rés a présen

„Büdös zokniban fogsz játszani”

Novkov Máté színész

  • rés a présen
  • 2017. december 9.

Színház

rés a présen: Szerettél debreceni diák lenni?

Novkov Máté: Nagyon fontos nekem Debrecen, ott nőttem fel, sok emlék köt oda. Oda jártam gimnáziumba, nagyon szerettem adys diák lenni. Szeretem a várost, szeretek oda hazamenni, de színészként több lehetőségem van Budapesten. Anyukám, Oláh Zsuzsa több mint húsz éve tagja a debreceni Csokonai Színháznak, ezért szinte minden bemutatót láttam.

rap: Tavaly végeztél a Színművészetin, és kerültél az Örkénybe. Nem kimondottan rögös pályakezdés.

NM: Ehhez a pályához a tehetségen és a szorgalmon kívül nagy szükség van szerencsére is, nekem ez eddig sikerült, jókor voltam jó helyen. Persze én is mindent megteszek azért, hogy ez a szerencse ne pártoljon el tőlem, próbálom mindig a maximumot nyújtani, és kihasználni minden lehetőséget, tanulni a kollégáktól, akik ebben a társulatban körülvesznek.

rap: A tanulóévek során milyen sikerélményeid voltak?

NM: Meg kellett tanulnom, hogy a saját hangomon szólaljak meg, ne bújjak egy szerep, egy elnagyolt figura mögé, mert az sok helyzetben megúszás. Három osztályfőnököm volt, Pelsőczy Réka, Bagossy László és Rába Roland. Nagyon különböző emberek, mindegyikőjüktől más-más színházi gondolkodást, megfogalmazást lehetett tanulni.

rap: Miben láthatunk?

NM: Legutóbbi bemutatónk a IV. Henrik, Mácsai Pál rendezésében, amelyben több különböző szerepet játszom, a kedvencem Bardolf, a kukalakó. Igazi csapatmunka, amiben nagyon hiszünk. Az egész munkafolyamatra pozitívan emlékszem vissza. Nemcsak a próbákon foglalkoztunk az előadással, hanem a folyosókon, öltözőkben, büfében is.

rap: Független színházi tapasztalataid is vannak, játszol A te országod című Forte-előadásban.

NM: A csapatot már ismertem Debrecenből, illetve olyan is van köztük, aki kollégiumi szobatársam volt. Horváth Csaba kért fel erre az előadásra, és én nagyon örültem. Egyrészt azért, mert érzelmileg kötődöm ezekhez az emberekhez, másrészt pedig azért, mert nagyon másképp működik egy független színház, mint a kőszínház. Például te mosod ki a jelmezedet, és ha nem tetted meg, akkor így jártál, büdös zokniban fogsz játszani.

rap: Mi jön a következő évadban?

NM: Vár rám még az idén Gáspár Ildikó rendezésében az Átváltozás, és a Polgár Csaba rendezte
A hattyú. A többi esetleges szerepet még nem tudom. Az Örkényen kívül járok még szinkronizálni, ami egy egészen más műfaj, mint a színház, mások az eszközei. Az is egy izgalmas terep, de ha úgy beszélnék az Örkény színpadán, mint a szinkronstúdióban, szerintem a Pali páros lábbal rúgna ki. Ezért is fontos különválasztani a színpadi és a szinkronszínészetet. Az Örkénytől függetlenül szeretnék megtanulni burkolni; komolyan ez a tervem, mert szeretnék valami kétkezi dologhoz is érteni.

rap: Milyen lesz a színház száz év múlva?

NM: Az Anyám tyúkja 3D-t fogjuk játszani.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.