Visszhang: táncszínház

Gisèle Vienne: Extra Life

  • - sisso -
  • 2025. május 14.

Visszhang

A francia-osztrák koreográfus és rendező munkái, beleértve a fotóit és installációit is, sokat turnéznak világszerte, de Budapesten eddig csak a 2008-as Jerk című bábos, filozofikus előadását láthattuk, amelyből utóbb film is készült.

Új előadása egy erőszaktörténet: a nagybátyjuk által gyerekkorukban megerőszakolt, majd az egymástól távol került testvérpár húsz évvel később egy parti végén találkozik, és az egykor szoros kapcsolat újraéled. A sztori keménységét csak az oldja, hogy közben végig belemerülhetünk a félhomályban kavargó füstbe, a vaksötétből felizzó lézerfények játékába, Adèle Haenel érzelmektől túlcsorduló némajátékába, valamint Katia Petrowick és Theo Livesey táncosok tökéletes, lelassított mozdulataiba. A szöveg másfajta figyelmet követel. Vienne a mozgásművészetre, a színészetre, a zenére és fénytechnikára, illetve az absztrakcióra egyaránt épít, és e totális színház alkalmas a traumatörténet bemutatására. A dramaturgia a felismerés pillanatára fókuszál, egymásra futtat múltat és jelent. Mindezt emlékbetörések, előérzetek, a gyógyuláshoz elengedhetetlen fantáziák jelenítik meg majd’ két órában. Ez soknak bizonyul, hiszen egy művészetterápiás ülés sem több ötven–hatvan percnél. Ki volt a harmadik szereplő? Mit tud a memóriánk? Lehet, hogy a bulvárlapok harmadik típusú találkozásokról szóló tudósításai mögött mindig egy keresztény, hetero nagybácsi, vagy egy pedofil politikus áll? Hosszú és bonyolult mű ez, ki tudja, hol áll meg, de akkor is bosszantó, hogy lehetett volna 40 perccel rövidebb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.