ZSINÓRPADLÁS - Betiltott előadások

Függöny le!

Színház

Ledér operett, a hadviselés érdekeit fenyegető erkölcsrajz, cionista musical és hollywoodi vonaglásokat idéző táncjáték: betiltott előadások a múlt századi magyar színháztörténetből.

A színház veszélyes üzem, ahol nemcsak a bukás vagy a zsinórpadlásról lehulló tárgyak jelentenek fokozott kockázatot, de időről időre az államhatalom tiltó beavatkozásai is. A 20. századi magyar színházban az ilyesmihez néha elég volt némi nyílt színi pőreség vagy más sikamlósság, de többnyire azért a bornírt (világ)történelem is közrejátszott abban, hogy néhány estére, hosszú évekre vagy éppenséggel végleg eltűnjön egy betiltott előadás a színpadról.

A század első két évtizedében döntően a polgári erkölcs és közszemérem megóvása, valamint a hazai és szövetséges fejedelmi személyek tekintélyének védelme kínált a legtöbbször okot vagy ürügyet a felsőbb hatóságok számára. Az ilyesmi alapvetően rendőri ügynek számított, így Budapesten első körben a rendőrfőkapitány tilthatott be színielőadásokat az 1881. évi XXI. törvénycikk 2. szakaszának „a béke és a közrend fenntartásáról” szóló passzusára hivatkozva. Így tett például Boda Dezső főkapitány 1912-ben, kevéssel a bemutató után végképp megszakítva Arthur Schnitzler társadalmi szatírája, a Körbe-körbe hazai előadásait. „Körbe-körbe… az utca lánya kézen fogja a katonát, a katona a szobalányt, a szobalány a fiatal urat… körbe-körbe… a színésznő a grófot és végül a gróf – körbe-körbe – az utca lányát. […] Néhány napig zavartalanul folyt a különös és graciózus, felderítő és elszomorító játék, amikor ma váratlanul új játszó jelentkezett. A katona és a szobalány, a gróf és a színésznő közé nehéz csizmában odatoppan a rendőr – ő is játszani akar. Körbe-körbe… mit akar játszani a rendőr? A rendőr betiltást akar játszani.” Az előadással rokonszenvező hírlap, Az Újság így kapcsolta össze a darab tárgyát és a rendőri beavatkozás tényét, mely utóbbi intézkedés nemcsak csődbe juttatta a merész drámát a műsorára tűző Új Színpadot, de figyelemreméltóan tartósnak is bizonyult, hiszen még 1926-ban is erre hivatkozva akadályozták meg a Körbe-körbe új bemutatóját.

A felséges és fenséges személyek tekintélyének oltalmazása ennél is érzékenyebb, és rá­adásul kínosan vitatható hivatkozási alappá válhatott, amint egy-egy betiltás híre a nyilvánosság elé került. Különösen a „boldog békeidők” múltával, amit jól példáz Bródy Sándor A szerető című drámájának színháztörténeti emlékű 1917-es esete a Magyar Színházban.
A regényes színmű és erkölcsrajz ugyanis félreismerhetetlenül azt a két évvel korábbi véres szerelmi tragédiát idézte, amely Kóburg Lipót herceg és egy bizonyos Rybicka kisasszony között Bécsben lezajlott. Nem meglepő hát, hogy a fővárosi rendőrség feje még a bemutató megtartása előtt közbelépett:

„A darab egyik színpadi próbáját megtekintvén, arról szereztem meggyőződést, hogy a szóbanforgó darab nyilvános előadása esetén alkalmas arra, hogy egy velünk szövetséges viszonyban álló uralkodóháznak, illetőleg az uralkodóház egyik tagjának tekintélyét a nyilvánosság előtt leszállítsa; az uralkodóház jóhírnevét kedvezőtlen világításba helyezze és ezen nyilvánvaló sérelem következményeképpen a hadviselés érdekeit is veszélyeztesse. […] »A szerető« című darab nyilvános előadását betiltom és figyelmeztetem Beöthy László igazgatót, hogy a darab előadását szükség esetén karhatalommal is meg fogom akadályozni.”

