Színház

Aleksandra Zec

  • Sisso
  • 2015. február 9.

Színház

Aleksandra Zec a rijekai HKD Teatar legfrissebb darabjának címe. És egy kislány neve, aki 12 éves volt, amikor édesapjával és édesanyjával együtt öt horvát tartalékos megölte a hegyekben.

Már az iskolában is „kis szerb kurvának” csúfolták – hát, igazi multikulturális hely volt az a zágrábi Trešnjevka városrész is, ahol ő élt a jugoszláv olvasztótégely állampolgáraként. A gyilkosokat a beismerő vallomások ellenére felmentették, sőt egyikük később a honvédő háború hőseként kapott kitüntetést.

Oliver Frljić és társulata több mint húsz év után arra kérdez rá sajátos színházi eszközeivel, hogyan szembesül a horvát nép mindazzal, amit a Zec család lemészárlása szimbolikusan jelent – az áldozatok kettős megítélésén és az igazságszolgáltatás feletti kesergésen túl. Frljić dokumentarista módszerével a térség sztárrendezőjének számít. Turbofolk című újjáépítő darabja, illetve Szerbia első demokrata miniszterelnöke, Zoran Ðinðić meggyilkolásának tizedik évfordulójára rendezett előadása után ez a mű is jól illeszkedik az emlékezetet középpontba állító művei sorába.

Az utolsó családi este felidézésével indul a darab. Fizikailag erős jelenetek, jegyzőkönyvek szcenírozott felolvasása, fotódokumentumok felmutatása. A színészek reflektáltak, távol tartják a szerepeiket. A főszereplő élve eltemetése sokkoló, de csak van ott egy trükkös légzőkészülék. Hó esik, nyuszijelmezes gyerekek jönnek kikaparni a hullát, akivel később mint velük egykorú, ám földtől csatakos lénnyel arról beszélhetnek, milyen gyereknek lenni akkor és ma. Olyan, hogy most is viccelődnek a nem azonos nemzetiségű gyerekekkel, ahogy nyilván a térségben mindenütt.

Végül elsorolják a gyilkosok neveit, és kíváncsian néznek ki, hogy vajon ott vannak-e a nézők között, és tetszik-e nekik a színdarab. A tapsrend és a taps elmarad. A csend azokért a horvát gyerekekért is szól, akiket a szerb katonák gyilkoltak meg.

Jadran Színpad, Szabadka, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.