Színház

Időutazások

Két kecskeméti előadás

  • Herczog Noémi
  • 2015. február 8.

Színház

Az időutazós sztorik humora gyakran arra épül, hogy két különböző kor mást gondol természetesnek.

Ha ma megjelenik egy színtársulat a 19. századból, és cifra ruhában, veretes magyar nyelven fog a nyelvművelés, a színi hivatás szent ügyének deklamálásába – mint azt teszi az 1814-ből idecsöppent Kelemen László és színtársulata Szente Vajk kecskeméti rendezésében –, akkor ők nem viccelnek. De mi nevetni fogunk. Pedig ugyanaz történik, mint az 1800-as években, csak a néző más: a mi tekintetünk változtatja meg az előadást. A humor pedig a mai fülnek furcsa, fentebb stílű párbeszédek mellett, mint annyiszor, a néző többlettudásából fakad: értem, hogy a kecskeméti nagyváros 21. századi „dzsungelében” elveszett 19. századi magyar „bennszülött” mit nem ért. És azt is, miért retteg tőle az egyszeri építési vállalkozó, amikor megérti: a másik nem e világból való.

Ezt a kecskeméti time slipet Réczei Tamás írta. A time slip annak a kornak az időutazós meséje, amikor még nem volt sci-fi, de már gondolkoztak időutazásról, ha nem is tudományos, de fantasztikus módon. Time slip lehet akár a Hamletben visszatérő szellem, akire utalgatnak is Réczei darabjának múltbéli színészei. Mert ők maguk is hamleti nyughatatlan szellemek, akiknek a jóféle kísértetekhez hasonlóan még be kell végezniük küldetésüket, mielőtt végre visszatérhetnek a jól megérdemelt túlvilágra. A Szín­házi vándorok tehát időutazós bohózat, hol jobb, hol rosszabb, például temérdek „feleséges” poénnal, kezdve a Kelemen nevéből adódó ismert kőmívesnével.

A kedves, magukat komolyan vevő cifraszűrűek (a most ártatlan, meleg tekintetű Decsi Edit és Béli Ádám) udvariasan és emelkedett stílben igyekeznek maguk mellé fordítani a hajdani színházukat épp ledózerolni készülő brigadérost. De van a történetnek egy túlságosan kitett, népművelni vágyó, kegyeleti szála is: az első magyar játékszíni társaság igazgatójára, a kecskeméti Kelemen Lászlóra emlékezünk. Érdekes módon ez az emlékezés pont azért nem működik, amiért a nevetés igen. „Mert semmit se folytatunk, mit elkezdtek ők rég, mindig csak dózerolunk, ezért kell most vezekelnünk” – halljuk a nevetésre ingerlő tanulságot majdnem fentebb stílben, és hiába tudjuk, bohózatról van szó, mégsem esik jól hallani. Ezen a hangnemen mostanáig nevettünk, mert mi muzeálisnak láttuk, a szereplők meg kísértetiesnek; most sem egyszerű komolyan venni.

 

*

A nagyszínházi bemutató, Szász János Li­lioma abból indul ki, hogy erősebben átélünk egy érzelmileg intenzív jelenetet, ha ezt hasonló érzelemvilágú zene is megtámogatja. Az első képben szól a Balaton együttestől a Kész az egész (Szemenyei János dolgozta fel): a Li­liom befejezése felől indulunk, és a zene alapozná meg azt az érzetet, amit a drámának majd az előadás alatt kell felépítenie. Egyelőre azonban a kilátástalan dallam még üres. Aggódhatunk, lesz-e ebből dráma, vagy csak zenei jelzések következnek arról, mit kellene éreznünk a Liliomot nézve. Később a szerelmi jeleneteket, a megrázó pillanatokat a rendező rendre zeneileg is aláhúzza. Molnár kihagyásos párbeszédeinek mintha éppen az adná az erejét, hogy akik erősen éreznek valamit, képtelenek azt megfogalmazni.
A zene itt egyértelműsít és kimond valamit, amiről a szereplők kényszerűen hallgatnak. Minden előre beszél ebben a Liliomban: a díszlet, a zenei betétek. Orth Péter Lilioma nekifeszül a szürke bádogfalnak, és jelenetváltáskor dacosan, keménykedve, masszívan és némán tolja a színpad mélye felé. A végkifejlet atmoszférájának drámai dallama szól már az első képben is, és ezáltal az előadás nem azt éri el, hogy a néző előre megtudja a baljós véget, és figyelhet a megvalósításra. Ez a sorrendcsere inkább azzal jár, hogy közhelyesnek, túlontúl érzelmesnek és talán felszínesnek érezhetjük ezeket a korai, érzelmi állapotokat előrevetítő jeleneteket; hiszen ekkor még nem töltötték meg őket a színészek drámai erővel. Csak a hatást tolja előtérbe az előadás, az okok késésben vannak, behozhatatlanul lemaradnak.

Mindez részben az alakításokra is igaz. Különösen Orth Péter játékában érezhetjük, hogy a színész felmutatja Liliom főbb attribútumait: zord, érzelmeit kimutatni nem képes, nem is túl okos macsó. Az alakítás az előadás során töltődik fel tartalommal, mögöttes érzelmekkel. Ez a Liliom a macsóság tragédiája, és a tragédia valahol azért is következik be, mert annyira más a hintáslegény értékrendje, vágyai, mint a Julika iránti, mindezzel összeegyeztethetetlen érzelmei. Eleinte a macsóságot Orth Péter legalább annyira felmutatja, mint az előadás a zenét: nem annyira átéli, mint jelzi: később ez sokat változik. Hasonlóképpen tesz a Marit játszó Hajdú Melinda, aki mintha néha arra is reagálna, milyen naiv a szereplő, akit játszik. Mészáros Blanka Julikája az egyetlen, akinek fojtott játéka mögött végig érzelmi színskálát lehet sejteni. És amikor meg-meghalljuk a Molnár-darabból kiszűrődő, oly hitelesen ábrázolt, korszerű zsidózást is, már-már egy pillanatra úgy érezzük, közünk van ezekhez az emberekhez.

 

 

Kecskeméti Katona József Színház, október 26.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.