Csakhogy a rendőrfőkapitány nem számolt a sajtóval, az idők változásával, s tán még kevésbé Beöthy László kiterjedt kapcsolataival. A nagy színházcsináló ugyanis nemcsak egy képviselői interpelláció elhangzását tudta kieszközölni, de a belügyminiszternél vizitelve elérte a betiltó határozat felülbírálását is. Igaz, a megszólítások, címek és rangok túlontúl nyílt utalásait el kellett homályosítani, no meg „egyes jeleneteket átformálni, simítani, elhagyni”, de így legalább a zajos sikerű bemutatóra az eredetileg tervezett időpontban sor kerülhetett. Pár évvel korábban ugyanitt mindez jóval kisebb hírveréssel zajlott volna: Bíró Lajos hasonló témájú Sárga liliomának szereplői 1912-ben néhány előadás után az ügyelői tábláról értesültek arról, hogy a jövőben a „fenséged” megszólítást „kegyelmességed”-re kell cserélniük.

 

Intim testtájékok

Az „ábrázoló művészet szabadsága” azután a húszas-harmincas években újra a sikamlóssággal kockáztatta meg leggyakrabban a betiltás veszélyét. Ilyen volt például a Fifi című francia operett 1922-es bemutatója, amelyen is nem csupán az ifjú Honthy Hannát fedezhette fel végérvényesen a pesti közönség, de egyúttal fedetlenül láthatott néhány intim testtájékot is. A hatósági közbelépés nyomában az előadási engedély visszaszerzése értelemszerűen a jelmezek érdemi növelése, illetve vastagítása árán vált lehetségessé.

Az említett operett magyar szövegét Heltai Jenő írta, s ő úgy is mint a Színpadi Szerzők Egyesületének nagy élet- és színházismerettel megáldott elnöke pár évvel később ekképp határozta meg az ilyesfajta pikáns mulatságok hazai színre állításának titkát: „Ezekre a színdarabokra nézve kialakult egy bizonyos színpadi gyakorlat. A színigazgatók ennek a kialakult gyakorlatnak, ízlésüknek és tapasztalataiknak segítségével ma már feltétlenül meg tudják ítélni, hol van az a határ, ameddig el szabad menniök.”

Ez a határ persze sosem volt teljesen egy­értelmű, amit jól jelez, hogy 1927-ben egy operettszínházi produkciót, a Finom kis lakás című francia bohózatot 14 előadás után teljesen és véglegesen betiltottak, s hogy egy évvel később az Andrássy úti Színházban éppenséggel egy Heltai-operettet, a Szirmai Albert zenéjével ékes Enyém az első csókot is betiltották: igaz, ez utóbbi esetben a belügyminiszter pár nap múltán megmásította a főkapitányi döntést. 1927-től amúgy már egy újabb rendelkezés is fokozta a közbelépés erélyét: az úgynevezett erkölcsvédelmi rendelet, amely a színpadi szabadosságoktól a strandolók ruházatáig roppant széles körben kínált beavatkozási lehetőséget a rendőri hatóságok számára.

A második világháború, pontosabban 1949 után a színházi előadások már vajmi ritkán váltak rendőri betiltás (és pláne azt vitató sajtópolémia) tárgyává. Ez annál is kevésbé meglepő, mivel az államszocialista színházpolitika alapértelmezetten már a bemutatóig, sőt a próbafolyamatig sem engedett eljutni olyan darabokat, amelyeket utóbb betilthatott volna. Viszont a hatalomátvétel éveiben még számos olyan művel és produkcióval kellett foglalkozniuk, amely korábbról szerzett jogán szerepelt a színházak műsorán. A legtöbbször tárgyalt ilyen, repertoártisztító akció Madách Tragédiájához kapcsolódott, ám valami egészen hasonló történt Bartók Béla amúgy is zaklatott előadás-történetű táncjátékával,
A csodálatos mandarinnal is. Rendőri beavatkozás helyett, ám nem kevésbé brutális módon e mű operaházi szériáját egy 1950-es Szabad Nép-cikk szakította meg több mint fél évtizedre. Révai József Népművelési Minisztériumának államtitkára – az utóbb a Nagy Imre-per harmadrendű vádlottjaként 1957-ben a börtönben gyanús körülmények között elhunyt –, Losonczy Géza ugyanis félreérthetetlen tenorban és váltig többes szám első személyben fogalmazva üzent Tóth Aladár operaigazgatónak Az Operaház legyen a népé! című írásával: „Kritikusan állunk szemben az Operaház műsorpolitikájával abban a tekintetben, hogy nem helyeseljük Bartók Béla színpadi műveinek – különösen a »Csodálatos mandarin« című művének – túlságosan gyakori előadását az Operaház színpadán. […] Mondanivalója lényegében nem egyéb, mint a pőre és minden nemes szerelemtől távol álló szekszualitás (sic!) ezer akadályon áttörő győzelme. Ezt a mondanivalót támasztja alá a hollywoodi filmek vonaglásaira emlékeztető koreográfia. E mellett az egész mű tele van a polgári hanyatlásra annyira jellemző homályos szimbolizmussal.”

