Tánc

Fehér Ferenc: The Station

  • - sisso -
  • 2017. november 26.

Színház

Fehér Ferenc: The Station című új előadása két magára hagyott, bezárt, valami szörnyűséget túlélő fiúgyerekről mesél. Kizárólag mozdulatokkal, és ahogy azt Fehértől, a hazai kortárs tánc Kaspar Hau­serétől megszokhattuk, öntörvényűen, a saját, különleges fizikumára szabott rend szerint. Kezdettől a gépiessé fajuló, szabálytalan táncot csodálhattuk darabjaiban, amelyen keresztül többé vagy kevésbé betekintést engedett a mélyebb lelki bugyrokba is, olykor humort sem nélkülözve. Ebben az előadásban viszont jó széles ablakot nyit a sötét titkokra, és hagyja a nézőt belezuhanni egy szürreálisan nyomasztó, kafkai világba, ahol nagyítóval kell keresni az iróniát. A szürkületi zónából, egy teljesen egyszerű színpadképből indít a Mikó Dáviddal közös duó – fénykör, füst, sötét –, monoton mozdulatokkal, egyszerű, de elképesztő tempójú talajkombinációkkal érzékeltetve az idő múlását egy metaforikus állomáson, megállókkal a gyerekkor és a felnőtté válás között. A „testvérpár” a közösen elszenvedett traumák különféle feldolgozási stációit mutatja fel duókban és szólókban: egymásrautaltságukat, kitörési próbálkozásaikat, pusztító párharcaikat hátborzongató tempóban. A kontakttechnika egy sajátos válfaját vegyíti a keleti harcművészetek kivonatával, el-eltünedezve, majd újra felbukkanva a ködös fényfolyosókban. Ami különleges, hogy Fehér szinte mágikus fizikai jelenléte nem nyomja el a fiatalabb társét, de pont emiatt lehetett volna Mikóból egy kicsit több. Viszont a transzig pörgették a tempót, mielőtt eltűntek, mint a pályaudvaron az ütközőket átszakítva keresztülrobogó gyorsvonat.

MU Színház, október 13.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.