Tánc

Gergye Krisztián Lautrec táncolni fog

  • - sisso -
  • 2016. november 13.

Színház

Gergye Krisztián Lautrec táncolni fog című koreográfiáját, illetve dadaista, szürrealista happeningjét ismét egy képzőművész képei ihlették. Schielétől Kokoschkáig sorra vette már a figuratív festészet jó pár fenegyerekét. Választása most a groteszkre esett, hogy ennek jegyében kapcsolatot teremtsen a múltbeli bohém miliő és jelen társadalmunk között. Hol sikerül…

Gergye alapvetően színházi gondolkodó, a táncot, a testet illusztrációként használja a pimasz víziói­hoz. Az is valószínű, hogy nagyon ragaszkodik az általa megálmodott megvalósításhoz, és ilyenkor az alkotótársakon is nagy a teher, hiszen egy ilyen, radikálisan eklektikus társaságban – táncos, operaénekes, bábszínész, színész, zenész – nagyon különbözőek a színpadi jelenlét módjai. Az pedig akadálya lehet annak, hogy összeálljon a nagy egész. A darab figurái „átmeneti” lények: bohóc, prostituált, bonviván, festő etc. Lőrinc Katalin és Mahji Torres a balettikrek szerepében érdekesek, Tárnok Marica igazi clown, a puszta jelenlétével is legyalulja a színpadot. A csodás hangú Kolonits Klára – akit az áriák végén megtapsolnak a nézők, mint az operában – már az első tíz percben elárulja, hogy nincsenek színészi képességei, tehát nem kéne szerepben lennie. Gergye Krisztián ön­azonos Lautrec szerepében, Hoffer Károly bábjával és anélkül is.

Három-négy alkalommal teremtődik meg az összhang a színpadon, áll össze az örökkévalóság egy gyönyörű, torz képpé. Béres Móni jelmezei tökéletesek, a vetítés rémes, a koncepció izgalmas, a dramaturgia hiányos, különben meg tényleg undok egy cirkusz az egész világ.

Müpa, szeptember 23.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.