rés a présen

„Büdös zokniban fogsz játszani”

Novkov Máté színész

  • rés a présen
  • 2017. december 9.

Színház

rés a présen: Szerettél debreceni diák lenni?

Novkov Máté: Nagyon fontos nekem Debrecen, ott nőttem fel, sok emlék köt oda. Oda jártam gimnáziumba, nagyon szerettem adys diák lenni. Szeretem a várost, szeretek oda hazamenni, de színészként több lehetőségem van Budapesten. Anyukám, Oláh Zsuzsa több mint húsz éve tagja a debreceni Csokonai Színháznak, ezért szinte minden bemutatót láttam.

rap: Tavaly végeztél a Színművészetin, és kerültél az Örkénybe. Nem kimondottan rögös pályakezdés.

NM: Ehhez a pályához a tehetségen és a szorgalmon kívül nagy szükség van szerencsére is, nekem ez eddig sikerült, jókor voltam jó helyen. Persze én is mindent megteszek azért, hogy ez a szerencse ne pártoljon el tőlem, próbálom mindig a maximumot nyújtani, és kihasználni minden lehetőséget, tanulni a kollégáktól, akik ebben a társulatban körülvesznek.

rap: A tanulóévek során milyen sikerélményeid voltak?

NM: Meg kellett tanulnom, hogy a saját hangomon szólaljak meg, ne bújjak egy szerep, egy elnagyolt figura mögé, mert az sok helyzetben megúszás. Három osztályfőnököm volt, Pelsőczy Réka, Bagossy László és Rába Roland. Nagyon különböző emberek, mindegyikőjüktől más-más színházi gondolkodást, megfogalmazást lehetett tanulni.

rap: Miben láthatunk?

NM: Legutóbbi bemutatónk a IV. Henrik, Mácsai Pál rendezésében, amelyben több különböző szerepet játszom, a kedvencem Bardolf, a kukalakó. Igazi csapatmunka, amiben nagyon hiszünk. Az egész munkafolyamatra pozitívan emlékszem vissza. Nemcsak a próbákon foglalkoztunk az előadással, hanem a folyosókon, öltözőkben, büfében is.

rap: Független színházi tapasztalataid is vannak, játszol A te országod című Forte-előadásban.

NM: A csapatot már ismertem Debrecenből, illetve olyan is van köztük, aki kollégiumi szobatársam volt. Horváth Csaba kért fel erre az előadásra, és én nagyon örültem. Egyrészt azért, mert érzelmileg kötődöm ezekhez az emberekhez, másrészt pedig azért, mert nagyon másképp működik egy független színház, mint a kőszínház. Például te mosod ki a jelmezedet, és ha nem tetted meg, akkor így jártál, büdös zokniban fogsz játszani.

rap: Mi jön a következő évadban?

NM: Vár rám még az idén Gáspár Ildikó rendezésében az Átváltozás, és a Polgár Csaba rendezte
A hattyú. A többi esetleges szerepet még nem tudom. Az Örkényen kívül járok még szinkronizálni, ami egy egészen más műfaj, mint a színház, mások az eszközei. Az is egy izgalmas terep, de ha úgy beszélnék az Örkény színpadán, mint a szinkronstúdióban, szerintem a Pali páros lábbal rúgna ki. Ezért is fontos különválasztani a színpadi és a szinkronszínészetet. Az Örkénytől függetlenül szeretnék megtanulni burkolni; komolyan ez a tervem, mert szeretnék valami kétkezi dologhoz is érteni.

rap: Milyen lesz a színház száz év múlva?

NM: Az Anyám tyúkja 3D-t fogjuk játszani.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.