Tánc

Drew Dollaz

Színház

Bár a Coca-Cola plakátjairól városszerte lekerültek az azonos nemű párok, a Szigeten azért még túlélt néhány példány belőlük, teljes mellszélességgel hirdetve a Love Revolutiont, sőt, a tavalyi programok után az idén már a nagyszínpadon is helyet kapott a „szeretet forradalma”. A klímaváltozástól a családon belüli erőszakig sok téma került, még ha csak néhány percre is a fesztivál középpontjába, szombaton este például az emberi jogoké. Ehhez egy Drew Dollaz nevű amerikai táncost hívtak segítségül, aki mindössze negyed óráig uralta a fesztivál központi helyszínét, mégis nagyobb hatást tett e sorok írójára, mint néhány más fellépő, akik órákat töltöttek a közönség szórakoztatásával. Drew Dollaz brooklyni táncos, az ún. flexing stílus egyik nagy úttörője, ami laikus megközelítéssel nem jelent mást, mint hogy kígyómozgással közlekedik a színpadon, duplán kitekert vállaival simán lemegy hídba és eszeveszett hajlékonyságával egy másodperc alatt kivívja a közönség ámulatát. Hát még, ha azt is tudja róla az ember, hogy a srác amúgy autodidakta táncos, a balett tisztaságát lazán keveri az utcai tánc piszkosságával, hogy saját koreográfiáival járja a világot, elsősorban azért, hogy fellépjen a gyerek- és tinédzserkori kiközösítés (bullying) ellen, és fiatal táncosokat mentorál egy jobb élet reményében. Performance-át egy rövid videóüzenet egészítette ki, ahol mindezt ki is mondja, a mindig minden helyzetben szeressük egymást kliséjével zárva a mondanivalóját. Mozdulatai közé azonban semmi klisé, semmi sallang nem keveredett, csak valami nagyon szenvedélyes, nagyon fájdalmas és hatásos üzenet, ami betöltötte az először túlzónak ható teret, ami a rendelkezésére állt. Az üzenet erős volt, erősebb, mint a kimondott szavak vagy a performance-t követő zászlólengetés, ami azt hivatott megmutatni, hogy mindannyian összetartozunk.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.