rés a présen

„Hogy boldogok legyenek a gyerekeink”

  • rés a présen
  • 2023. december 6.

Színház

Ördög Tamás rendező

rés a présen: Jérôme Bel koreográfus készített egy Jérôme Bel című előadást Franciaországban, s te a Trafóban de­cem­ber 12-én bemutatod. Tánc is van benne…

Ördög Tamás: Ez az élete, nem táncol, de rengeteget beszél a táncról. Szóval koreográfia nincs. Az előadás nem más, mint megmerítkezés Jérôme Bel életében. Persze nemcsak róla tudunk meg dolgokat, hanem arról is, hogy milyen művésznek lenni. Nagyon megnyugtató és egyben undorító felfedezés, hogy Franciaországban sem jobb.

rap: Milyen szerepet játszott, játszik az életedben Bel?

ÖT: Semmit nem láttam tőle, és ennek nagyon örülök. Persze ismertem. Megvolt, mint egy olyan név, amelyet ismerni kell. Ebben a próbafolyamatban viszont nagy szakértő lettem, és a nézők is teljesen képbe fognak kerülni. Minden fontosabb előadásáról szó esik.

rap: Miről szól valójában ez az előadás?

ÖT: Az egész mérhetetlenül egyszerű. Ebben nagyon közel áll hozzám. Az AIDS-től kezdi a sztoriját, hogy teljesen felforgatta az életét, s eljut a klímaválságig. Bel ugyanis eldöntötte, hogy nem ül többé repülőre. Közben meg világ­sztár. Ez a találkozásunknak is az apropója. Írt egy „kottát”, megírta az életét. Ezt Párizsban ő maga adta elő, de mindenhol máshol egy helyi színész egy helyi rendezővel mutatja be. Udvaros Dorottya is ezzel nyit majd: „Jó estét kívánok. Jérôme Bel vagyok.”

rap: Mit keres Udvaros Dorottya a független színpadon?

ÖT: A független engem nem érdekel, mint szó. Teljesen üres. Semlegessé vált. Vagy sokszor inkább negatív. Színpad ez. Rajta pedig olyan valakit akartam látni, aki megkerülhetetlen, akitől nem tudsz elfordulni. Dorkát kérdeztem meg elsőnek, rá gondoltam, és azonnal igent mondott. Nőt akartam, és azt, hogy olyan ember bújjon Bel bőrébe, aki a saját életével és személyiségével meg tudja tölteni a formát. Aki ki tudja tölteni a Trafó hatalmas és üres terét. Nagyon jó vele dolgozni. Jó találkozás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.