Pódium

Eddie Izzard – Force Majeure

  • - kg -
  • 2017. április 30.

Színház

Mire a turné Budára ért, a nagy stand up komikus rég kiszórta gyengébb poénjait a show-ból – volt idő a finomításra, Eddie Izzard 2013 óta járja a világot a Force Majeure-rel, azon is dőltünk volna, ha megosztja, melyik poén melyik városban esett ki végleg a műsorból. Így is dőltünk sok mindenen, egyedül tán I. Károly angol király viselte volna savanyú képpel a nyitópoénokat, ezek nagy része ugyanis az ő haj- és fejviseletét, illetve lefejezés utáni fej-nemviseletét vették célba. A stand up a legolcsóbb látványműfaj, áll egy pasas egy mikrofonnal a száztagú asszonykórusokhoz szokott nagy színpadon, és elképesztő verbális teljesítményének hála a lehető legszínesebb kavalkád vonul el előttünk. Luther, ahogy szélviharban igyekszik kiszögelni mind a 95 tételét. Isten, amint meglátja a fejétől megszabadított Károlyt. Liam Neeson, mint északír akcentussal beszélő Zeusz. Hogy Észak-Koreában egy léggömbfejű fiú uralkodik, nem akkora poén, de a walesi és az indiai angol összehasonlító elemzése páratlan, miként az is, ahogy Izzard a jacuzzi szó északír kiejtését (igen, már megint Neeson) ízlelgeti. Van, hogy egy poén attól lesz poén, hogy nincs kifutása, és ezt Izzard készséggel elismeri. Ez maga a tökéletes nem poén poén, egy élet munkája lehet egy ilyen váratlan gyöngyszem tökélyre fejlesztésében. Olyan is van, hogy Izzard a kifárasztásra játszik, amikor a több nyelven is vicces komikus először szólal meg csirkéül, az félsiker, a végére azonban a történelmen átvonuló csirke felnő a feladathoz. Darth Vader a Halálcsillag kantinjában igazi örökzöld; a díjlovaglás, mint tökéletesen értelmetlen emberi tevékenység a rendkívüli komikusi műgond iskolapéldája; az elitkatonaság és a transzvesztitizmus közt vacilláló Eddie kamaszdilemmái pedig egy önmagát mindenestül vállaló showman nagy és felemelő pillanatai.

Budapest Kongresszusi Központ, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.