olvasópróba

Ez a Schwartz nem az a Schwartz

Színház

Emlékeznek a TÁP Színház Utas és holdvilágára?

A kivételesen jól sikerült színpadi adaptációban élőbeszéd helyett a regény hangjátékváltozatát használták, erre „tátogtak rá” a színészek. És hangozzon bármilyen különösen, Vajdai Vilmos rendező ötlete remekül működött. A hírek szerint valami hasonló történik majd a Halál Velencében szeptember 27-i premierjén is. Kulka Jánostól a betegsége a színészek egyik legfontosabb eszközét, a könnyed beszéd képességét vette el. Bár állapota az évek során sokat javult, valószínűleg nem vállalkozott volna egy szokványos mono­drámára. Szerencsére még 2006-ban hangoskönyvre mondta Thomas Mann kisregényét, a hangfelvétel tehát adott, az alkotók pedig a szükségből megpróbálnak erényt kovácsolni, ötvözik a hangjátékot a monodrámával. Erre utal a színlapon a „Kulka János megjelenítésében” kifejezés. Az külön is izgalmas lehet, hogyan lép egymással kapcsolatba a színművész korábbi, jóval fiatalabb, egészséges hangja a betegséget átélő, mára már idősebb művész mostani énjével. Hiszen, ahogy azt több interjúban is elmondta, sokat változott, ma már másképp látja a világot és korábbi önmagát is. A Halál Velencében maga is egy szembenézés története, ahogy a színlap fogalmaz, „főszereplője, egy idős professzor egy velencei utazás alkalmával szembesül személyisége eleddig rejtett oldalával”. Az Orlai Produkció és a Füge Produkció együttműködésében létrejött előadás látványvilágát Ágh Márton tervezte, rendezője Csuja László. (Jurányi, szeptember 27.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.