rés a présen

„Büdös zokniban fogsz játszani”

Novkov Máté színész

  • rés a présen
  • 2017. december 9.

Színház

rés a présen: Szerettél debreceni diák lenni?

Novkov Máté: Nagyon fontos nekem Debrecen, ott nőttem fel, sok emlék köt oda. Oda jártam gimnáziumba, nagyon szerettem adys diák lenni. Szeretem a várost, szeretek oda hazamenni, de színészként több lehetőségem van Budapesten. Anyukám, Oláh Zsuzsa több mint húsz éve tagja a debreceni Csokonai Színháznak, ezért szinte minden bemutatót láttam.

rap: Tavaly végeztél a Színművészetin, és kerültél az Örkénybe. Nem kimondottan rögös pályakezdés.

NM: Ehhez a pályához a tehetségen és a szorgalmon kívül nagy szükség van szerencsére is, nekem ez eddig sikerült, jókor voltam jó helyen. Persze én is mindent megteszek azért, hogy ez a szerencse ne pártoljon el tőlem, próbálom mindig a maximumot nyújtani, és kihasználni minden lehetőséget, tanulni a kollégáktól, akik ebben a társulatban körülvesznek.

rap: A tanulóévek során milyen sikerélményeid voltak?

NM: Meg kellett tanulnom, hogy a saját hangomon szólaljak meg, ne bújjak egy szerep, egy elnagyolt figura mögé, mert az sok helyzetben megúszás. Három osztályfőnököm volt, Pelsőczy Réka, Bagossy László és Rába Roland. Nagyon különböző emberek, mindegyikőjüktől más-más színházi gondolkodást, megfogalmazást lehetett tanulni.

rap: Miben láthatunk?

NM: Legutóbbi bemutatónk a IV. Henrik, Mácsai Pál rendezésében, amelyben több különböző szerepet játszom, a kedvencem Bardolf, a kukalakó. Igazi csapatmunka, amiben nagyon hiszünk. Az egész munkafolyamatra pozitívan emlékszem vissza. Nemcsak a próbákon foglalkoztunk az előadással, hanem a folyosókon, öltözőkben, büfében is.

rap: Független színházi tapasztalataid is vannak, játszol A te országod című Forte-előadásban.

NM: A csapatot már ismertem Debrecenből, illetve olyan is van köztük, aki kollégiumi szobatársam volt. Horváth Csaba kért fel erre az előadásra, és én nagyon örültem. Egyrészt azért, mert érzelmileg kötődöm ezekhez az emberekhez, másrészt pedig azért, mert nagyon másképp működik egy független színház, mint a kőszínház. Például te mosod ki a jelmezedet, és ha nem tetted meg, akkor így jártál, büdös zokniban fogsz játszani.

rap: Mi jön a következő évadban?

NM: Vár rám még az idén Gáspár Ildikó rendezésében az Átváltozás, és a Polgár Csaba rendezte
A hattyú. A többi esetleges szerepet még nem tudom. Az Örkényen kívül járok még szinkronizálni, ami egy egészen más műfaj, mint a színház, mások az eszközei. Az is egy izgalmas terep, de ha úgy beszélnék az Örkény színpadán, mint a szinkronstúdióban, szerintem a Pali páros lábbal rúgna ki. Ezért is fontos különválasztani a színpadi és a szinkronszínészetet. Az Örkénytől függetlenül szeretnék megtanulni burkolni; komolyan ez a tervem, mert szeretnék valami kétkezi dologhoz is érteni.

rap: Milyen lesz a színház száz év múlva?

NM: Az Anyám tyúkja 3D-t fogjuk játszani.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.