Opera

Utcai, vásári

Bartók Plusz Operafesztivál

Színház

Ingyenes operafelvonások a köztereken és magyar ősbemutatók a Miskolci Nemzeti Színházban - ez a kettős irány vált érzékletessé a Bartók Plusz Operafesztivál új vezetésének (fesztiváligazgató: Kesselyák Gergely) második évében, s gusztus dolga, hogy ezt többnek vagy kevesebbnek véljük-e a megelőző esztendők gyakorlatánál, amely a tematikus rendezés és a kelet-közép-európai vendégjárás vezérelveit követte.

Hogy a miskolci járókelők - a tavalyi Tosca után - idén a Traviatába botolhattak mondjuk a Szinva teraszon járván (rendező: Anger Ferenc), az például esetlenebb pillanataiban is működőképes és hozzá szellemes városi játéknak bizonyult. S ha a kőszínházi ősbemutatók között találtatott is egy voltaképpen megíratlan és előadásában is hevenyészett operettecske, azért az korántsem csekélység, hogy Miskolc pár nap leforgása alatt előbb egy Orbán György-opera (Bűvölet), majd pedig két Vajda János-egyfelvonásos első megszólalásának adott otthont. Ez utóbbi ősbemutatón e sorok írója is ott lehetett.

Vajda János tud operát írni - boldogabb időkben ilyen dicsérettel indítani egy kritikai beszámolót okvetlenül a becsületsértés és a nyilvános lekicsinylés elegyének számított volna, ám operaszegény korunkban ennek a ritka erénynek a hangsúlyozása elmulaszthatatlan elöljáró kötelesség. E részben istenáldotta tehetség, részben mesterségbeli tudás nélkül ugyanis vajmi reménytelennek tetszett volna egy kortárs bemutató Miskolcon, míg így előbb zajos, majd azután még zajosabb sikert aratott a két egyfelvonásos. Változatok egy témára - lehetne az összefoglaló címe a Federico Garcia Lorca művei nyomán komponált operáknak, amelyek egyként a házassági kalamitások, közelebbről az idősebb férfi-fiatal menyecske témakörét jelenetezik. A Don Perimplín az első opera, amelyben e téma tragikus kimenetellel és szomorú-poétikus felhangokkal kerül elénk, míg a Don Cristobal a vásári bábjátékok, vagy ha tetszik, a szatírjátékok módjára karikírozza az alaphelyzetet - ugyancsak nem költőiségtől mentesen. Mindez hatásos, ütős hangszerelésű, sok idézetet (mondjuk például Anton Brucknert) be-bejátszó zenével, Várady Szabolcs librettója révén olykor egészen kicsattanó, hol blőd, hol malac humorral, s a Debreceni Csokonai Színház jeles előadásában került elénk. Az ikerdarabok közül a csúfondáros második bizonyult elementárisabbnak, részben a Keszég László rendezése által elszabadított féktelen és üdvös ripacsjátékok eredményeként, amelyek középpontjában a hatalmas hordóhasba bújtatott címszereplő, a páratlan mozgáskultúrájú Tóth János állt és dülöngélt. Körötte erőteljes alakítások sorát láttuk mozogni a groteszk színpadképben, akár Rácz István fanyar és elegáns Színházigazgatójára, akár Gulyás Dénes Költőjére vagy épp Bátori Éva anyakarikatúrájára gondolunk. Hasonlóan helyénvaló szerepformálások persze az első egyfelvonásosban is találtattak: Haja Zsolt mint önsorsrontó tragikomikus alak és Rendes Ágnes mint férjét a férjével csaló feleség egyaránt remekelt a Don Perlimplín színpadán. A nem egy mozzanatában a Karnyónét folytató-továbbgondoló két Vajda-egyfelvonásos Török Géza gondos vezénylete alatt vívta ki a közönség - kortárs operákat oly ritkán kitüntető - lelkes tetszését.

Két estével később ugyanitt a korábbi regionális vendégjárások halvány visszfénye gyanánt az Alekszej Ribnyikov nevét viselő orosz vándortársulat az érdemes szovjet-orosz komponista 1981-es rockoperáját, a Juno és Avoszt játszotta. A békés egymás mellett élés huszadik századi jelentőségét historikus jelmezben megéneklő egykori kurzusdarab szolid szakértelemmel kivitelezett, s nyilvánvalóan utaztatásra kitalált előadásban érkezett Miskolcra: néhány máig erőteljes slágerszámmal, kötelekre egyszerűsített díszletekkel, valamint legalább két erőteljes énekhangot elővezetve. A másfél órára összesűrített Juno és Avosz 19. századi expedíciós és szerelmi története még e gyorsított, siessünk-siessünk jellegű előadásmódban is jobban érvényesült, mint a hajdan korszakos költő gyanánt tisztelt Andrej Voznyeszenszkij dalszövegei, amelyekben a számmisztikának, a szimbolikus üzengetésnek és az "ódon szifilisz" meglepő fordulatának egyaránt jutott szerep. A moszkvai Helikon Színház emlékezetes miskolci produkciói után kétségkívül kissé elkedvetlenítően hathatott ez az amúgy korrekt hakni, ám a nyilvánvalóan alakulófélben lévő fesztivál csak kacérkodik e részben zsáneridegen, részben szegényszagú iránnyal.

Miskolci Nemzeti Színház, június 18., 20.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.