rés a présen

Fél színpadnyi bálna

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. május 7.

Színház

Kocsis Pál színész, rendező

rés a présen: Sokat foglalkoztatott színészből tavaly egy menő vidéki bábszínház művészeti vezetője lettél. Mi vezetett téged Veszprémbe?

Kocsis Pál: Inkább ki: Markó Róbert, a Kabóca igazgatója. Kecskeméten rendezte a Gardéniát, ott ismerkedtünk meg, aztán elmentem a Vaskakas Bábszínházba, Győrbe, ahol meg tudtam nézni az előadásait. Tetszett, hogy olyan bábszínházat csinál, amely kortalan, párhuzamosak a történetek, és a játszókkal is történik valami. Aztán előállt azzal, hogy megpályázza a veszprémi bábszínház igazgatását egy művészeti tanáccsal, amelyben Boráros Szilárd, Ladányi Andrea táncművész és Nagy Orsolya dramaturg is benne van. Most így vagyunk egy team. Cél, hogy a legjobb bábszínház legyünk, és minden korosztálynak játsszunk. Ennek a színészi részéhez tudok hozzátenni.

rap: Mi a munkátok eddigi eredménye?

KP: Elsősorban egy új repertoárt kellett felépíteni, így születtek saját produkciók is, amelyek között voltak olyanok, amelyek már megszülettek máshol, illetve teljesen újak is. Az Édes hazám című versantológiából élő zenével és bábbal készült egy előadás, amelyben játszom is, de csak azért, mert kellett egy öreg színész, és épp kéznél voltam magamnak. Ez az első olyan produkció, amely tükrözi a saját gondolkodásomat a bábról, az irodalomról. A középiskolások imádják, ha sikerül elhívni őket. Ladányi Andrea készített ATS címmel egy előadást, A. Tóth Sándor, veszprémi kötődésű festő munkásságától ihletve. Nincs lineáris története, nem a bábra alapul, illetve a színész önmaga bábja benne. Markó-Valentyik Anna előadása, a Gréta pedig egy szövevényes, környezetvédő mese, amelyben van marionett és egy fél színpadnyi bálna. Iszonyú jó hangulatú.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.