontatlanságait rója fel. Itt elsősorban Hodosán Róza szociológus és Rainer M. János történész kritikái­ra gondolunk, akik az 1980-as évek ellenzéki mozgalmainak tagjaiként jogosan érezhetik, hogy saját és bajtársaik munkálkodását az alkotók nem adták vissza elég hűen. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy A besúgó vállaltan fikció, nem pedig dokumentumfilm.

Delfin

Van a filmben két csónakázás. Az egyik a bajai Sugovicán, az egykor kedvelt, de most néptelennek mutatkozó horgászhelyen. A gyermekkora helyszíneire visszalátogatván ismét kisvárosi lánnyá változó világhírű úszófenomén a nagypapával, ladikon haladva újra felfedezi a Duna-mellékág békességét. Máskor meg az óceánon hasít bérelt jetboaton, bálnát akar nézni – hullámokból felszökkenő delfineket lát is.

Szerelem határok nélkül

  • Nagy István

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Biztonsági játék

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Miért hiányzik?

  • Csabai Máté

Nem lehet erről a kiadványról szokványos kritikát írni. Nem csupán Kocsis Zoltán ikonikus, de azért a színpad széléről olykor kibeszélt személye miatt, hanem azért, mert a huszonhat lemezen csupa olyan mű és életmű szerepel, amelyek játékmódjáról, megítéléséről interjúkban, szemináriumokon sokat megosztott a zongoraművész.

Minden színész csiga

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.

Rejtvényfejtés

Legendás hely volt a Bartók 32 Galéria a kilencvenes években, magyar és külföldi kortárs kiállításokkal. Csak egy „probléma” volt vele (akárcsak a Liget Galériával), hogy a fenntartója és tulajdonosa az önkormányzat volt. A majdnem 100 négyzetméter alapterületű helyszín, s a modern művek ottani bemutatásának ellehetetlenítését az első Orbán-kormány művészetpolitikájának „köszönhetjük”, bár kétségtelen, hogy a múltba révedő magyarosch műalkotás fogalmát addigra jól beleültették az embe­rek fejébe.

Minden változatlan

  • Balogh Magdolna

A fejlődés- vagy karrierregényként induló mű egy drezdai antikvárius, Norbert Paulini alakját állítja a középpontba: a szerző „a szellem emberének” akar emléket állítani. Paulini a hetvenes–nyolcvanas években különleges hírnévnek örvendő boltot működtetett, amelyben egy kis szellemi kör is otthonra talált, s az elbeszélő is a törzsközönségéhez tartozott.

A zöld-fehér polip

Megalakul az ötödik Orbán-kormány, és itt most azt kéne találgatnunk, hogy Kásler távozása, Csák bevonása, Lázár és Navracsics visszatérése, meg néhány minisztérium szétszedése, átalakítása mi mindenre utalhat, s mindebből milyen új politikai irányra számíthatunk – de tizenkét év orbánizmus után nem hinnénk, hogy mindennek nagy jelentősége volna. Voltaképpen még a totális eszementséget tükröző húzás, az egészségügy és – főleg – a közoktatás betolása a karhatalmi minisztérium alá sem meglepő a NER államigazgatási track recordjának ismeretében.

Orbán Viktor két beiktatása

„Az Isten kegyelméből nekünk adott megbízatás mindig túlmutat rajtunk. Azokra, akiknek a javát kell szolgálnunk, de még ennél is tovább mutat arra, akitől a feladatot végső soron kaptuk és akinek a dicsőségét szolgálhatjuk. Ez a mai nap üzenete mindannyiunknak” – mondta Balog Zoltán, a rendszer egyik sokat próbált főpapja a Kálvin téri református templomban, a Novák Katalin államfői beiktatása alkalmából rendezett ökumenikus szertartáson. Szavai üresen pattogtak a templom kövén, s talán a térre is kigurultak, hogy ott pukkanjanak szét, mint sok színes szappanbuborék.