Neil Simon színháza

New York, New York

Színház

Az óceán túlsó partjáról honosított, nemzetközi patentek és erősen lokális humor, a személytelenségig lehasznált poénok és kitartó önéletrajziság: tüntetően vegyes elemekből felépített, s mégis homogén Neil Simon színházi életműve.

Bulvárszerző, darabgyáros, a Broadway találékony színműiparosa: ne higgyük, hogy csupán magyar nyelven keresgélték évtizedeken át a megfelelő, vagyis a dehonesztálóan elismerő megjelöléseket az idén augusztusban 91 esztendősen elhunyt Neil Simon tevékenységére. Legtöbbször az olcsó – habár aranyat érő – sikerek robotosát látták az íróban a világtörténelmi meg a színházi vasfüggönyön innen és túl egyaránt, s az elhúzott szájú, lekicsinylő summázásokat legfeljebb részben ellensúlyozhatták a dafke túlértékelések születésnapi gesztusai. A kegyeleti időszak most mindenesetre az utóbbi közelítésnek kedvezne, ám az alábbiakban inkább csak a karrier és a színpadi életmű néhány jellegzetességének leírására teszünk kísérletet.

„Gyerekkoromban rendszeresen kidobtak a moziból, mert olyan hangosan röhögtem. Bámultam, hogy Chaplin képes megnevettetni a nézőket. Ez látszott számomra is az egyetlen módnak arra, hogy kapcsolatot teremthessek az emberekkel. Én is vicces jeleneteket akartam írni. Olyanokat, amelyeknek hatására a közönség a padlón fetreng a nevetéstől.” Így emlékezett vissza az 1927-ben született Neil Simon arra az alapvető élményre és indíttatásra, amely azután a teljes írói pályafutását meghatározta. A középiskolás szkeccsírót csak az egyetem és a katonaság tarthatta vissza néhány esztendeig, míg végre bekerült a rádiós és tévés show-műsorok szerzői kalákájába, a bátyja, Danny Simon, Mel Brooks, Carl Reiner és az ott benjáminkodó Woody Allen társaságába.

Az említettek egyebek közt a nálunk jószerint ismeretlen komikus, Sid Ceasar műsoraiba hordták össze a hasznosítható gegeket, s ez a gyakorlat – akárcsak Ceasar frenetikusan ripacs, őskomédiás figurája – ugyancsak beépült Simon darabírói praxisába. Erre jó bizonyság A Napsugár fiúk (1972) egésze, amely voltaképp egyetlen kalaplengető tisztelgés a tévé hőskoráig viruló, zsidós vaudeville-humor, annak alaptípusai és poéntechnikája előtt. Willie Clark és Al Lewis, a két kiöregedett komikus dialógusai rendre ezt a regisztert idézik, a félreértéses bonyolítással például szinte Abbott & Costello párjeleneteit (lásd: Who’s on First?) kopírozva:

„Willie: Hallottad, hogy Sol Burton meghalt?

Al: Ne mondd!... Ki az a Sol Burton?

Willie: Nem emlékszel Sol Burtonre?

Al: Ja persze, ő volt a Belasco igazgatója.

Willie: Az Sol Bernstein volt.

Al: Dehogy Sol Bernstein. A Belasco igazgatója Sol Burton volt.

Willie: Sol Bernstein volt a Belasco igazgatója, és nem a Belascóé, hanem a Moroscóé.

Al: Sid Weinstein volt a Morosco igazgatója. Sol Burton volt a Belascóé. De hogy ki az ördög volt Sol Bernstein, arról fogalmam sincs.”

Megannyi más helyen Simon szívesen alkalmazott, a tévéshow-kban is folytatólagosan igényelt, egymondatos poénokat. Például az éppenséggel pályafutásának csapatmunkás, gagmani szakaszát megörökítő Nevetés a 23. emeleten (1993) számos pillanatában, ahol a kollektív egzisztenciális válság mélypontján elhangzik e mondat: „Ez mindnyájunk számára nehéz időszak – így ebéd előtt.”

Bohózat, vígjáték és tévészkeccs érintkezési pontját jelzi Simonnál a színészi bejövetelek, vagyis az entrée-k megkomponáltsága is. Ezek a színre lépések néha ráadásul szándékosan késleltetettek és akadályoztatottak. A Napsugár fiúkban Willie Clark ajtaja például állandóan beragad, toppantani kell a kinyitásához, míg a Mezítláb a parkban (1963) cselekménye az ötödik emeleten játszódik: lift nincs, így aztán mindenki hatásos lihegéssel, asztmatikus kifulladással indíthatja színpadi játékát.

