A lélek vágya a nyugalomra – Frenák Pál előadásáról

  • Sisso
  • 2014. április 7.

Színház

A Frenák Pál Társulat idén 15 éves, és ezt az első hazai sikerdarabja, a Tricks & Tracks újragondolásával ünnepelte a régi és az új nézők nagy örömére, az egykori szenzáció színhelyén, a Trafóban.

Akik látták az 1999-es előadást, azok tudják, hogy a keleti kultúra letisztultságát és a nyugati nagyvárosok kortárs őrületét egyszerre megidéző, feszes tempójú darab meghaladta a korát. Hisztérikus siker lett, sokkolta a kritikusokat, beoltotta a szakmát és Frenák Pál koreográfus magának is magasra tette ezzel a mércét.

false

 

Fotó: Boczkó Tamás

Az előadás újszerűen használta a teret, vertikálisan is. Azóta lessük a zsinórpadlást, várva az újabb táncakrobata felbukkanását bukórepülésben a lámpák közül. De említhetném a képzett táncosok zavarba ejtő ösztönfesztiválját, a meztelenséget, a testek egymáshoz és a felülethez való csapódását, a mindezek miatt erőszakosnak tűnő mozgást, vagy éppen a konceptuális technozenét.

A Tricks & Tracks 2. felépítése, szerkezete, dramaturgiája teljesen hasonló az elődjéhez. Ugyanazok a szólók, duók, szinkronok, animális lényeknek tűnő táncosok, meg a divatbemutató kifutóját karikírozó vad vonulások fel és alá extrém ruhadarabokban, majd anélkül. A tér ismét vakítóan fehér, a falakból számos bejáró vezet a színpadra, mintha egy kiállításon lennénk, úgy jelennek meg a táncosok a keretekben. Ezeken a fehér felületeken hagynak nyomot a testek, meg egymáson is a becsapódási sebességtől és a folyékony anyagoktól függően.

false

 

Fotó: Boczkó Tamás

A nagyvárosi lét és a lélek nyugalom utáni vágya, a zsivaj és a letisztult jelek csendje közötti feszültségről, a tudattalanról és szuperegóról, a felvett és letett szerepek jelentőségéről viszont aktuálisabb, mint valaha. Valamint elképesztő, hogy a kortárs táncban még mindig meglepetés az organikus frenáki technika meg az ütköző-kapaszkodó kontakt.

false

 

Fotó: Boczkó Tamás

A koreográfus ugyanúgy megjelenik a darab egy pontján fehérre festve, mint egy japán butohtáncos, és nem mozdul ki ebből a pozícióból, hiába dübörög körötte tovább a világ. Süketnéma gesztusait dekorációvá formálja az előadás amúgy is túlburjánzó szövetén. Csak tíz év múlva is minimum ez a dal legyen, fohászkodhat magában a néző, ahogy ezt a kegyetlenül provokatívra sikerült második előadást nézi, amelyben a Frenák-táncosok több generációja vonul fel. Talán ettől van az, hogy a néző az időérzékét is elveszíti a nagy forgatagban, ahol elmosódnak az alakok. Csak a lüktetés marad és ez a szégyenteljes, eltelt évtized, ami véres lábbal kulloghat e tánc után.

Trafó, március 20.


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.