Elhúzni ebből az országból

Gimnazisták színháza a képtelen jövőről

  • - urfi -
  • 2012. június 27.

Színház

Megrázó revü gimnazistáktól a kilátástalanságról, az értelmes beszéd, az élhető jövő lehetetlenségéről és az ostoba politikáról. Jó előadás a Jövőképtelen, sok szerethető hibával.

Mikrofon elé lép a kártyafejű nagyúr, a politikai szónok ideáltípusa. Fején kártyákból rakott maszk, kezeivel a szája előtt matat, mint egy rágcsáló. Kedves Barátaim! – kezd bele mondandójába, és a következő mondata már hörgés és fröcsögés. Az előadás elején járunk, ez az alap, ahonnan indulunk, így látja egy csapat fiatal a magyar közéletet: rémisztő alakok szájából fröcsög a gyűlölet.

Jó érzékkel kiválasztott társadalmi problémák és szimbolikus erejű közéleti momentumok jelennek meg az epizódokból összeálló revüben, amely végig a fiatalok sajátos, kívülálló, idegenkedő tekintetével nézi a jelenségeket. És azt látja, azt láttatja, hogy ebben az országban reménytelenül szar élni. Mégpedig legfőképp azért szar, mert mindenki nagyon, nagyon hülye. Ezt a hülyeséget azonban az előadás részvéttel szemléli: a saját gyerekét rücskös buzinak nevező anyát, a világot őrjöngve gyűlölő terhes nőt, a minden unokának unottan lekvárt osztogató nagyszülőket inkább sajnáljuk, mint utáljuk.


Fotó: Rostás Bianka

A Jövőképtelen kétségbeesett, de nem dühös előadás. Jellemző példa az ábrándos csillag monológja, aki letekint Budapestre, látja az utcán alvó embereket, akik édesdeden összebújnak, és annyira szeretik az anyaföld közelségét, hogy haza sem akarnak menni; és látja az utcákon a lovak mellett futkározó, a körúton örömtüzeket gyújtó sokaságot – és nagyon elkomorodik, amikor tovább kell indulnia a szomorú Bécs, a melankolikus Koppenhága felé. Ezen a ponton is felcsattan a röhögés, naná, hiszen azt állítani, hogy valaki nehéz szívvel megy el ebből az országból, elég abszurd poén.

A Vörösmarty Gimnázium végzősei nemcsak bátran és okosan beszélnek a jelenről, de közben a színházról is gondolkoznak, nagy kedvvel kísérleteznek (tehát legalább két fronton verik a magyar színházak legalább 90 százalékát). A saját készítésű maszkok elemelik a figurákat, és a sokszor nagyon konkrétan beazonosítható eseményeket (például az alaptörvény ünnepét az Operában) egyből általános – és igen nyomasztó – kontextusba helyezik. Ötletesen és ügyesen báboznak, jól énekelnek, és olyan koreográfiai remeklésekre is képesek, mint a kánkánzenére felsorakozott fodros szoknyás lányok ritmikus és ismételt seggre esése – tánc helyett – a tehetetlenség nagy erejű képeként. Néhány mesterkélt kiszólás vélhetően középiskolai közegben működik, itt nem; szerintem nagy hiba volt Hamlet-idézettel kezdeni (a politikus monológja helyett!); és néhány szereplő dikciója inkább a modorra, mint a szövegértelmezésre épült. Voltak még hibák, persze, de az alázat, és főleg a személyesség és a hitelesség mindent visz. Nagyon erős, amikor a vége felé beépítik az előadásba annak fogadtatását: hogy a bemutató után a tanárok elmondták, ők félnek, féltik a gyerekeket és az iskolát, hogy vajon bezárják-e azonnal a renitens előadásnak otthont adó gimnáziumot. Persze nem zárták be – de ilyen országban nem lehet élni.

A vége az én ízlésemnek messze túl patetikus, valahogy mégis katartikus tudott lenni. A szereplők gurulós bőröndöket húzva, civil ruhában lépnek a színpadra, és az Elmegyek, elmegyek kezdetű népdalt éneklik – angolul. Aztán a Szózatot, különböző európai nyelveken. (Voltaképp érthetetlen, hogy ezek a fiatalok miért szeretik még mindig ennyire a hazájukat.)

A38, június 25.

Rendezte: Perényi Balázs, Somogyi Tamás


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.