rés a présen

Emberek és tárgyak együtt lettek szobrok Erwin Wurm szobrász

  • rés a présen
  • 2018. október 6.

Színház

rés a présen: Szobrászként kezdted a művészi pályát?

Erwin Wurm: Nem. Festő akartam lenni, de nem vettek fel festő szakra, és jobb híján szobrászosztályba kerültem. De nem keseredtem el, kihívásnak vettem, és kialakítottam magamnak valamiféle szemléletet a szobrászattal kapcsolatban is. Aztán a sötétségből lassan körvonalazódott valami, kialakultak az elképzeléseim.

rap: Mik azok az egyperces szobrok?

EW: Ezt az egyperces jelzőt csak szinonimaként alkalmazom arra, hogy rövid idő alatt készül el egy mű. Lehet az tízperces is, de akár egyórás is. Az első ilyen szobraim véletlenül születtek. Pulóvereket aggattam ki a falra szögekkel, és így lett belőlük műalkotás. Egy hónap múlva levettem a falról és újra hordtam őket, me­gint pulóver lett belőlük. Aztán mindezt kombináltam úgy, hogy embe­rek és tárgyak együtt lettek szobrok. Érdekes pszichológiai elegy lett belőle, egészen abszurd és paradox. Abszolút a mai idők lenyomata. Elsősorban az idő érdekel a munkáimban, és az, hogy a társadalmunkban miért olyan rövid életű minden. A tárgyainkat hamar eldobjuk, lecseréljük, lassan nem is visszük el megjavíttatni.

rap: Ez lenne a popkultúra maga, nemde?

EW: Igen, ugyanakkor erősen pszichologikus aktus, mert intenzíven visszatükrözi a jelen időt, és reflektál a mai kor abszurditásaira.

rap: Mit láthatunk most tőled a Ludwig Múzeumban?

EW: Természetesen egyperces szobrokat, öltözék- és performatív szobrokat, de vannak bútorok, amelyeket más bútorokká alakítottam, olyanok is, amelyek az alkoholt fogyasztó művészek előtt tisztelegnek. Mert a piálással egy másik valóságba utazik az ember, a napi gondokból rúgja ki magát. Kollégáimat ábrázoló portrék, festett fotográfiák is vannak, némelyik meztelenül ábrázolja az alanyokat. Videóim is akadnak szép számmal, sőt művészi tapéták is láthatók egészen szeptember 23-ig.

rap: Ki inspirált, és van-e olyan követőd, akit sokra tartasz?

EW: Nagyon szerettem Andy Warhol, Joseph Beuys és René Magritte műveit. Aztán évek múlva megtaláltam a saját utamat, és ma már az engem ért hatások inspirálnak csupán. Sok művészt látok, aki talán tőlem kap ihletet, de ehhez nem igazán szólhatok hozzá. Martin Romanek készített egy videót a Red Hot Chili Peppers zenekarnak, amelyet az egyperces szobraimnak ajánlottak. Én másképp csináltam volna, de tetszett.

rap: Hol láthatunk legközelebb?

EW: A luzerni Kunstmuseumban 600 rajzom van kiállítva, ez november végétől a bécsi Albertinában lesz látható. Emellett Szöulban van egy kiállításom.

rap: Dolgozol más projekteken is?

EW: Holnap megyek Svájcba a Genfi-tóhoz, a Villa le Lacba, amelyet Le Corbusier épített a szüleinek, és 1924 óta ugyanúgy néz ki. Ott kértek fel az Egyperces szobrok kiállításra. Előzetesen polaroid képeket készítünk itt. A polaroid fantasztikus eszköz az egyperces szobrokhoz, mert nincs negatívja és gyakorlatilag nem lehet belőle másolatot csinálni.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.