Visszhang: táncszínház

Gisèle Vienne: Extra Life

  • - sisso -
  • 2025. május 14.

Visszhang

A francia-osztrák koreográfus és rendező munkái, beleértve a fotóit és installációit is, sokat turnéznak világszerte, de Budapesten eddig csak a 2008-as Jerk című bábos, filozofikus előadását láthattuk, amelyből utóbb film is készült.

Új előadása egy erőszaktörténet: a nagybátyjuk által gyerekkorukban megerőszakolt, majd az egymástól távol került testvérpár húsz évvel később egy parti végén találkozik, és az egykor szoros kapcsolat újraéled. A sztori keménységét csak az oldja, hogy közben végig belemerülhetünk a félhomályban kavargó füstbe, a vaksötétből felizzó lézerfények játékába, Adèle Haenel érzelmektől túlcsorduló némajátékába, valamint Katia Petrowick és Theo Livesey táncosok tökéletes, lelassított mozdulataiba. A szöveg másfajta figyelmet követel. Vienne a mozgásművészetre, a színészetre, a zenére és fénytechnikára, illetve az absztrakcióra egyaránt épít, és e totális színház alkalmas a traumatörténet bemutatására. A dramaturgia a felismerés pillanatára fókuszál, egymásra futtat múltat és jelent. Mindezt emlékbetörések, előérzetek, a gyógyuláshoz elengedhetetlen fantáziák jelenítik meg majd’ két órában. Ez soknak bizonyul, hiszen egy művészetterápiás ülés sem több ötven–hatvan percnél. Ki volt a harmadik szereplő? Mit tud a memóriánk? Lehet, hogy a bulvárlapok harmadik típusú találkozásokról szóló tudósításai mögött mindig egy keresztény, hetero nagybácsi, vagy egy pedofil politikus áll? Hosszú és bonyolult mű ez, ki tudja, hol áll meg, de akkor is bosszantó, hogy lehetett volna 40 perccel rövidebb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.