Tánc

Fehér Ferenc: The Station

  • - sisso -
  • 2017. november 26.

Színház

Fehér Ferenc: The Station című új előadása két magára hagyott, bezárt, valami szörnyűséget túlélő fiúgyerekről mesél. Kizárólag mozdulatokkal, és ahogy azt Fehértől, a hazai kortárs tánc Kaspar Hau­serétől megszokhattuk, öntörvényűen, a saját, különleges fizikumára szabott rend szerint. Kezdettől a gépiessé fajuló, szabálytalan táncot csodálhattuk darabjaiban, amelyen keresztül többé vagy kevésbé betekintést engedett a mélyebb lelki bugyrokba is, olykor humort sem nélkülözve. Ebben az előadásban viszont jó széles ablakot nyit a sötét titkokra, és hagyja a nézőt belezuhanni egy szürreálisan nyomasztó, kafkai világba, ahol nagyítóval kell keresni az iróniát. A szürkületi zónából, egy teljesen egyszerű színpadképből indít a Mikó Dáviddal közös duó – fénykör, füst, sötét –, monoton mozdulatokkal, egyszerű, de elképesztő tempójú talajkombinációkkal érzékeltetve az idő múlását egy metaforikus állomáson, megállókkal a gyerekkor és a felnőtté válás között. A „testvérpár” a közösen elszenvedett traumák különféle feldolgozási stációit mutatja fel duókban és szólókban: egymásrautaltságukat, kitörési próbálkozásaikat, pusztító párharcaikat hátborzongató tempóban. A kontakttechnika egy sajátos válfaját vegyíti a keleti harcművészetek kivonatával, el-eltünedezve, majd újra felbukkanva a ködös fényfolyosókban. Ami különleges, hogy Fehér szinte mágikus fizikai jelenléte nem nyomja el a fiatalabb társét, de pont emiatt lehetett volna Mikóból egy kicsit több. Viszont a transzig pörgették a tempót, mielőtt eltűntek, mint a pályaudvaron az ütközőket átszakítva keresztülrobogó gyorsvonat.

MU Színház, október 13.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.