Idén a Gyévuska a legjobb előadás a Szemle Plusz fesztiválon

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 14.

Színház

Óriási érdeklődés, teltház, pótszékek: a zsűri döntése szerint a Miskolci Nemzeti Színház vitte el a fődíjat, a legjobb az Ascher Tamás rendezte Gyévuska című előadás lett.

Teltházzal zajlott a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, és a szeptember 13-i díjkiosztón a zsűri döntése szerint a Miskolci Nemzeti Színház vitte el a fődíjat, a legjobb előadás az Ascher Tamás rendezte Gyévuska lett.

A Szemle Plusz fesztiválon hat vidéki és határon túli előadás versenyez egymással, míg a másik játszóhelyén, a margitszigeti Kristály Színtéren hat kamaraelőadás. 2024-ben hagyományteremtő céllal egy kísérő eseményt is létrehoztak a szervezők: a Szemle OFF elnevezésű kísérőprogramon hat színészképző iskola is lehetőséget kapott a bemutatkozásra egy-egy vizsgaelőadással (SZFE, a kaposvári MATE Rippl-Rónai Művészeti Intézet, a Freeszfe Egyesület, a Nemes Nagy Ágnes Színészképzés, a Pesti Magyar Színiakadémia és a Keleti István Művészeti Iskola).

„Ez nem versenyműfaj, ez művészet” – nyilatkozta Zsurzs Kati Aase-díjas színésznő, a Kristály Színtér egyik zsűritagja a Szemle Plusz kezdetén. Társaival, Kerekes József Jászai Mari-díjas színésszel és Benkő Nórával, a Városmajori Szabadtéri Színpad igazgatójával a hat produkció megtekintése után meghozták a döntésüket, két igazán erős női történetet hozva ki győztesnek a felhozatalból.

A Kristályban a legjobb előadás a Gergye Krisztián rendezésében, Pető Kata és Rohonyi Barnabás szereplésével készült Milf című előadás lett, amely a negyvenes nőkkel kapcsolatos előítéletekről szól, míg a legjobb alakítás díja Sodró Elizát illeti, aki a fiatal Janikovszky Évát jelenítette meg a Kizárólag az utókor számára című előadásban.

 
Fotó: Juhász Éva / Szemle Plusz Díjkiosztó
 

 

A városmajori színpadon a hagyományok szerint másik zsűri állt össze, Benkő Nóra, Hernádi Judit, Kocsis Gergely színművész és Háy János író nézte végig a hat előadást. Az újonnan alapított társulati különdíjat az Újvidéki Színház érdemelte ki a Történt egyszer Újvidéken című, a színház 50. születésnapjára készült produkcióval. A tatabányai Jászai Mari Színház csapata három díjat is bezsebelt a zsűri döntése szerint a Hóhérok című előadással: Szikszai Rémusz a legjobb rendezés díját, Király Attila pedig a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat nyerte el, és a csapathoz érkezett a Budapest Főváros Önkormányzata által felajánlott Budapest a fiatal tehetségekért díj is, melyet Bartos Ági színésznő kapott meg ezúttal. A zsűri idén a legjobb előadás díjat a Miskolci Nemzeti Színház csapatának ítélte, a Gyévuska című produkcióért.

2024-ben a legjobb női főszereplő díját B. Fülöp Erzsébet marosvásárhelyi színésznő kapta, aki a romániai Bözödújfalu tragédiájának történetét feldolgozó, Az igazság gyertyái című előadás szereplője volt, a legjobb női mellékszereplő díját pedig Hartai Petra nyerte el a Liliom című előadásban Juli szerepéért. Rendhagyó módon hárman nyertek idén megosztott legjobb férfi mellékszereplő díjat, az Iráni konferencia szereplői Sepsiszentgyörgyről: Pálffy Tibor, Szakács László, Mátray László.

A közönség idén is értékelhette a számára tetsző előadásokat a Szemle Pluszon, ők Az igazság gyertyái című marosvásárhelyi előadást tartották a legjobbnak a Városmajorban, a Kristály Színtéren pedig a Márfi Márk Telik – egy óra az életedből című, saját életéből írt önvallomásos produkciója nyerte el leginkább a nézők tetszését.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.