A magyar közönség számára ezek a technikák persze Neil Simon ismerete nélkül is rég ismerősek lehetnek, elvégre a békebeli pesti kabaré közkincse ilyesmikből állt össze. No és persze Molnár Ferenc is szívesen élt egyik-másik efféle megoldással. Márpedig Neil Simon, ha rendre Csehovot emlegette is tüntető reverenciával, rengeteget tanult Molnártól, ahogyan a francia bohózatírás klasszikusaitól (Feydeau, Labiche stb.) vagy akár Oscar Wilde-tól és Noël Cowardtól. Úgy lehet, a felvonás­építkezés terén – közvetlenül vagy közvetve – épp a Plaza Hotel 835-ös szobájában kiszenvedett magyar emigránstól leste el a legtöbbet az amerikai kismester, aki legsikerültebb egyfelvonásos-füzérének cselekményét épp ebbe a szállóba helyezte. Igaz, egy emelettel lejjebb, hiszen a Hotel Plaza (1968) történetei mind a 719-es lakosztályban játszódnak. (Ez az egybeesés persze nyilván véletlen volt, és aligha rejtett hommage, nem úgy, mint az 1965-ös Furcsa pár női szereplőinek elnevezése: Cecily és Gwendoline ugyanis egyenesen Oscar Wilde Bunburyjéből vétettek.)

Ha már hommage-t említettünk, a Hotel Plaza inkább New York előtt hódolt, akárcsak Neil Simon szinte teljes életműve. A bronxi szerző őszintén – és nyilvánvalóan kifizetődő módon – rajongott hatalmas szülővárosáért, s így aztán már legelső darabja, az 1961-es Fújd meg a kürtöd is itt játszódott: az Upper East Side-on, s Manhattannek ugyanezen a környékén róják a maguk köreit A Második utca foglyai (1971), de a Pletykafészek (1988) alakjai is. New York-i Oscar Madison és Felix Ungar a Furcsa párból, de éppígy Al és Willie is, és persze ugyancsak itt „táncol” a szegény kis Charity Hope Valentine (Sweet Charity, 1966).

Akárcsak Woody Allen számára, úgy Neil Simonnak is rendre New York volt a kályha. New York és az önéletrajziság, merthogy Simon meglepően gyakran fogalmazta át színpadra és filmre a maga életét. A nyíltan autobiografikus s a felnőtté válás folyamatát érzelmesen jelenetező Eugene-trilógia (Brighton Beach Memoirs, 1983; Biloxi Blues, 1985; Broadway Bound, 1986) mellett megannyi nem nyilvánvaló ponton is saját anyagból dolgozott a drámaíró. Leukémiában fiatalon elhunyt első feleségének dévaj elevensége a Mezítláb a parkban ifjú Mrs. Bratterének alakjában él tovább, míg az asszony halála utáni újrakezdést és az új házasságot (a színésznő Marsha Masonnel) a Második fejezet (1977) tette színpadon is megtekinthetővé.

Érdekes módon az alkalmasint legsikerültebb Simon-darab, a Furcsa pár mégis valaki más életéből való. Bátyja, Danny Simon költözködött össze ugyanis átmenetileg egy tőle radikálisan eltérő természetű barátjával: trehány fickó a tüchtig rendmániással. S habár a helyzetben rejlő darabötletet még Danny ismerte fel, a megírás lehetőségét végül átengedte az öccsének. Simon a Furcsa párral jutott a legközelebb olyannyira áhított (és mi tagadás, olykor kínosan elvétett) céljához, melyet így fogalmazott meg: „Az élet egyszerre szomorú és vidám. Régebben mindig azt kérdeztem: milyen egy vicces helyzet? Ma azt kérdezem: milyen egy szomorú, és hogyan tudnám azt humorosan elmesélni?” A korábbi kudarcokat mintegy újrajátszó két párkapcsolati hajótörött jó esetben valóban nem csak nevetésre készteti a Furcsa pár közönségét.

Igaz, a túlértékelés veszélye még ebben az esetben is fennáll, hiszen voltaképp a Furcsa párról is elmondható mindaz, amit hajdan Molnár Gál Péter A Napsugár fiúkról megfogalmazott: „Köteteket lehetne írni arról, hogy Neil Simon érzelmesen vidámnak szánt színdarabja mennyi mindenről nem szól.”

Az üzembiztosan bejáratott technika, a markáns színészi egyéniségekre számító és a komikusi öntevékenységnek okosan teret engedő szerepek sora, s persze a bevezetett firma még bizonyosan jó ideig fenntartja majd a Furcsa párt, és Neil Simon több más darabját is. Az örökkévalóságról egyelőre még nem nyilatkozhatunk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.