rés a présen

„Hogyan hullik szét”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. szeptember 17.

Színház

Podlovics Laura színész, bábszínész

rés a présen: A báb szakon, Ellinger Edina és Meczner János osztályában írni is tanítottak benneteket?

Podlovics Laura: Írást nem tanultunk, a színészet különböző területeire és a bábra fókuszált a képzésünk. De voltak nagyon inspiráló kurzusaink, például Gimesi Dóra órái, illetve Spiró György Csehov-kurzusa, ahol mondatról mondatra elemeztük a Manó című darabot. A báb véletlenül jött az életembe, prózai színész felvételiről kiesve csöppentem a bábos másodrostára. Az írás viszont olyasmi, ami már kiskoromban is szeretett hobbim, játékom volt.

rap: Nyilván a TITÁNium pályázat is ösztönzően hatott.

PL: A TITÁNium egyik alapvetése, hogy pályakezdők munkáját segítse, nemcsak anyagi hozzájárulással, de egy nagyon sokszínű mentorprogrammal is, ahol különböző színházi szakemberek tartanak kurzust a pályázat nyerteseinek fél éven át. És mivel nem sok olyan pályázat létezik ma itthon, amely független előadások létrejöttét támogatja, a TITÁNium ilyen szempontból is nagy kincs.

rap: Miről szól a Moonlight Pictures című darabod?

PL: Egy lányról, egy fiúról és a szerelmükről. A szövetségük sértetlenségéért vívott küzdelemről. A magam és a körülöttem lévők kötődési problémáiról. Egy kapcsolat történetét meséli el: hogyan esik szerelembe a két szereplő, hogyan kúsznak be a nehézségek, milyen pontokon válnak kezelhetetlenné. Hogyan hullik szét az összhang, majd áll össze törékeny pillanatokra. Hogyan válik a két fél kiszolgáltatottá a közelség által. Hogy harcol egymással az emberben a dühöngő, szeretetlen kisgyerek és a harmóniára, teljességre, közös jövőre vágyó felnőtt. Szorongató témafelvetés, de az előadás formája sok ponton ellensúlyozza ezt. Hogy mást most ne is említsek: Katona Laci alakítja a Kapcsolatot, akit K-nak neveztünk el. És nem csak rajta lehet majd nevetni.

rap: Miért fontos téma a szerelem?

PL: Nem éltem még eleget ahhoz, hogy biztosan kijelenthessem, de most úgy gondolom: talán ez a legfontosabb szervezőerő az emberiség létezésében. A vonzalom, amely két embert összeragaszt. Persze ahányan vagyunk, annyiféle szerelem van. Az előadás két olyan harminc körüli ember kapcsolódásáról szól, akik bizonyos dolgokban alul-, illetve túlműködnek. Megmutatják egymásnak azokat a részeket magukból, amelyeket mindenki csak az előtt fed fel, aki igazán közel van hozzá. De ha egy ponton átlépnek, már nem az ő döntésük, hogy mit engednek látni magukból. Ez a közelség veszélyes és ijesztő, mégis mindenekfelett ácsingóznak rá a karakterek. Ez az ő harcuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.