Tánc

Neuoropean

  • - sisso -
  • 2018. február 20.

Színház

Mindenféle társadalomkritikus újcirkuszi kalandok után a Movein Mission sorozat Neuropean című estje ismét mélyfúrás a Duda Éva Társulattól. A csapathoz megint fiatal külsős, illetve nemzetközi alkotók, koreográfusok kaptak meghívást, hogy építsék a csoportidentitást, illetve változatosságot hozzanak a budapesti kortárs táncéletbe.

Az est első felét Varga Csaba fiatal táncművész jegyzi. Etűdjének címe: From Helix to Vortex (Spiráltól örvénylésig). Adrian Newgent atmoszferikus zenéjére lassan építkező, majd a finisben hirtelen kifejlő darab. Akár a virágdíszítés a vázán, úgy indázik az öt előadó a balett, a kontakttánc és az akrobatika elemeit vegyítő mozdulatszekvenciákat összefűzve. Lehetne nézni reggelig, emellett még a MU Színház mellett elhúzó mentők szirénája sem olyan zavaró. Egyre gyorsabb és gyorsabb a körtánc, örvénylő eleggyé áll össze az emberi forgatag. Nincsenek kitüntetett pillanatok, szólók, nincs történet, csak a tánc, végül a nemtelen hömpölygés szoborcsoporttá merevedik.

Nem így Quan Bui Ngoc Blurry (Elmosódott) című koreográfiájában, amelyben Egyed Bea, Simet Jessica, Csuzi Márton, Keresztes Patrik és Rusu Andor, bár előemberek vagy véglények hadának nézhetnénk őket, mégiscsak megmutatják magukat. Mindenki karakterré válik egy pillanat alatt, s még az sem kizárt, hogy a Trónok harca eszelős figurái ezek. Technikás és következetes mozgásukat Kovács Jeromos zenei szerkesztése még jobban kiemeli. Rabszolgák, robotok, vadállatok, elmebajosok kisebb közösségébe csöppenünk, és hiába is várnánk, hogy kizökkentsenek, feloldozzanak, elmenekítsenek, inkább magukkal rántanak minket abba a Bosch-képbe, amit a színpadra raktak pasztellszínű furcsa gönceikben. Ezen az estén megtudhattuk, milyen az emberi massza ötven árnyalata.

MU Színház, december 9.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.