Tánc

Drew Dollaz

Színház

Bár a Coca-Cola plakátjairól városszerte lekerültek az azonos nemű párok, a Szigeten azért még túlélt néhány példány belőlük, teljes mellszélességgel hirdetve a Love Revolutiont, sőt, a tavalyi programok után az idén már a nagyszínpadon is helyet kapott a „szeretet forradalma”. A klímaváltozástól a családon belüli erőszakig sok téma került, még ha csak néhány percre is a fesztivál középpontjába, szombaton este például az emberi jogoké. Ehhez egy Drew Dollaz nevű amerikai táncost hívtak segítségül, aki mindössze negyed óráig uralta a fesztivál központi helyszínét, mégis nagyobb hatást tett e sorok írójára, mint néhány más fellépő, akik órákat töltöttek a közönség szórakoztatásával. Drew Dollaz brooklyni táncos, az ún. flexing stílus egyik nagy úttörője, ami laikus megközelítéssel nem jelent mást, mint hogy kígyómozgással közlekedik a színpadon, duplán kitekert vállaival simán lemegy hídba és eszeveszett hajlékonyságával egy másodperc alatt kivívja a közönség ámulatát. Hát még, ha azt is tudja róla az ember, hogy a srác amúgy autodidakta táncos, a balett tisztaságát lazán keveri az utcai tánc piszkosságával, hogy saját koreográfiáival járja a világot, elsősorban azért, hogy fellépjen a gyerek- és tinédzserkori kiközösítés (bullying) ellen, és fiatal táncosokat mentorál egy jobb élet reményében. Performance-át egy rövid videóüzenet egészítette ki, ahol mindezt ki is mondja, a mindig minden helyzetben szeressük egymást kliséjével zárva a mondanivalóját. Mozdulatai közé azonban semmi klisé, semmi sallang nem keveredett, csak valami nagyon szenvedélyes, nagyon fájdalmas és hatásos üzenet, ami betöltötte az először túlzónak ható teret, ami a rendelkezésére állt. Az üzenet erős volt, erősebb, mint a kimondott szavak vagy a performance-t követő zászlólengetés, ami azt hivatott megmutatni, hogy mindannyian összetartozunk.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.