 

Proletárforradalom

Az ötvenes évek első felében Németh László Galileijének megkezdett, majd többször is megakasztott nemzeti színházi próbafolyamata meg újraíratása kis túlzással akár a betiltás hagyományosabb, mondhatni, polgári gyakorlatának továbbélését jelezhette – a színházi és irodalmi félnyilvánosságban persze így is komoly irritáló hatást kiváltva. Ezt a praxist utóbb a Kádár-korszak színházi élete is ismerte: magyar és külföldi darabok műsortervbe iktatásával, majd utóbb hatalmi szó által félbeszakított próbáival, s mindehhez színesítő mozzanatként olykor a hazánkban vendégeskedő nyugati szerző számára megrendezett látszatpróbák is hozzátartoztak. A kultúrpolitika által módszeresen késleltetett bemutatók legismertebb példája nyilvánvalóan a Pisti a vérzivatarban volt, hiszen annak évtizedhosszat akadályozott premierjét 1979-ben végül Örkény István, a szerző és Várkonyi Zoltán, az igazgató-rendező is éppen csak megérte.

Ám olyan színházi előadás a konszolidált Kádár-korban már kevés volt, amely az engedélyeztetések során átjutva, immár a bemutató után vált tiltottá. Akadt azért ilyen is, még ha a tiltás csendesen, szinte már némán is történt. Például és kiválólag ez a sors lett az osztályrésze a Hegedűs a háztetőn operettszínházi produkciójának, amely 1973 februárjától 75 előadásos sikersorozatot teljesített – majd szőrén-szálán eltűnt a Nagymező utcai repertoárról. Nem számított Bessenyei Ferenc diadalmas Tevje-alakítása, sem Vámos László rendező taktikus előzetes nyilatkozata („Egyetemesen humanista, költői mű ez, amely többek között a proletárforradalom szükségességét hirdeti.”), a 74/75-ös évadban már nem játszották a Hegedűst. A felsőbb döntés nagyobbára hiányzó nyomait kutatva, a témát a Színház folyóiratban feldolgozó Szabó István logikus következtetése szerint (melyet példás mértéktartással találgatásnak jelez) az 1973. októberi újabb arab–izraeli háború szolgálhatott ok gyanánt. Ugyancsak ő közölte írása mellett azt a hivatali feljegyzést is, amely a Magyar Színházművészeti Szövetség 1974. szeptemberi elnökségi üléséről beszámolva, Kazimir Károly főtitkár magatartását kárhoztatta: „…teljesen váratlanul – kérdését Malonyai Dezsőnek, a Kulturális Minisztérium színházi főosztályvezetőjének címezve – tájékoztatást kért a Hegedűs a háztetőn című darab »betiltásáról«, ami – megjegyzése szerint – élénken foglalkoztatja a színházi s a színházlátogató közvéleményt.”

Az „egyoldalú” és „ellenséges színezetet öltő” vitában még az is szóba került, hogy ez a döntés párhuzamba állítható a Hegedűs a háztetőn chilei (Pinochet-junta általi) betiltásával. A széles nyilvánosság előtt ilyesmiről persze szó sem eshetett, a közönségnek pedig be kellett érnie a legfeljebb sorok közötti tájékoztatással, valamint Bessenyei Ferenc ekkortól kezdve elmaradhatatlan esztrádszáma, a Ha én gazdag lennék kismillió előadásával. Így aztán hipp-hopp el is telt tíz esztendő, hogy 1985-ben azután végre csak visszatérjen az Operettszínház színpadára a zsidó tejesember története.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.