Lemondott Eszenyi Enikő és visszavonta pályázatát

  • narancs.hu
  • 2020. március 19.

Színház

A Vígszínház vezetője ezt a Facebookon jelentette be. A társulata jó része kérte, vizsgálják ki az igazgató abúzusait.

"Az elmúlt napokban életem legnehezebb pillanatait éltem meg. Sokat tapasztaltam ez alatt a néhány nap alatt: támogatást, gyűlöletet, együttérzést és kiközösítést" – írja Eszenyi Enikő a Facebook oldalán.

"Arra az elhatározásra jutottam, hogy a magam és mások méltóságának megőrzése érdekében a Vígszínház vezetésére beadott pályázatomat – annak ellenére, hogy a szakmai bizottság azt találta a legjobbnak – visszavonom, vígszínházi munkámat befejezem azzal a hittel, hogy Thália örök és halhatatlan."

Döntését azzal indokolta, hogy az őt ért bírálatok megosztják a Vígszínház társulatát. "Egy érzékeny világ érzékeny történéseit igyekszem megérteni, független művészként középen állva, rendíthetetlenül, sok ezer nézőért. Már nem vagyok fiatal – és bár tapasztalataink különbözősége nehezen engedi az érvényes igazságok kinyilatkoztatását –, azt bátran kijelenthetem, hogy a Vígszínház az elmúlt tíz évben megújult" – fejtegette az igazgató.

Vádözön

Az őt ért vádakra a Vígszínház igazgatója úgy reagált közleményében, hogy "ahogy 39 évvel ezelőtt, most is úgy látom, egyesek nem tudnak megbékélni a személyemmel. Mindent elkövetve igyekeznek a Vígszínház társulatát megosztani, a művészetbe vetett hitüket megtörni."

false

 

Fotó: Németh Dániel

Mint ismert, Eszenyi Enikőről egykori és jelenlegi kollégái is úgy nyilatkoztak, hogy rendszeresen verbálisan megalázta kollégáit, toxikus légkör uralkodik a színházban. Ezért többen inkább felmondtak, nagy volt a fluktuáció az intézményben. A Vígszínház jelenlegi tagjai közül sokan a folyó pályáztatás alatt emelték fel a hangjukat Eszenyi irányítási módszereivel szemben. A kultúráért felelős főpolgármester-helyettesnek, Gy. Németh Erzsébetnek is elküldött levélben a Vígszínház 245 munkatársa kérte az abúzusok és visszaélések alapos feltárását.

Verbális erőszak

Az Index úgy tudja, a Fővárosi Önkormányzat nem akarta az elmúlt napokban több mint ötven színész által nyilvánosan verbális erőszakkal és hatalmi visszaéléssel megvádolt Eszenyi Enikőt kinevezni a Vígszínház igazgatói posztjára. Ugyanakkor a három pályázó közül a 9 tagú szakmai bizottság – amely egy fideszes és egy ellenzéki politikusból, a kormánnyal jó viszonyt ápoló színházi emberekből és a Vígszínház két képviselőjéből állt – Eszenyi pályázatát támogatta 6:3 arányban. A másik pályázó, Rudolf Péter 4 támogató voksot kapott, Csányi János pedig egyet sem.

Mint ismert, a jobboldali színházi szakemberek az utóbbi időben Eszenyi mellé álltak, és azt állították, csak azért érik most éles kritikák, mert a művészi szabadság megvédéséért, a kormány törvénytervezete ellen rendezett decemberi színházi tüntetésre nem ment el. Eszenyi a Magyar Narancsnak adott januári interjújában azt állította, azért nem vett részt rajta, mert "nem hívták meg".

Valójában az alatta dolgozó szakemberek, színészek nagy többsége – pártszimpátiától és a vitatott törvénytől függetlenül – agresszív természete, rendezői és igazgatói módszerei miatt bírálta a leköszönő igazgatót. A baloldali szimpátiával nem vádolható pályázó, Rudolf Péter is megjegyezte pályázatában, hogy a Vígszínházban tapasztalható fluktuáció túl van a természetes, elfogadható mértéken.

„Az én politikám a műsorpolitika"

Sokakat felzaklatott, amikor nem ment el december 9-én a szabad színházakért tartott tüntetésre. De mit jelent szolidárisnak lenni? Hogyan reagál átpolitizált valóságunkra a Vígszínház? Mit tesz a független színházakért? Mi a Marton-ügy tanulsága? Egyebek mellett ezekről a témákról beszélgettünk. Magyar Narancs: Mielőtt elkezdtünk beszélgetni, belenéztünk az aktuális előadásba, a Hamlet ment ifj.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.