Színház

Aleksandra Zec

  • Sisso
  • 2015. február 9.

Színház

Aleksandra Zec a rijekai HKD Teatar legfrissebb darabjának címe. És egy kislány neve, aki 12 éves volt, amikor édesapjával és édesanyjával együtt öt horvát tartalékos megölte a hegyekben.

Már az iskolában is „kis szerb kurvának” csúfolták – hát, igazi multikulturális hely volt az a zágrábi Trešnjevka városrész is, ahol ő élt a jugoszláv olvasztótégely állampolgáraként. A gyilkosokat a beismerő vallomások ellenére felmentették, sőt egyikük később a honvédő háború hőseként kapott kitüntetést.

Oliver Frljić és társulata több mint húsz év után arra kérdez rá sajátos színházi eszközeivel, hogyan szembesül a horvát nép mindazzal, amit a Zec család lemészárlása szimbolikusan jelent – az áldozatok kettős megítélésén és az igazságszolgáltatás feletti kesergésen túl. Frljić dokumentarista módszerével a térség sztárrendezőjének számít. Turbofolk című újjáépítő darabja, illetve Szerbia első demokrata miniszterelnöke, Zoran Ðinðić meggyilkolásának tizedik évfordulójára rendezett előadása után ez a mű is jól illeszkedik az emlékezetet középpontba állító művei sorába.

Az utolsó családi este felidézésével indul a darab. Fizikailag erős jelenetek, jegyzőkönyvek szcenírozott felolvasása, fotódokumentumok felmutatása. A színészek reflektáltak, távol tartják a szerepeiket. A főszereplő élve eltemetése sokkoló, de csak van ott egy trükkös légzőkészülék. Hó esik, nyuszijelmezes gyerekek jönnek kikaparni a hullát, akivel később mint velük egykorú, ám földtől csatakos lénnyel arról beszélhetnek, milyen gyereknek lenni akkor és ma. Olyan, hogy most is viccelődnek a nem azonos nemzetiségű gyerekekkel, ahogy nyilván a térségben mindenütt.

Végül elsorolják a gyilkosok neveit, és kíváncsian néznek ki, hogy vajon ott vannak-e a nézők között, és tetszik-e nekik a színdarab. A tapsrend és a taps elmarad. A csend azokért a horvát gyerekekért is szól, akiket a szerb katonák gyilkoltak meg.

Jadran Színpad, Szabadka, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.