Visszhang: táncszínház

Gisèle Vienne: Extra Life

  • - sisso -
  • 2025. május 14.

Visszhang

A francia-osztrák koreográfus és rendező munkái, beleértve a fotóit és installációit is, sokat turnéznak világszerte, de Budapesten eddig csak a 2008-as Jerk című bábos, filozofikus előadását láthattuk, amelyből utóbb film is készült.

Új előadása egy erőszaktörténet: a nagybátyjuk által gyerekkorukban megerőszakolt, majd az egymástól távol került testvérpár húsz évvel később egy parti végén találkozik, és az egykor szoros kapcsolat újraéled. A sztori keménységét csak az oldja, hogy közben végig belemerülhetünk a félhomályban kavargó füstbe, a vaksötétből felizzó lézerfények játékába, Adèle Haenel érzelmektől túlcsorduló némajátékába, valamint Katia Petrowick és Theo Livesey táncosok tökéletes, lelassított mozdulataiba. A szöveg másfajta figyelmet követel. Vienne a mozgásművészetre, a színészetre, a zenére és fénytechnikára, illetve az absztrakcióra egyaránt épít, és e totális színház alkalmas a traumatörténet bemutatására. A dramaturgia a felismerés pillanatára fókuszál, egymásra futtat múltat és jelent. Mindezt emlékbetörések, előérzetek, a gyógyuláshoz elengedhetetlen fantáziák jelenítik meg majd’ két órában. Ez soknak bizonyul, hiszen egy művészetterápiás ülés sem több ötven–hatvan percnél. Ki volt a harmadik szereplő? Mit tud a memóriánk? Lehet, hogy a bulvárlapok harmadik típusú találkozásokról szóló tudósításai mögött mindig egy keresztény, hetero nagybácsi, vagy egy pedofil politikus áll? Hosszú és bonyolult mű ez, ki tudja, hol áll meg, de akkor is bosszantó, hogy lehetett volna 40 perccel rövidebb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.