Fesztiválmelléklet

Ezerfős társulat

Sramó Gábor, a pécsi Bóbita Bábszínház igazgatója

  • rés a présen
  • 2013. szeptember 29.

Színház

rés a présen: Most ért véget nálatok az I. Metamorfózis Bábfesztivál. Mi hívta életre ezt a fesztivált?

Sramó Gábor: Szász Zsolt bábművésszel közösen találtuk ki a megszűnt Pécsi Nemzetközi Felnőtt Bábfesztivál folytatásaként. Szeretnénk a legizgalmasabb, legnívósabb hazai és külföldi bábelőadások közül meghívni párat kétévente Pécsre, a Zsolnay Kulturális Negyedbe, amelyek a szakmán kívül a nagyközönség számára is izgalmasak lehetnek. Az idei felvállaltan is kísérleti, útkereső fesztivál volt, most fogjuk összegezni a tanulságokat. A külföldi fellépők most a "visegrádi országokat" képviselték. Ennek több oka is volt: a személyes kapcsolatok, a színvonal és az anyagiak.

rap: Mik a tervek az évadra?

SG: Az idei évad bemutatói: A malacon vett királylány - A só (szeptember 7.), Terülj, terülj, asztalkám! (október 26.), Kerekecske-gombocska (november 9.), Menjünk, menjünk Betlehembe! (november 30.), Fehérlófia (március 1.), Dzsungelmese, avagy Kisoroszlán keresi a sörényét (április 26.) és Az ember tr. május végén - így használjuk majd a címet. Plusz sok repertoáron maradó előadás.

rap: Mi volt az elképzelésed a színházzal, amikor a vezetője lettél, és ahhoz képest hol tartotok ma?

SG: 1994-ben vettem át a Bóbita vezetését, mely akkor még a Pécsi Nemzeti Színház bábtagozata volt. Az én mottóm is a jól ismert Minarik-mondat: Kell egy csapat! Közel 20 év alatt sok minden megvalósult, és természetesen teljesen és egyszerre soha semmi. Ha a mostani pár évet nézem, akkor talán ez az időszak az, amikor a legtöbb lehetőségünk és a legjobb kilátásaink voltak-vannak a művészi fejlődésre, építkezésre. Az idei évadban sikerült két fiatal bábszínészt szerződtetnünk, s remélem, ebben a vezetői ciklusomban zökkenőmentesen tudunk 3-4 évet úgy összerakni, hogy azon menet közben nem kell kényszerből alapvetően változtatnunk.

rap: Milyen az élet, amióta a Zsolnayba költöztetek?

SG: "riási dolog egy gyönyörű, felújított épületben dolgozni, mely ráadásul egy különleges kulturális negyed területén áll. 1000 m2-rel nagyobb új házunkban van három teremből álló bábmúzeumunk, mesekuckónk, bábkészítő-foglalkoztató termünk, kakaóbár, kamara- és nagyterem. A ház mellett három játszótér és egy szabadtéri színpad várja a családokat. Nyáron sem szünetelünk. A Zsolnayval jó a kapcsolatunk, köszönhetően annak, hogy mi független "cég" vagyunk. Az elmúlt két évben szinte minden rendezvényükbe bevontak minket, rendszeresen egyeztetjük programjainkat, elképzeléseinket.

rap: Ki a jó bábrendező?

SG: Akinek van fantáziája, humora és embersége. Meghatározó élmény volt számomra Jan Dvorák és Kovács Ildikó rendezői munkamódszere, lénye, valamint Péter Schumann 1997-es magyarországi workshopja.

rap: Tényleg a báb az új színész?

SG: A báb és a bábszínház a végtelen lehetőségek színháza, hiszen a fantázia, az absztrakció szabadon áradhat. Sokszor mosolygok azon, amikor az "emberes" drámai színház elkezd régi-új bábos eszközöket, megoldásokat használni, s a kritikusok elalélnak ezek újszerűségétől, erőteljes hatásától. Több bábszínházat kellene nézni! A báb és mozgatója csodákra képes, ezt Keleten tudták a színészek, ezért is próbálták a bábszínházat utánozni. Európában ez fordítva valósult meg. Elgondolkodtam azon, hogy az öltözőben lévő hat bábszínész kollégán kívül van vagy ezer arccal, névvel rendelkező társulati tag is a raktárban.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.