Cirkusz

C!RCA: S

  • Sisso
  • 2013. július 27.

Színház

Az előadó-művészetben dübörög a progresszió: a költők az új rocksztárok, Rutkai Bori az új Halász Judit és az ausztrál újcirkusz az új francia újcirkusz. Különleges, organikus mixet látunk: akrobatika, erőművészet, tánckoreográfia, geg, színészet, filozófia, líra, hangköltészet és a mindebből kikerekedő egész.

Az előadáshoz az S betű és a kapcsolódó asszociációk szolgáltatták az inspirációt a kígyózó mozgástól és az untermann kihangosított, sziszegő testhangjain át a spirális színpadképekig. Erre épül a cirkusz szereplőinek története, a vándorcirkuszok szomorú szabadságának emlékétől az új egymásra utaltságig és a szofisztikált bohóckodásig. A hét szereplő olyan organikus egységként működik, mint valami laboratóriumi körülmények között létrehozott bébigalaxis, miközben nem mulasztják el kidomborítani egyéni produkcióikon keresztül a saját tehetségüket sem. Hatalmas láncreakcióként, két-három szereplő interakciójaként és szólóprodukciók soraként is nézhető az együtt mozgó egész. A közönségnek ideje sincs feldolgozni egy új szaltó mortálét, már a hulahoppkarikák villámgyors táncoltatásán vagy az egymás fején álló emberekből épült erődítményen ámul, nevet az agresszív artistalányon, aki a bemikrofonozott untermann testét ütlegeli egy mikrofonnal, miközben Purcell zenéjére hömpölyög a színpad, mert újabb és újabb szereplők pattognak, gurulnak, repkednek valami átszellemült geometria szerint. Yaron Lifschitz rendezésében zárt alakzatokban vonulnak fel a régi, nehéz technikák, és ezen a szigorú vázon épül a szép, új, szórakoztató világ. Pedig semmi cicoma.

Trafó, május 31.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."