Pódium

Eddie Izzard – Force Majeure

  • - kg -
  • 2017. április 30.

Színház

Mire a turné Budára ért, a nagy stand up komikus rég kiszórta gyengébb poénjait a show-ból – volt idő a finomításra, Eddie Izzard 2013 óta járja a világot a Force Majeure-rel, azon is dőltünk volna, ha megosztja, melyik poén melyik városban esett ki végleg a műsorból. Így is dőltünk sok mindenen, egyedül tán I. Károly angol király viselte volna savanyú képpel a nyitópoénokat, ezek nagy része ugyanis az ő haj- és fejviseletét, illetve lefejezés utáni fej-nemviseletét vették célba. A stand up a legolcsóbb látványműfaj, áll egy pasas egy mikrofonnal a száztagú asszonykórusokhoz szokott nagy színpadon, és elképesztő verbális teljesítményének hála a lehető legszínesebb kavalkád vonul el előttünk. Luther, ahogy szélviharban igyekszik kiszögelni mind a 95 tételét. Isten, amint meglátja a fejétől megszabadított Károlyt. Liam Neeson, mint északír akcentussal beszélő Zeusz. Hogy Észak-Koreában egy léggömbfejű fiú uralkodik, nem akkora poén, de a walesi és az indiai angol összehasonlító elemzése páratlan, miként az is, ahogy Izzard a jacuzzi szó északír kiejtését (igen, már megint Neeson) ízlelgeti. Van, hogy egy poén attól lesz poén, hogy nincs kifutása, és ezt Izzard készséggel elismeri. Ez maga a tökéletes nem poén poén, egy élet munkája lehet egy ilyen váratlan gyöngyszem tökélyre fejlesztésében. Olyan is van, hogy Izzard a kifárasztásra játszik, amikor a több nyelven is vicces komikus először szólal meg csirkéül, az félsiker, a végére azonban a történelmen átvonuló csirke felnő a feladathoz. Darth Vader a Halálcsillag kantinjában igazi örökzöld; a díjlovaglás, mint tökéletesen értelmetlen emberi tevékenység a rendkívüli komikusi műgond iskolapéldája; az elitkatonaság és a transzvesztitizmus közt vacilláló Eddie kamaszdilemmái pedig egy önmagát mindenestül vállaló showman nagy és felemelő pillanatai.

Budapest Kongresszusi Központ, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.

Elveszett eszmények

  • Bretter Zoltán
Tudtuk, nem tudtuk, az elmúlt több mint kétszáz évben a következő gondolat szabta meg életünket: „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából. Kiskorúság az arra való képtelenség, hogy valaki mások vezetése nélkül gondolkodjék."