rés a présen

„Hogy boldogok legyenek a gyerekeink”

  • rés a présen
  • 2023. december 6.

Színház

Ördög Tamás rendező

rés a présen: Jérôme Bel koreográfus készített egy Jérôme Bel című előadást Franciaországban, s te a Trafóban de­cem­ber 12-én bemutatod. Tánc is van benne…

Ördög Tamás: Ez az élete, nem táncol, de rengeteget beszél a táncról. Szóval koreográfia nincs. Az előadás nem más, mint megmerítkezés Jérôme Bel életében. Persze nemcsak róla tudunk meg dolgokat, hanem arról is, hogy milyen művésznek lenni. Nagyon megnyugtató és egyben undorító felfedezés, hogy Franciaországban sem jobb.

rap: Milyen szerepet játszott, játszik az életedben Bel?

ÖT: Semmit nem láttam tőle, és ennek nagyon örülök. Persze ismertem. Megvolt, mint egy olyan név, amelyet ismerni kell. Ebben a próbafolyamatban viszont nagy szakértő lettem, és a nézők is teljesen képbe fognak kerülni. Minden fontosabb előadásáról szó esik.

rap: Miről szól valójában ez az előadás?

ÖT: Az egész mérhetetlenül egyszerű. Ebben nagyon közel áll hozzám. Az AIDS-től kezdi a sztoriját, hogy teljesen felforgatta az életét, s eljut a klímaválságig. Bel ugyanis eldöntötte, hogy nem ül többé repülőre. Közben meg világ­sztár. Ez a találkozásunknak is az apropója. Írt egy „kottát”, megírta az életét. Ezt Párizsban ő maga adta elő, de mindenhol máshol egy helyi színész egy helyi rendezővel mutatja be. Udvaros Dorottya is ezzel nyit majd: „Jó estét kívánok. Jérôme Bel vagyok.”

rap: Mit keres Udvaros Dorottya a független színpadon?

ÖT: A független engem nem érdekel, mint szó. Teljesen üres. Semlegessé vált. Vagy sokszor inkább negatív. Színpad ez. Rajta pedig olyan valakit akartam látni, aki megkerülhetetlen, akitől nem tudsz elfordulni. Dorkát kérdeztem meg elsőnek, rá gondoltam, és azonnal igent mondott. Nőt akartam, és azt, hogy olyan ember bújjon Bel bőrébe, aki a saját életével és személyiségével meg tudja tölteni a formát. Aki ki tudja tölteni a Trafó hatalmas és üres terét. Nagyon jó vele dolgozni. Jó találkozás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."