Tánc

Neuoropean

  • - sisso -
  • 2018. február 20.

Színház

Mindenféle társadalomkritikus újcirkuszi kalandok után a Movein Mission sorozat Neuropean című estje ismét mélyfúrás a Duda Éva Társulattól. A csapathoz megint fiatal külsős, illetve nemzetközi alkotók, koreográfusok kaptak meghívást, hogy építsék a csoportidentitást, illetve változatosságot hozzanak a budapesti kortárs táncéletbe.

Az est első felét Varga Csaba fiatal táncművész jegyzi. Etűdjének címe: From Helix to Vortex (Spiráltól örvénylésig). Adrian Newgent atmoszferikus zenéjére lassan építkező, majd a finisben hirtelen kifejlő darab. Akár a virágdíszítés a vázán, úgy indázik az öt előadó a balett, a kontakttánc és az akrobatika elemeit vegyítő mozdulatszekvenciákat összefűzve. Lehetne nézni reggelig, emellett még a MU Színház mellett elhúzó mentők szirénája sem olyan zavaró. Egyre gyorsabb és gyorsabb a körtánc, örvénylő eleggyé áll össze az emberi forgatag. Nincsenek kitüntetett pillanatok, szólók, nincs történet, csak a tánc, végül a nemtelen hömpölygés szoborcsoporttá merevedik.

Nem így Quan Bui Ngoc Blurry (Elmosódott) című koreográfiájában, amelyben Egyed Bea, Simet Jessica, Csuzi Márton, Keresztes Patrik és Rusu Andor, bár előemberek vagy véglények hadának nézhetnénk őket, mégiscsak megmutatják magukat. Mindenki karakterré válik egy pillanat alatt, s még az sem kizárt, hogy a Trónok harca eszelős figurái ezek. Technikás és következetes mozgásukat Kovács Jeromos zenei szerkesztése még jobban kiemeli. Rabszolgák, robotok, vadállatok, elmebajosok kisebb közösségébe csöppenünk, és hiába is várnánk, hogy kizökkentsenek, feloldozzanak, elmenekítsenek, inkább magukkal rántanak minket abba a Bosch-képbe, amit a színpadra raktak pasztellszínű furcsa gönceikben. Ezen az estén megtudhattuk, milyen az emberi massza ötven árnyalata.

MU Színház, december 9.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.