Lemondott Eszenyi Enikő és visszavonta pályázatát

  • narancs.hu
  • 2020. március 19.

Színház

A Vígszínház vezetője ezt a Facebookon jelentette be. A társulata jó része kérte, vizsgálják ki az igazgató abúzusait.

"Az elmúlt napokban életem legnehezebb pillanatait éltem meg. Sokat tapasztaltam ez alatt a néhány nap alatt: támogatást, gyűlöletet, együttérzést és kiközösítést" – írja Eszenyi Enikő a Facebook oldalán.

"Arra az elhatározásra jutottam, hogy a magam és mások méltóságának megőrzése érdekében a Vígszínház vezetésére beadott pályázatomat – annak ellenére, hogy a szakmai bizottság azt találta a legjobbnak – visszavonom, vígszínházi munkámat befejezem azzal a hittel, hogy Thália örök és halhatatlan."

Döntését azzal indokolta, hogy az őt ért bírálatok megosztják a Vígszínház társulatát. "Egy érzékeny világ érzékeny történéseit igyekszem megérteni, független művészként középen állva, rendíthetetlenül, sok ezer nézőért. Már nem vagyok fiatal – és bár tapasztalataink különbözősége nehezen engedi az érvényes igazságok kinyilatkoztatását –, azt bátran kijelenthetem, hogy a Vígszínház az elmúlt tíz évben megújult" – fejtegette az igazgató.

Vádözön

Az őt ért vádakra a Vígszínház igazgatója úgy reagált közleményében, hogy "ahogy 39 évvel ezelőtt, most is úgy látom, egyesek nem tudnak megbékélni a személyemmel. Mindent elkövetve igyekeznek a Vígszínház társulatát megosztani, a művészetbe vetett hitüket megtörni."

false

 

Fotó: Németh Dániel

Mint ismert, Eszenyi Enikőről egykori és jelenlegi kollégái is úgy nyilatkoztak, hogy rendszeresen verbálisan megalázta kollégáit, toxikus légkör uralkodik a színházban. Ezért többen inkább felmondtak, nagy volt a fluktuáció az intézményben. A Vígszínház jelenlegi tagjai közül sokan a folyó pályáztatás alatt emelték fel a hangjukat Eszenyi irányítási módszereivel szemben. A kultúráért felelős főpolgármester-helyettesnek, Gy. Németh Erzsébetnek is elküldött levélben a Vígszínház 245 munkatársa kérte az abúzusok és visszaélések alapos feltárását.

Verbális erőszak

Az Index úgy tudja, a Fővárosi Önkormányzat nem akarta az elmúlt napokban több mint ötven színész által nyilvánosan verbális erőszakkal és hatalmi visszaéléssel megvádolt Eszenyi Enikőt kinevezni a Vígszínház igazgatói posztjára. Ugyanakkor a három pályázó közül a 9 tagú szakmai bizottság – amely egy fideszes és egy ellenzéki politikusból, a kormánnyal jó viszonyt ápoló színházi emberekből és a Vígszínház két képviselőjéből állt – Eszenyi pályázatát támogatta 6:3 arányban. A másik pályázó, Rudolf Péter 4 támogató voksot kapott, Csányi János pedig egyet sem.

Mint ismert, a jobboldali színházi szakemberek az utóbbi időben Eszenyi mellé álltak, és azt állították, csak azért érik most éles kritikák, mert a művészi szabadság megvédéséért, a kormány törvénytervezete ellen rendezett decemberi színházi tüntetésre nem ment el. Eszenyi a Magyar Narancsnak adott januári interjújában azt állította, azért nem vett részt rajta, mert "nem hívták meg".

Valójában az alatta dolgozó szakemberek, színészek nagy többsége – pártszimpátiától és a vitatott törvénytől függetlenül – agresszív természete, rendezői és igazgatói módszerei miatt bírálta a leköszönő igazgatót. A baloldali szimpátiával nem vádolható pályázó, Rudolf Péter is megjegyezte pályázatában, hogy a Vígszínházban tapasztalható fluktuáció túl van a természetes, elfogadható mértéken.

„Az én politikám a műsorpolitika"

Sokakat felzaklatott, amikor nem ment el december 9-én a szabad színházakért tartott tüntetésre. De mit jelent szolidárisnak lenni? Hogyan reagál átpolitizált valóságunkra a Vígszínház? Mit tesz a független színházakért? Mi a Marton-ügy tanulsága? Egyebek mellett ezekről a témákról beszélgettünk. Magyar Narancs: Mielőtt elkezdtünk beszélgetni, belenéztünk az aktuális előadásba, a Hamlet ment ifj.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.