Tánc

Gergye Krisztián Lautrec táncolni fog

  • - sisso -
  • 2016. november 13.

Színház

Gergye Krisztián Lautrec táncolni fog című koreográfiáját, illetve dadaista, szürrealista happeningjét ismét egy képzőművész képei ihlették. Schielétől Kokoschkáig sorra vette már a figuratív festészet jó pár fenegyerekét. Választása most a groteszkre esett, hogy ennek jegyében kapcsolatot teremtsen a múltbeli bohém miliő és jelen társadalmunk között. Hol sikerül…

Gergye alapvetően színházi gondolkodó, a táncot, a testet illusztrációként használja a pimasz víziói­hoz. Az is valószínű, hogy nagyon ragaszkodik az általa megálmodott megvalósításhoz, és ilyenkor az alkotótársakon is nagy a teher, hiszen egy ilyen, radikálisan eklektikus társaságban – táncos, operaénekes, bábszínész, színész, zenész – nagyon különbözőek a színpadi jelenlét módjai. Az pedig akadálya lehet annak, hogy összeálljon a nagy egész. A darab figurái „átmeneti” lények: bohóc, prostituált, bonviván, festő etc. Lőrinc Katalin és Mahji Torres a balettikrek szerepében érdekesek, Tárnok Marica igazi clown, a puszta jelenlétével is legyalulja a színpadot. A csodás hangú Kolonits Klára – akit az áriák végén megtapsolnak a nézők, mint az operában – már az első tíz percben elárulja, hogy nincsenek színészi képességei, tehát nem kéne szerepben lennie. Gergye Krisztián ön­azonos Lautrec szerepében, Hoffer Károly bábjával és anélkül is.

Három-négy alkalommal teremtődik meg az összhang a színpadon, áll össze az örökkévalóság egy gyönyörű, torz képpé. Béres Móni jelmezei tökéletesek, a vetítés rémes, a koncepció izgalmas, a dramaturgia hiányos, különben meg tényleg undok egy cirkusz az egész világ.

Müpa, szeptember 23.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.