Neil Simon színháza

New York, New York

Színház

Az óceán túlsó partjáról honosított, nemzetközi patentek és erősen lokális humor, a személytelenségig lehasznált poénok és kitartó önéletrajziság: tüntetően vegyes elemekből felépített, s mégis homogén Neil Simon színházi életműve.

Bulvárszerző, darabgyáros, a Broadway találékony színműiparosa: ne higgyük, hogy csupán magyar nyelven keresgélték évtizedeken át a megfelelő, vagyis a dehonesztálóan elismerő megjelöléseket az idén augusztusban 91 esztendősen elhunyt Neil Simon tevékenységére. Legtöbbször az olcsó – habár aranyat érő – sikerek robotosát látták az íróban a világtörténelmi meg a színházi vasfüggönyön innen és túl egyaránt, s az elhúzott szájú, lekicsinylő summázásokat legfeljebb részben ellensúlyozhatták a dafke túlértékelések születésnapi gesztusai. A kegyeleti időszak most mindenesetre az utóbbi közelítésnek kedvezne, ám az alábbiakban inkább csak a karrier és a színpadi életmű néhány jellegzetességének leírására teszünk kísérletet.

„Gyerekkoromban rendszeresen kidobtak a moziból, mert olyan hangosan röhögtem. Bámultam, hogy Chaplin képes megnevettetni a nézőket. Ez látszott számomra is az egyetlen módnak arra, hogy kapcsolatot teremthessek az emberekkel. Én is vicces jeleneteket akartam írni. Olyanokat, amelyeknek hatására a közönség a padlón fetreng a nevetéstől.” Így emlékezett vissza az 1927-ben született Neil Simon arra az alapvető élményre és indíttatásra, amely azután a teljes írói pályafutását meghatározta. A középiskolás szkeccsírót csak az egyetem és a katonaság tarthatta vissza néhány esztendeig, míg végre bekerült a rádiós és tévés show-műsorok szerzői kalákájába, a bátyja, Danny Simon, Mel Brooks, Carl Reiner és az ott benjáminkodó Woody Allen társaságába.

Az említettek egyebek közt a nálunk jószerint ismeretlen komikus, Sid Ceasar műsoraiba hordták össze a hasznosítható gegeket, s ez a gyakorlat – akárcsak Ceasar frenetikusan ripacs, őskomédiás figurája – ugyancsak beépült Simon darabírói praxisába. Erre jó bizonyság A Napsugár fiúk (1972) egésze, amely voltaképp egyetlen kalaplengető tisztelgés a tévé hőskoráig viruló, zsidós vaudeville-humor, annak alaptípusai és poéntechnikája előtt. Willie Clark és Al Lewis, a két kiöregedett komikus dialógusai rendre ezt a regisztert idézik, a félreértéses bonyolítással például szinte Abbott & Costello párjeleneteit (lásd: Who’s on First?) kopírozva:

„Willie: Hallottad, hogy Sol Burton meghalt?

Al: Ne mondd!... Ki az a Sol Burton?

Willie: Nem emlékszel Sol Burtonre?

Al: Ja persze, ő volt a Belasco igazgatója.

Willie: Az Sol Bernstein volt.

Al: Dehogy Sol Bernstein. A Belasco igazgatója Sol Burton volt.

Willie: Sol Bernstein volt a Belasco igazgatója, és nem a Belascóé, hanem a Moroscóé.

Al: Sid Weinstein volt a Morosco igazgatója. Sol Burton volt a Belascóé. De hogy ki az ördög volt Sol Bernstein, arról fogalmam sincs.”

Megannyi más helyen Simon szívesen alkalmazott, a tévéshow-kban is folytatólagosan igényelt, egymondatos poénokat. Például az éppenséggel pályafutásának csapatmunkás, gagmani szakaszát megörökítő Nevetés a 23. emeleten (1993) számos pillanatában, ahol a kollektív egzisztenciális válság mélypontján elhangzik e mondat: „Ez mindnyájunk számára nehéz időszak – így ebéd előtt.”

Bohózat, vígjáték és tévészkeccs érintkezési pontját jelzi Simonnál a színészi bejövetelek, vagyis az entrée-k megkomponáltsága is. Ezek a színre lépések néha ráadásul szándékosan késleltetettek és akadályoztatottak. A Napsugár fiúkban Willie Clark ajtaja például állandóan beragad, toppantani kell a kinyitásához, míg a Mezítláb a parkban (1963) cselekménye az ötödik emeleten játszódik: lift nincs, így aztán mindenki hatásos lihegéssel, asztmatikus kifulladással indíthatja színpadi játékát.

