Tánc

Fehér Ferenc: The Station

  • - sisso -
  • 2017. november 26.

Színház

Fehér Ferenc: The Station című új előadása két magára hagyott, bezárt, valami szörnyűséget túlélő fiúgyerekről mesél. Kizárólag mozdulatokkal, és ahogy azt Fehértől, a hazai kortárs tánc Kaspar Hau­serétől megszokhattuk, öntörvényűen, a saját, különleges fizikumára szabott rend szerint. Kezdettől a gépiessé fajuló, szabálytalan táncot csodálhattuk darabjaiban, amelyen keresztül többé vagy kevésbé betekintést engedett a mélyebb lelki bugyrokba is, olykor humort sem nélkülözve. Ebben az előadásban viszont jó széles ablakot nyit a sötét titkokra, és hagyja a nézőt belezuhanni egy szürreálisan nyomasztó, kafkai világba, ahol nagyítóval kell keresni az iróniát. A szürkületi zónából, egy teljesen egyszerű színpadképből indít a Mikó Dáviddal közös duó – fénykör, füst, sötét –, monoton mozdulatokkal, egyszerű, de elképesztő tempójú talajkombinációkkal érzékeltetve az idő múlását egy metaforikus állomáson, megállókkal a gyerekkor és a felnőtté válás között. A „testvérpár” a közösen elszenvedett traumák különféle feldolgozási stációit mutatja fel duókban és szólókban: egymásrautaltságukat, kitörési próbálkozásaikat, pusztító párharcaikat hátborzongató tempóban. A kontakttechnika egy sajátos válfaját vegyíti a keleti harcművészetek kivonatával, el-eltünedezve, majd újra felbukkanva a ködös fényfolyosókban. Ami különleges, hogy Fehér szinte mágikus fizikai jelenléte nem nyomja el a fiatalabb társét, de pont emiatt lehetett volna Mikóból egy kicsit több. Viszont a transzig pörgették a tempót, mielőtt eltűntek, mint a pályaudvaron az ütközőket átszakítva keresztülrobogó gyorsvonat.

MU Színház, október 13.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.