Cirkusz

C!RCA: S

  • Sisso
  • 2013. július 27.

Színház

Az előadó-művészetben dübörög a progresszió: a költők az új rocksztárok, Rutkai Bori az új Halász Judit és az ausztrál újcirkusz az új francia újcirkusz. Különleges, organikus mixet látunk: akrobatika, erőművészet, tánckoreográfia, geg, színészet, filozófia, líra, hangköltészet és a mindebből kikerekedő egész.

Az előadáshoz az S betű és a kapcsolódó asszociációk szolgáltatták az inspirációt a kígyózó mozgástól és az untermann kihangosított, sziszegő testhangjain át a spirális színpadképekig. Erre épül a cirkusz szereplőinek története, a vándorcirkuszok szomorú szabadságának emlékétől az új egymásra utaltságig és a szofisztikált bohóckodásig. A hét szereplő olyan organikus egységként működik, mint valami laboratóriumi körülmények között létrehozott bébigalaxis, miközben nem mulasztják el kidomborítani egyéni produkcióikon keresztül a saját tehetségüket sem. Hatalmas láncreakcióként, két-három szereplő interakciójaként és szólóprodukciók soraként is nézhető az együtt mozgó egész. A közönségnek ideje sincs feldolgozni egy új szaltó mortálét, már a hulahoppkarikák villámgyors táncoltatásán vagy az egymás fején álló emberekből épült erődítményen ámul, nevet az agresszív artistalányon, aki a bemikrofonozott untermann testét ütlegeli egy mikrofonnal, miközben Purcell zenéjére hömpölyög a színpad, mert újabb és újabb szereplők pattognak, gurulnak, repkednek valami átszellemült geometria szerint. Yaron Lifschitz rendezésében zárt alakzatokban vonulnak fel a régi, nehéz technikák, és ezen a szigorú vázon épül a szép, új, szórakoztató világ. Pedig semmi cicoma.

Trafó, május 31.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.