Fesztiválmelléklet

Ezerfős társulat

Sramó Gábor, a pécsi Bóbita Bábszínház igazgatója

  • rés a présen
  • 2013. szeptember 29.

Színház

rés a présen: Most ért véget nálatok az I. Metamorfózis Bábfesztivál. Mi hívta életre ezt a fesztivált?

Sramó Gábor: Szász Zsolt bábművésszel közösen találtuk ki a megszűnt Pécsi Nemzetközi Felnőtt Bábfesztivál folytatásaként. Szeretnénk a legizgalmasabb, legnívósabb hazai és külföldi bábelőadások közül meghívni párat kétévente Pécsre, a Zsolnay Kulturális Negyedbe, amelyek a szakmán kívül a nagyközönség számára is izgalmasak lehetnek. Az idei felvállaltan is kísérleti, útkereső fesztivál volt, most fogjuk összegezni a tanulságokat. A külföldi fellépők most a "visegrádi országokat" képviselték. Ennek több oka is volt: a személyes kapcsolatok, a színvonal és az anyagiak.

rap: Mik a tervek az évadra?

SG: Az idei évad bemutatói: A malacon vett királylány - A só (szeptember 7.), Terülj, terülj, asztalkám! (október 26.), Kerekecske-gombocska (november 9.), Menjünk, menjünk Betlehembe! (november 30.), Fehérlófia (március 1.), Dzsungelmese, avagy Kisoroszlán keresi a sörényét (április 26.) és Az ember tr. május végén - így használjuk majd a címet. Plusz sok repertoáron maradó előadás.

rap: Mi volt az elképzelésed a színházzal, amikor a vezetője lettél, és ahhoz képest hol tartotok ma?

SG: 1994-ben vettem át a Bóbita vezetését, mely akkor még a Pécsi Nemzeti Színház bábtagozata volt. Az én mottóm is a jól ismert Minarik-mondat: Kell egy csapat! Közel 20 év alatt sok minden megvalósult, és természetesen teljesen és egyszerre soha semmi. Ha a mostani pár évet nézem, akkor talán ez az időszak az, amikor a legtöbb lehetőségünk és a legjobb kilátásaink voltak-vannak a művészi fejlődésre, építkezésre. Az idei évadban sikerült két fiatal bábszínészt szerződtetnünk, s remélem, ebben a vezetői ciklusomban zökkenőmentesen tudunk 3-4 évet úgy összerakni, hogy azon menet közben nem kell kényszerből alapvetően változtatnunk.

rap: Milyen az élet, amióta a Zsolnayba költöztetek?

SG: "riási dolog egy gyönyörű, felújított épületben dolgozni, mely ráadásul egy különleges kulturális negyed területén áll. 1000 m2-rel nagyobb új házunkban van három teremből álló bábmúzeumunk, mesekuckónk, bábkészítő-foglalkoztató termünk, kakaóbár, kamara- és nagyterem. A ház mellett három játszótér és egy szabadtéri színpad várja a családokat. Nyáron sem szünetelünk. A Zsolnayval jó a kapcsolatunk, köszönhetően annak, hogy mi független "cég" vagyunk. Az elmúlt két évben szinte minden rendezvényükbe bevontak minket, rendszeresen egyeztetjük programjainkat, elképzeléseinket.

rap: Ki a jó bábrendező?

SG: Akinek van fantáziája, humora és embersége. Meghatározó élmény volt számomra Jan Dvorák és Kovács Ildikó rendezői munkamódszere, lénye, valamint Péter Schumann 1997-es magyarországi workshopja.

rap: Tényleg a báb az új színész?

SG: A báb és a bábszínház a végtelen lehetőségek színháza, hiszen a fantázia, az absztrakció szabadon áradhat. Sokszor mosolygok azon, amikor az "emberes" drámai színház elkezd régi-új bábos eszközöket, megoldásokat használni, s a kritikusok elalélnak ezek újszerűségétől, erőteljes hatásától. Több bábszínházat kellene nézni! A báb és mozgatója csodákra képes, ezt Keleten tudták a színészek, ezért is próbálták a bábszínházat utánozni. Európában ez fordítva valósult meg. Elgondolkodtam azon, hogy az öltözőben lévő hat bábszínész kollégán kívül van vagy ezer arccal, névvel rendelkező társulati tag is a raktárban.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.