rés a présen

„Egy szabad alkotói közegben”

Culka Ottó színész

  • rés a présen
  • 2021. január 20.

Színház

„Magyar színészként változatlanul két kultúrából táplálkozom, két nyelven játszom, s ez engem művészileg és emberileg is gazdagít.”

rés a présen: Mi a helyzet a komáromi Jókai Színházban?

Culka Ottó: Színházunk az elmúlt időszakban hatványozottan nehéz helyzetben volt, részben azért, mert májusban, a járvány első hullámában nevezték ki a színház új igazgatóját, Gál Tamást. Egy tizenhét éve tartó korszak lezárása után nem volt lehetőség a normális bemutatkozásra sem. Ennek ellenére persze minden úton-módon próbáljuk megtartani a kapcsolatot a közönséggel. Volt, hogy 60 ember előtt játszottunk, voltak „félházas” időszakok, mert ez volt a megengedett, és volt néhány hét, amikor normális körülmények között lehetett játszani. Mindamellett államilag támogatott intézményként mi viszonylag jó helyzetben vagyunk, legalábbis a túlélés szintjén. A szabadúszó művészek sokkal nehezebb helyzetbe kerültek itt is, bár a kulturális minisztérium egy szociális ösztöndíj formájában próbálja őket támogatni. Magyar színészként változatlanul két kultúrából táplálkozom, két nyelven játszom, s ez engem művészileg és emberileg is gazdagít egy szabad alkotói közegben.

rap: Milyen repertoár-előadásokban vagy benne?

CO: Szakmailag két fontos előadást említenék, mindkettő független színházi produkcióként jött létre. Rédli Károly rendezte Csehov/Kiss Csaba De mi lett a nővel? című színpadi játékát, ami számomra egy igazi örömjáték, de nagyon izgalmas volt Soóky László Papa, ha meghal című előadásának próbafolyamata is. A pozsonyi Aréna Színházban lassan nyolc éve műsoron van Martin McDonagh Párnaembere. Ezt még az egyetemi színpadon mutattuk be 2011-ben, azóta is nagy sikerrel játsszuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.