rés a présen

Emberek és tárgyak együtt lettek szobrok Erwin Wurm szobrász

  • rés a présen
  • 2018. október 6.

Színház

rés a présen: Szobrászként kezdted a művészi pályát?

Erwin Wurm: Nem. Festő akartam lenni, de nem vettek fel festő szakra, és jobb híján szobrászosztályba kerültem. De nem keseredtem el, kihívásnak vettem, és kialakítottam magamnak valamiféle szemléletet a szobrászattal kapcsolatban is. Aztán a sötétségből lassan körvonalazódott valami, kialakultak az elképzeléseim.

rap: Mik azok az egyperces szobrok?

EW: Ezt az egyperces jelzőt csak szinonimaként alkalmazom arra, hogy rövid idő alatt készül el egy mű. Lehet az tízperces is, de akár egyórás is. Az első ilyen szobraim véletlenül születtek. Pulóvereket aggattam ki a falra szögekkel, és így lett belőlük műalkotás. Egy hónap múlva levettem a falról és újra hordtam őket, me­gint pulóver lett belőlük. Aztán mindezt kombináltam úgy, hogy embe­rek és tárgyak együtt lettek szobrok. Érdekes pszichológiai elegy lett belőle, egészen abszurd és paradox. Abszolút a mai idők lenyomata. Elsősorban az idő érdekel a munkáimban, és az, hogy a társadalmunkban miért olyan rövid életű minden. A tárgyainkat hamar eldobjuk, lecseréljük, lassan nem is visszük el megjavíttatni.

rap: Ez lenne a popkultúra maga, nemde?

EW: Igen, ugyanakkor erősen pszichologikus aktus, mert intenzíven visszatükrözi a jelen időt, és reflektál a mai kor abszurditásaira.

rap: Mit láthatunk most tőled a Ludwig Múzeumban?

EW: Természetesen egyperces szobrokat, öltözék- és performatív szobrokat, de vannak bútorok, amelyeket más bútorokká alakítottam, olyanok is, amelyek az alkoholt fogyasztó művészek előtt tisztelegnek. Mert a piálással egy másik valóságba utazik az ember, a napi gondokból rúgja ki magát. Kollégáimat ábrázoló portrék, festett fotográfiák is vannak, némelyik meztelenül ábrázolja az alanyokat. Videóim is akadnak szép számmal, sőt művészi tapéták is láthatók egészen szeptember 23-ig.

rap: Ki inspirált, és van-e olyan követőd, akit sokra tartasz?

EW: Nagyon szerettem Andy Warhol, Joseph Beuys és René Magritte műveit. Aztán évek múlva megtaláltam a saját utamat, és ma már az engem ért hatások inspirálnak csupán. Sok művészt látok, aki talán tőlem kap ihletet, de ehhez nem igazán szólhatok hozzá. Martin Romanek készített egy videót a Red Hot Chili Peppers zenekarnak, amelyet az egyperces szobraimnak ajánlottak. Én másképp csináltam volna, de tetszett.

rap: Hol láthatunk legközelebb?

EW: A luzerni Kunstmuseumban 600 rajzom van kiállítva, ez november végétől a bécsi Albertinában lesz látható. Emellett Szöulban van egy kiállításom.

rap: Dolgozol más projekteken is?

EW: Holnap megyek Svájcba a Genfi-tóhoz, a Villa le Lacba, amelyet Le Corbusier épített a szüleinek, és 1924 óta ugyanúgy néz ki. Ott kértek fel az Egyperces szobrok kiállításra. Előzetesen polaroid képeket készítünk itt. A polaroid fantasztikus eszköz az egyperces szobrokhoz, mert nincs negatívja és gyakorlatilag nem lehet belőle másolatot csinálni.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.