Színház

Csepp, csepp, csepp

Kávécsarnok/Május

  • 2019. november 10.

Színház

Szép Ernő e két színdarabja 2012-ben Szegeden, Bezerédi Zoltánnak köszönhetően olvadt össze. Jó ötlet volt, így talán egy kicsivel érdekesebb kontextust kaphat a két, külön-külön nem túl izgalmas előadás.

A Budaörsi Latinovits Színházban bemutatott verzió egy kellemes, nyugdíjasoknak szóló matinédarab. A két mű kontrasztja vizuálisan tökéletesen megvalósul a színpadon, de sokat hangoztatott alapigazságokon kívül semmi többletjelentéssel nem találkozunk.

A Kávécsarnok bézs színű monotonitása eseménytelen világot tár elénk: apró közeg hatalmassá nagyítva. A Május a Városligetben játszódik. Itt fordulnak az arányok: sötét van, az emberi lét apró és súlytalan.

A két rész koherenciáját nemcsak ugyanazon téma ellentétes megközelítése adja, de az erőszakos színészi jelenlét is, ami sokszor zavarba ejtő, de legalábbis kényelmetlen. Ez a Kávécsarnokban egyértelműen a komikumot hivatott szolgáltatni, de egy idő után már a folyamatos nagysádozás meg tisztelturazás egyszerűen csak idegesítő és kínos. Érthetetlen a Karolinát (eredetileg Fanny) alakító Takács Kati folyamatos sztepptáncszerű toporgása, és az is, hogy Koltai Róbertnek (Tivadar, az eredeti műben Alajos) címzett mondandóját végig a közönség felé fordulva, a nézőknek panaszkodva adta elő. Koltai Róbert a darabban egyébként Koltai Róbertet alakítja, aki lemaradt volna, nézze meg bármelyik filmjét. A szereplők olyannyira unatkoznak, hogy minden haragjukat, szexuális vágyukat és sértettségüket arra projektálják, aki éppen ott van a közelükben. Továbbá megjelenik a kuglóf, mint az anyai gondoskodás és a női nemi szerv metaforája.

A hidat a két rész között a kávéház falán lévő fekete-fehér fotó képezi. Észrevétlenül készíti fel a nézőt a második felvonás háborús övezetére. A Májusban a Tim Burtont megszólalásig idéző jelmezek és látvány egyértelműen kompenzálni próbál azért, hogy semmi újat nem fogunk látni, sem hallani. Az elején feltűnik a Sweeney Todd… Mrs. Lovettje (ott Helena Bonham Carter) és egy csapat Marilyn Manson-rajongó, meg a bácsi a lufikkal a Fel!-ből. Kétségtelenül ez az izgalmasabb része az előadásnak. Egy sötét, hosszúra nyúló hídavatással kezd, s az előző felvonásból ismert halott medikával érné el tetőpontját, ha ez nem azzal járna együtt, hogy a lány végül a szánkba rágja azt, amit már amúgy is sejtettünk. Igen, mi itt mind halottak vagyunk, ha nem tűnt volna fel a kócos hajunk, sápadtra sminkelt arcunk vagy a fekete szúnyogháló, amit az előző részben viselt ruhánk tetejére adtak! Ráadásul metafizikai magasságokba is emelkedünk, hiszen a SOTE-s lány utal arra, hogy önmagát boncolta fel. Misztikus!

A Ligetben épp egy öngyilkosságra készülő urat zavar meg egy lány és egy fiú. A hullajelölt és a kezdő prostituált között kezdődő viszony az első izgalmas dolog a két óra alatt. A Kávécsarnok anyakomplexustól szenvedő Tivadarjával ellentétben itt az apakomplexuson van a hangsúly. A fiatal, romlani vágyó lány és az idősebb, spleentől csepegő férfi héjanásza. Az előző rész „könnyedsége” után ez lenne a mondandókkal terhes befejezés.

Ám a közhely, attól még, hogy lihegve és egyre hangosabban és szenvedélyesebben mondják, közhely marad. Az emberek hangyák, porszemek az univerzumban, és nem számítanak. Hallottuk.

Budaörsi Latinovits Színház, szeptember 30.

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.