olvasópróba

Ez a Schwartz nem az a Schwartz

Színház

Emlékeznek a TÁP Színház Utas és holdvilágára?

A kivételesen jól sikerült színpadi adaptációban élőbeszéd helyett a regény hangjátékváltozatát használták, erre „tátogtak rá” a színészek. És hangozzon bármilyen különösen, Vajdai Vilmos rendező ötlete remekül működött. A hírek szerint valami hasonló történik majd a Halál Velencében szeptember 27-i premierjén is. Kulka Jánostól a betegsége a színészek egyik legfontosabb eszközét, a könnyed beszéd képességét vette el. Bár állapota az évek során sokat javult, valószínűleg nem vállalkozott volna egy szokványos mono­drámára. Szerencsére még 2006-ban hangoskönyvre mondta Thomas Mann kisregényét, a hangfelvétel tehát adott, az alkotók pedig a szükségből megpróbálnak erényt kovácsolni, ötvözik a hangjátékot a monodrámával. Erre utal a színlapon a „Kulka János megjelenítésében” kifejezés. Az külön is izgalmas lehet, hogyan lép egymással kapcsolatba a színművész korábbi, jóval fiatalabb, egészséges hangja a betegséget átélő, mára már idősebb művész mostani énjével. Hiszen, ahogy azt több interjúban is elmondta, sokat változott, ma már másképp látja a világot és korábbi önmagát is. A Halál Velencében maga is egy szembenézés története, ahogy a színlap fogalmaz, „főszereplője, egy idős professzor egy velencei utazás alkalmával szembesül személyisége eleddig rejtett oldalával”. Az Orlai Produkció és a Füge Produkció együttműködésében létrejött előadás látványvilágát Ágh Márton tervezte, rendezője Csuja László. (Jurányi, szeptember 27.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.