Színház

A Tünet Együttes Négy fal között

  • Sisso
  • 2016. november 13.

Színház

A Tünet Együttes Négy fal között című, friss előadása ismét inkább színház, mint táncelőadás, bár a mozgásnak vagy éppen a „bénultságnak” fontos szerepe van benne. A darab az együttes próbatermében, kicsi, intim térben látható. Az alcíme: Zárt ajtók, tárt lábak – ebből talán sejthető, hogy a hétköznapi szexualitásról szól.

Néző és alkotó egymás arcába mászva, egyszerre jön zavarba a helyzetektől, amelyeket azért mégis a színészek játszanak le. Egy család élete bonyolódik a játéktérben, ahol rendesen összemosódnak privát történeteik. Egy harmincas, elvált anyjánál élő lány, akit Székely Rozi játszik, telefonszexbe és hajába temetkezve. Az anya Szalontay Tünde, a szexuális szabadságot épp felfedező asszony, aki fitneszedző pasijának (Szász Dani) az impotenciájával van elfoglalva, miközben lányát a kései szexuális tanácsaival még mélyebbre löki. Az anya terhes húga (Furulyás Dóra) és férje (Czakó Máté) rendre kudarcba fulladó, ám meghökkentően valóságosnak tűnő szexuális játékokat folytatnak a színen, míg kapcsolatuk végleg válságba kerül. A meztelenség természetességét, a színészek profin „eltartós” játékát és a mozdulatokkal való bánás lazaságát a Tünet Együttes esetében talán nem is kell említeni. Ami érdekesebb, hogy az egészet valami autentikusnak tűnő amatőrséggel kell játszaniuk, lejárt szavatosságú, jelzésszerű tárgyak között, mert csak így tudják megvalósítani Ördög Tamás vendégrendező (Dollár Papa Gyermekei) koncepcióját. Ugyanis dr. Fritz Kahn A szerelem iskolája című, ötvenes évek végén megjelent kultuszkönyvének szövegéből dolgoztak, amitől brutális retró lett az egész. A befogadói attitűd így attól is függhet, hogyan vagyunk képesek elfogadni azt, hogy szüleink, sőt nagyszüleink is éltek szexuális életet. Arról nem is beszélve, hogy ez így megy majd az idők végezetéig, mert jönnek a gyerekek. Kellemetlen szappanopera ez.

Jurányi Ház, szeptember 30.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.