Cirkusz

C!RCA: S

  • Sisso
  • 2013. július 27.

Színház

Az előadó-művészetben dübörög a progresszió: a költők az új rocksztárok, Rutkai Bori az új Halász Judit és az ausztrál újcirkusz az új francia újcirkusz. Különleges, organikus mixet látunk: akrobatika, erőművészet, tánckoreográfia, geg, színészet, filozófia, líra, hangköltészet és a mindebből kikerekedő egész.

Az előadáshoz az S betű és a kapcsolódó asszociációk szolgáltatták az inspirációt a kígyózó mozgástól és az untermann kihangosított, sziszegő testhangjain át a spirális színpadképekig. Erre épül a cirkusz szereplőinek története, a vándorcirkuszok szomorú szabadságának emlékétől az új egymásra utaltságig és a szofisztikált bohóckodásig. A hét szereplő olyan organikus egységként működik, mint valami laboratóriumi körülmények között létrehozott bébigalaxis, miközben nem mulasztják el kidomborítani egyéni produkcióikon keresztül a saját tehetségüket sem. Hatalmas láncreakcióként, két-három szereplő interakciójaként és szólóprodukciók soraként is nézhető az együtt mozgó egész. A közönségnek ideje sincs feldolgozni egy új szaltó mortálét, már a hulahoppkarikák villámgyors táncoltatásán vagy az egymás fején álló emberekből épült erődítményen ámul, nevet az agresszív artistalányon, aki a bemikrofonozott untermann testét ütlegeli egy mikrofonnal, miközben Purcell zenéjére hömpölyög a színpad, mert újabb és újabb szereplők pattognak, gurulnak, repkednek valami átszellemült geometria szerint. Yaron Lifschitz rendezésében zárt alakzatokban vonulnak fel a régi, nehéz technikák, és ezen a szigorú vázon épül a szép, új, szórakoztató világ. Pedig semmi cicoma.

Trafó, május 31.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.