Színház

Csepp, csepp, csepp

Kávécsarnok/Május

  • 2019. november 10.

Színház

Szép Ernő e két színdarabja 2012-ben Szegeden, Bezerédi Zoltánnak köszönhetően olvadt össze. Jó ötlet volt, így talán egy kicsivel érdekesebb kontextust kaphat a két, külön-külön nem túl izgalmas előadás.

A Budaörsi Latinovits Színházban bemutatott verzió egy kellemes, nyugdíjasoknak szóló matinédarab. A két mű kontrasztja vizuálisan tökéletesen megvalósul a színpadon, de sokat hangoztatott alapigazságokon kívül semmi többletjelentéssel nem találkozunk.

A Kávécsarnok bézs színű monotonitása eseménytelen világot tár elénk: apró közeg hatalmassá nagyítva. A Május a Városligetben játszódik. Itt fordulnak az arányok: sötét van, az emberi lét apró és súlytalan.

A két rész koherenciáját nemcsak ugyanazon téma ellentétes megközelítése adja, de az erőszakos színészi jelenlét is, ami sokszor zavarba ejtő, de legalábbis kényelmetlen. Ez a Kávécsarnokban egyértelműen a komikumot hivatott szolgáltatni, de egy idő után már a folyamatos nagysádozás meg tisztelturazás egyszerűen csak idegesítő és kínos. Érthetetlen a Karolinát (eredetileg Fanny) alakító Takács Kati folyamatos sztepptáncszerű toporgása, és az is, hogy Koltai Róbertnek (Tivadar, az eredeti műben Alajos) címzett mondandóját végig a közönség felé fordulva, a nézőknek panaszkodva adta elő. Koltai Róbert a darabban egyébként Koltai Róbertet alakítja, aki lemaradt volna, nézze meg bármelyik filmjét. A szereplők olyannyira unatkoznak, hogy minden haragjukat, szexuális vágyukat és sértettségüket arra projektálják, aki éppen ott van a közelükben. Továbbá megjelenik a kuglóf, mint az anyai gondoskodás és a női nemi szerv metaforája.

A hidat a két rész között a kávéház falán lévő fekete-fehér fotó képezi. Észrevétlenül készíti fel a nézőt a második felvonás háborús övezetére. A Májusban a Tim Burtont megszólalásig idéző jelmezek és látvány egyértelműen kompenzálni próbál azért, hogy semmi újat nem fogunk látni, sem hallani. Az elején feltűnik a Sweeney Todd… Mrs. Lovettje (ott Helena Bonham Carter) és egy csapat Marilyn Manson-rajongó, meg a bácsi a lufikkal a Fel!-ből. Kétségtelenül ez az izgalmasabb része az előadásnak. Egy sötét, hosszúra nyúló hídavatással kezd, s az előző felvonásból ismert halott medikával érné el tetőpontját, ha ez nem azzal járna együtt, hogy a lány végül a szánkba rágja azt, amit már amúgy is sejtettünk. Igen, mi itt mind halottak vagyunk, ha nem tűnt volna fel a kócos hajunk, sápadtra sminkelt arcunk vagy a fekete szúnyogháló, amit az előző részben viselt ruhánk tetejére adtak! Ráadásul metafizikai magasságokba is emelkedünk, hiszen a SOTE-s lány utal arra, hogy önmagát boncolta fel. Misztikus!

A Ligetben épp egy öngyilkosságra készülő urat zavar meg egy lány és egy fiú. A hullajelölt és a kezdő prostituált között kezdődő viszony az első izgalmas dolog a két óra alatt. A Kávécsarnok anyakomplexustól szenvedő Tivadarjával ellentétben itt az apakomplexuson van a hangsúly. A fiatal, romlani vágyó lány és az idősebb, spleentől csepegő férfi héjanásza. Az előző rész „könnyedsége” után ez lenne a mondandókkal terhes befejezés.

Ám a közhely, attól még, hogy lihegve és egyre hangosabban és szenvedélyesebben mondják, közhely marad. Az emberek hangyák, porszemek az univerzumban, és nem számítanak. Hallottuk.

Budaörsi Latinovits Színház, szeptember 30.

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.