Pódium

Eddie Izzard – Force Majeure

  • - kg -
  • 2017. április 30.

Színház

Mire a turné Budára ért, a nagy stand up komikus rég kiszórta gyengébb poénjait a show-ból – volt idő a finomításra, Eddie Izzard 2013 óta járja a világot a Force Majeure-rel, azon is dőltünk volna, ha megosztja, melyik poén melyik városban esett ki végleg a műsorból. Így is dőltünk sok mindenen, egyedül tán I. Károly angol király viselte volna savanyú képpel a nyitópoénokat, ezek nagy része ugyanis az ő haj- és fejviseletét, illetve lefejezés utáni fej-nemviseletét vették célba. A stand up a legolcsóbb látványműfaj, áll egy pasas egy mikrofonnal a száztagú asszonykórusokhoz szokott nagy színpadon, és elképesztő verbális teljesítményének hála a lehető legszínesebb kavalkád vonul el előttünk. Luther, ahogy szélviharban igyekszik kiszögelni mind a 95 tételét. Isten, amint meglátja a fejétől megszabadított Károlyt. Liam Neeson, mint északír akcentussal beszélő Zeusz. Hogy Észak-Koreában egy léggömbfejű fiú uralkodik, nem akkora poén, de a walesi és az indiai angol összehasonlító elemzése páratlan, miként az is, ahogy Izzard a jacuzzi szó északír kiejtését (igen, már megint Neeson) ízlelgeti. Van, hogy egy poén attól lesz poén, hogy nincs kifutása, és ezt Izzard készséggel elismeri. Ez maga a tökéletes nem poén poén, egy élet munkája lehet egy ilyen váratlan gyöngyszem tökélyre fejlesztésében. Olyan is van, hogy Izzard a kifárasztásra játszik, amikor a több nyelven is vicces komikus először szólal meg csirkéül, az félsiker, a végére azonban a történelmen átvonuló csirke felnő a feladathoz. Darth Vader a Halálcsillag kantinjában igazi örökzöld; a díjlovaglás, mint tökéletesen értelmetlen emberi tevékenység a rendkívüli komikusi műgond iskolapéldája; az elitkatonaság és a transzvesztitizmus közt vacilláló Eddie kamaszdilemmái pedig egy önmagát mindenestül vállaló showman nagy és felemelő pillanatai.

Budapest Kongresszusi Központ, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.