Színház

Aleksandra Zec

  • Sisso
  • 2015. február 9.

Színház

Aleksandra Zec a rijekai HKD Teatar legfrissebb darabjának címe. És egy kislány neve, aki 12 éves volt, amikor édesapjával és édesanyjával együtt öt horvát tartalékos megölte a hegyekben.

Már az iskolában is „kis szerb kurvának” csúfolták – hát, igazi multikulturális hely volt az a zágrábi Trešnjevka városrész is, ahol ő élt a jugoszláv olvasztótégely állampolgáraként. A gyilkosokat a beismerő vallomások ellenére felmentették, sőt egyikük később a honvédő háború hőseként kapott kitüntetést.

Oliver Frljić és társulata több mint húsz év után arra kérdez rá sajátos színházi eszközeivel, hogyan szembesül a horvát nép mindazzal, amit a Zec család lemészárlása szimbolikusan jelent – az áldozatok kettős megítélésén és az igazságszolgáltatás feletti kesergésen túl. Frljić dokumentarista módszerével a térség sztárrendezőjének számít. Turbofolk című újjáépítő darabja, illetve Szerbia első demokrata miniszterelnöke, Zoran Ðinðić meggyilkolásának tizedik évfordulójára rendezett előadása után ez a mű is jól illeszkedik az emlékezetet középpontba állító művei sorába.

Az utolsó családi este felidézésével indul a darab. Fizikailag erős jelenetek, jegyzőkönyvek szcenírozott felolvasása, fotódokumentumok felmutatása. A színészek reflektáltak, távol tartják a szerepeiket. A főszereplő élve eltemetése sokkoló, de csak van ott egy trükkös légzőkészülék. Hó esik, nyuszijelmezes gyerekek jönnek kikaparni a hullát, akivel később mint velük egykorú, ám földtől csatakos lénnyel arról beszélhetnek, milyen gyereknek lenni akkor és ma. Olyan, hogy most is viccelődnek a nem azonos nemzetiségű gyerekekkel, ahogy nyilván a térségben mindenütt.

Végül elsorolják a gyilkosok neveit, és kíváncsian néznek ki, hogy vajon ott vannak-e a nézők között, és tetszik-e nekik a színdarab. A tapsrend és a taps elmarad. A csend azokért a horvát gyerekekért is szól, akiket a szerb katonák gyilkoltak meg.

Jadran Színpad, Szabadka, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.