Tánc

Gergye Krisztián Lautrec táncolni fog

  • - sisso -
  • 2016. november 13.

Színház

Gergye Krisztián Lautrec táncolni fog című koreográfiáját, illetve dadaista, szürrealista happeningjét ismét egy képzőművész képei ihlették. Schielétől Kokoschkáig sorra vette már a figuratív festészet jó pár fenegyerekét. Választása most a groteszkre esett, hogy ennek jegyében kapcsolatot teremtsen a múltbeli bohém miliő és jelen társadalmunk között. Hol sikerül…

Gergye alapvetően színházi gondolkodó, a táncot, a testet illusztrációként használja a pimasz víziói­hoz. Az is valószínű, hogy nagyon ragaszkodik az általa megálmodott megvalósításhoz, és ilyenkor az alkotótársakon is nagy a teher, hiszen egy ilyen, radikálisan eklektikus társaságban – táncos, operaénekes, bábszínész, színész, zenész – nagyon különbözőek a színpadi jelenlét módjai. Az pedig akadálya lehet annak, hogy összeálljon a nagy egész. A darab figurái „átmeneti” lények: bohóc, prostituált, bonviván, festő etc. Lőrinc Katalin és Mahji Torres a balettikrek szerepében érdekesek, Tárnok Marica igazi clown, a puszta jelenlétével is legyalulja a színpadot. A csodás hangú Kolonits Klára – akit az áriák végén megtapsolnak a nézők, mint az operában – már az első tíz percben elárulja, hogy nincsenek színészi képességei, tehát nem kéne szerepben lennie. Gergye Krisztián ön­azonos Lautrec szerepében, Hoffer Károly bábjával és anélkül is.

Három-négy alkalommal teremtődik meg az összhang a színpadon, áll össze az örökkévalóság egy gyönyörű, torz képpé. Béres Móni jelmezei tökéletesek, a vetítés rémes, a koncepció izgalmas, a dramaturgia hiányos, különben meg tényleg undok egy cirkusz az egész világ.

Müpa, szeptember 23.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.