A magyar közönség számára ezek a technikák persze Neil Simon ismerete nélkül is rég ismerősek lehetnek, elvégre a békebeli pesti kabaré közkincse ilyesmikből állt össze. No és persze Molnár Ferenc is szívesen élt egyik-másik efféle megoldással. Márpedig Neil Simon, ha rendre Csehovot emlegette is tüntető reverenciával, rengeteget tanult Molnártól, ahogyan a francia bohózatírás klasszikusaitól (Feydeau, Labiche stb.) vagy akár Oscar Wilde-tól és Noël Cowardtól. Úgy lehet, a felvonás­építkezés terén – közvetlenül vagy közvetve – épp a Plaza Hotel 835-ös szobájában kiszenvedett magyar emigránstól leste el a legtöbbet az amerikai kismester, aki legsikerültebb egyfelvonásos-füzérének cselekményét épp ebbe a szállóba helyezte. Igaz, egy emelettel lejjebb, hiszen a Hotel Plaza (1968) történetei mind a 719-es lakosztályban játszódnak. (Ez az egybeesés persze nyilván véletlen volt, és aligha rejtett hommage, nem úgy, mint az 1965-ös Furcsa pár női szereplőinek elnevezése: Cecily és Gwendoline ugyanis egyenesen Oscar Wilde Bunburyjéből vétettek.)

Ha már hommage-t említettünk, a Hotel Plaza inkább New York előtt hódolt, akárcsak Neil Simon szinte teljes életműve. A bronxi szerző őszintén – és nyilvánvalóan kifizetődő módon – rajongott hatalmas szülővárosáért, s így aztán már legelső darabja, az 1961-es Fújd meg a kürtöd is itt játszódott: az Upper East Side-on, s Manhattannek ugyanezen a környékén róják a maguk köreit A Második utca foglyai (1971), de a Pletykafészek (1988) alakjai is. New York-i Oscar Madison és Felix Ungar a Furcsa párból, de éppígy Al és Willie is, és persze ugyancsak itt „táncol” a szegény kis Charity Hope Valentine (Sweet Charity, 1966).

Akárcsak Woody Allen számára, úgy Neil Simonnak is rendre New York volt a kályha. New York és az önéletrajziság, merthogy Simon meglepően gyakran fogalmazta át színpadra és filmre a maga életét. A nyíltan autobiografikus s a felnőtté válás folyamatát érzelmesen jelenetező Eugene-trilógia (Brighton Beach Memoirs, 1983; Biloxi Blues, 1985; Broadway Bound, 1986) mellett megannyi nem nyilvánvaló ponton is saját anyagból dolgozott a drámaíró. Leukémiában fiatalon elhunyt első feleségének dévaj elevensége a Mezítláb a parkban ifjú Mrs. Bratterének alakjában él tovább, míg az asszony halála utáni újrakezdést és az új házasságot (a színésznő Marsha Masonnel) a Második fejezet (1977) tette színpadon is megtekinthetővé.

Érdekes módon az alkalmasint legsikerültebb Simon-darab, a Furcsa pár mégis valaki más életéből való. Bátyja, Danny Simon költözködött össze ugyanis átmenetileg egy tőle radikálisan eltérő természetű barátjával: trehány fickó a tüchtig rendmániással. S habár a helyzetben rejlő darabötletet még Danny ismerte fel, a megírás lehetőségét végül átengedte az öccsének. Simon a Furcsa párral jutott a legközelebb olyannyira áhított (és mi tagadás, olykor kínosan elvétett) céljához, melyet így fogalmazott meg: „Az élet egyszerre szomorú és vidám. Régebben mindig azt kérdeztem: milyen egy vicces helyzet? Ma azt kérdezem: milyen egy szomorú, és hogyan tudnám azt humorosan elmesélni?” A korábbi kudarcokat mintegy újrajátszó két párkapcsolati hajótörött jó esetben valóban nem csak nevetésre készteti a Furcsa pár közönségét.

Igaz, a túlértékelés veszélye még ebben az esetben is fennáll, hiszen voltaképp a Furcsa párról is elmondható mindaz, amit hajdan Molnár Gál Péter A Napsugár fiúkról megfogalmazott: „Köteteket lehetne írni arról, hogy Neil Simon érzelmesen vidámnak szánt színdarabja mennyi mindenről nem szól.”

Az üzembiztosan bejáratott technika, a markáns színészi egyéniségekre számító és a komikusi öntevékenységnek okosan teret engedő szerepek sora, s persze a bevezetett firma még bizonyosan jó ideig fenntartja majd a Furcsa párt, és Neil Simon több más darabját is. Az örökkévalóságról egyelőre még nem nyilatkozhatunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.