Opera

Utcai, vásári

Bartók Plusz Operafesztivál

Színház

Ingyenes operafelvonások a köztereken és magyar ősbemutatók a Miskolci Nemzeti Színházban - ez a kettős irány vált érzékletessé a Bartók Plusz Operafesztivál új vezetésének (fesztiváligazgató: Kesselyák Gergely) második évében, s gusztus dolga, hogy ezt többnek vagy kevesebbnek véljük-e a megelőző esztendők gyakorlatánál, amely a tematikus rendezés és a kelet-közép-európai vendégjárás vezérelveit követte.

Hogy a miskolci járókelők - a tavalyi Tosca után - idén a Traviatába botolhattak mondjuk a Szinva teraszon járván (rendező: Anger Ferenc), az például esetlenebb pillanataiban is működőképes és hozzá szellemes városi játéknak bizonyult. S ha a kőszínházi ősbemutatók között találtatott is egy voltaképpen megíratlan és előadásában is hevenyészett operettecske, azért az korántsem csekélység, hogy Miskolc pár nap leforgása alatt előbb egy Orbán György-opera (Bűvölet), majd pedig két Vajda János-egyfelvonásos első megszólalásának adott otthont. Ez utóbbi ősbemutatón e sorok írója is ott lehetett.

Vajda János tud operát írni - boldogabb időkben ilyen dicsérettel indítani egy kritikai beszámolót okvetlenül a becsületsértés és a nyilvános lekicsinylés elegyének számított volna, ám operaszegény korunkban ennek a ritka erénynek a hangsúlyozása elmulaszthatatlan elöljáró kötelesség. E részben istenáldotta tehetség, részben mesterségbeli tudás nélkül ugyanis vajmi reménytelennek tetszett volna egy kortárs bemutató Miskolcon, míg így előbb zajos, majd azután még zajosabb sikert aratott a két egyfelvonásos. Változatok egy témára - lehetne az összefoglaló címe a Federico Garcia Lorca művei nyomán komponált operáknak, amelyek egyként a házassági kalamitások, közelebbről az idősebb férfi-fiatal menyecske témakörét jelenetezik. A Don Perimplín az első opera, amelyben e téma tragikus kimenetellel és szomorú-poétikus felhangokkal kerül elénk, míg a Don Cristobal a vásári bábjátékok, vagy ha tetszik, a szatírjátékok módjára karikírozza az alaphelyzetet - ugyancsak nem költőiségtől mentesen. Mindez hatásos, ütős hangszerelésű, sok idézetet (mondjuk például Anton Brucknert) be-bejátszó zenével, Várady Szabolcs librettója révén olykor egészen kicsattanó, hol blőd, hol malac humorral, s a Debreceni Csokonai Színház jeles előadásában került elénk. Az ikerdarabok közül a csúfondáros második bizonyult elementárisabbnak, részben a Keszég László rendezése által elszabadított féktelen és üdvös ripacsjátékok eredményeként, amelyek középpontjában a hatalmas hordóhasba bújtatott címszereplő, a páratlan mozgáskultúrájú Tóth János állt és dülöngélt. Körötte erőteljes alakítások sorát láttuk mozogni a groteszk színpadképben, akár Rácz István fanyar és elegáns Színházigazgatójára, akár Gulyás Dénes Költőjére vagy épp Bátori Éva anyakarikatúrájára gondolunk. Hasonlóan helyénvaló szerepformálások persze az első egyfelvonásosban is találtattak: Haja Zsolt mint önsorsrontó tragikomikus alak és Rendes Ágnes mint férjét a férjével csaló feleség egyaránt remekelt a Don Perlimplín színpadán. A nem egy mozzanatában a Karnyónét folytató-továbbgondoló két Vajda-egyfelvonásos Török Géza gondos vezénylete alatt vívta ki a közönség - kortárs operákat oly ritkán kitüntető - lelkes tetszését.

Két estével később ugyanitt a korábbi regionális vendégjárások halvány visszfénye gyanánt az Alekszej Ribnyikov nevét viselő orosz vándortársulat az érdemes szovjet-orosz komponista 1981-es rockoperáját, a Juno és Avoszt játszotta. A békés egymás mellett élés huszadik századi jelentőségét historikus jelmezben megéneklő egykori kurzusdarab szolid szakértelemmel kivitelezett, s nyilvánvalóan utaztatásra kitalált előadásban érkezett Miskolcra: néhány máig erőteljes slágerszámmal, kötelekre egyszerűsített díszletekkel, valamint legalább két erőteljes énekhangot elővezetve. A másfél órára összesűrített Juno és Avosz 19. századi expedíciós és szerelmi története még e gyorsított, siessünk-siessünk jellegű előadásmódban is jobban érvényesült, mint a hajdan korszakos költő gyanánt tisztelt Andrej Voznyeszenszkij dalszövegei, amelyekben a számmisztikának, a szimbolikus üzengetésnek és az "ódon szifilisz" meglepő fordulatának egyaránt jutott szerep. A moszkvai Helikon Színház emlékezetes miskolci produkciói után kétségkívül kissé elkedvetlenítően hathatott ez az amúgy korrekt hakni, ám a nyilvánvalóan alakulófélben lévő fesztivál csak kacérkodik e részben zsáneridegen, részben szegényszagú iránnyal.

Miskolci Nemzeti Színház, június 18., 20.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.