rés a présen

„Fontosak az álmok”

Dömötör Judit táncművész

  • rés a présen
  • 2020. október 10.

Színház

rés a présen: A CHNGNG című szólódat jelölték az idei Lábán Rudolf-díjra. Mit jelent ez neked?

Dömötör Judit: Talán még többet jelent így, hogy most Párizs mellett élek, mert nagyon fontos nekem az otthoni közegnek adni, visszaadni, szakmailag és emberileg is. Ráadásul a Lábán-díj az egyetlen független szakmai elismerés. Gondolkodtam tavaly, hogy egyáltalán bemutassam-e az előadást otthon, amikor épp a támogatásmegvonások és a törvénymódosítások ellen tüntettünk. Úgy éreztem, helyette demonstrálni kellene, pl. elindítani egy színházmegszállási akcióhullámot. Egyébként minden előadás fontos volt eddig a pályámon, de most először sikerült egy olyan önálló munkát színre vinni, ahol sok minden összeér, ami fontos nekem. A test és az elme kutatása, a mikro- és makroszintek, a demokrácia, az ökoszisztéma és a változás kérdése – és még sorolhatnám.

rap: Miért mentél el?

DJ: Mert a párom, Arnaud Blondel – akivel együtt jártunk a BuTI-ra – francia, és vissza akart jönni, miután végeztünk. Persze én is éreztem, hogy a helyzet dühítő, nem is annyira szakmailag, mert az otthoni táncélet gazdag volt akkor is – és most is az –, inkább a politikával szembeni tehetetlenséggel volt bajom. Elvégeztem az Exerce nevű kétéves tánckutatói, koreográfusi masters programot Montpellier-ben, aztán hazamentem még egy évre, hogy bemutassam tavaly decemberben a CHNGNG című szólót, majd visszajöttem.

rap: Pszichológusként végeztél, majd utána jelentkeztél a Budapesti Kortárs Táncfőiskolára. Hogyan vezetett a tánchoz az utad?

DJ: Gyerekkoromban már nagyon szerettem a mozgást, de rengeteg sikertelenség is ért ezzel kapcsolatban. Részint belső, részint családi indíttatásra pszichológus lettem, és ez fontos állomás az életemben, de a tánc már saját sorsválasztás volt és jóval transzformatívabb hatással van az életemre, mint a pszichológia tudománya volt valaha is. A testnél közvetlenebb visszacsatolás aligha van az életben.

rap: Hogyan függ össze a pszichológia meg a tánc?

DJ: A kettő támogatja, kiegészíti egymást. Bennem nem is kettő, hanem egy. Ma már tudjuk, hogy a test és a psziché ugyanaz, bár csak úgy tudunk beszélni róla, hogy két nevet adunk neki. A test elmén keresztüli megtapasztalása és az elme testen keresztüli megtapasztalása ugyanúgy lehetséges. Engem az nagyon mozgat, hogy mindezt a kutatások nyomán meg tudjam mutatni az alkotásaimban. A pszichológia bennem az élet szemléleteként rakódott le. A tánc és az élet pedig szorosan összeszövődik munkáimban.

rap: Kik segítettek, inspiráltak a táncban?

DJ: Pete Orsolya a Goliban (Budapest Kortárstánc Főiskola) is tanított, de előtte 6 évig jártam hozzá amatőrként. A nála megélt közös, mozgásos alkotásélmények erősen hatottak rám. Nála az improvizációból indultunk, és az áll közel hozzám, mint technika. Vannak nagy kedvenceim, Maguy Marin, Marlene Monteiro Freitas, Meg Stuart, de ugyanannyira merítkezem például Hubert Godard-ból, aki tánckutató. Otthonról meg Hód Adrienn, aki sokkal közelebbről inspirált és tanított is, igaz, Szabó Réka volt a kezdősebesség. Újabban érdekelnek a posztmodern iskolák mesterei, közülük is leginkább a ma már idős Deborah Hay, akinek voltam a workshopján, és az fogott meg, amilyen hihetetlenül kifinomultan fogalmaz, ahogy a szavak erejét a test kikérdezéséhez használja. Otthon jelenleg az L1 Egyesület támogatja munkámat.

rap: Tartasz a járványtól?

DJ: A Covid érdekes helyzetet teremt. Nehéz is, de rengeteget lehet tanulni belőle. Messze nem dolgoztam fel, ami van, de azt tudom, hogy minden szinten törékenyebbé, bizonytalanabbá teszi az alkotók életét is. Ez a bizonytalanság a jelenbe vezet minket. A törékenységben viszont olyan törekvések jönnek létre, amelyek a szolidaritás felé vihetik az embereket. Sokkal érzékenyebbek leszünk az értékekre. Minden változásban van, jobban, mint eddig. Nyilván mindez a leendő munkáimra is hatással lesz. Arnaud-val kidolgoztunk egy természetben tett érzékenyítő sétát, amiből lehet, hogy lesz egy részvételi előadás is.

rap: Miben láthatunk legközelebb?

DJ: A CHNGNG a tervek szerint decemberben lesz újra a MU Színházban, de egy éven belül biztosan, és itt is szeretném majd bemutatni. Hogy új alkotói pályázatokba foghassunk, társulatot alapítottunk Living Matters néven. Egyelőre ketten, de ez egy nyitott társulás, bárkivel együtt dolgozunk. Itt Mantes la Jolie-ban, ahol élünk, nagy igény van a tánctanulásra a gyerekek és a felnőttek részéről is. A város ezért szeretné és támogatja is, hogy tanítsunk.

rap: Álmodsz-e előadásokkal?

DJ: Nagyon fontosak az éjszakai álmok, mindig próbálom megfejteni őket. Annyira informatívak, hogy abszolút hozzáadnak az alkotói folyamathoz. Van, hogy megálmodok a színpadra is konkrétan dolgokat. De vigyázni kell a nappali álmokkal, mert volt, hogy víziószerűen láttam előre például a Szuterén című darabomnál, hogy mit kell csinálnom, aztán tőrbe csalt az elképzelés. Egyszerre lettem táncos, pszichológus és rendező, és ebbe totál beletört a bicskám. Fontosak az álmok, de mindig össze kell vetni a realitással, hogy épp mire képes az ember, kreatív forrásként csak így lesznek táplálóak.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.