Ifj. Vidnyánszky Attila kapta a Ruttkai Éva-emlékgyűrűt

  • Narancs.hu/MTI
  • 2017. december 31.

Színház

A legendás színművész, Ruttkai Éva emlékére alapított díjat a Vígszínház társulata titkos szavazással ítéli oda minden évben.

Idén ifjabb Vidnyánszky Attila a Hamlet és a Háború és béke című előadásokban nyújtott alakítását ismerték el a gyűrűvel. A színész idén lett a Vígszínház tagja.

A Ruttkai Éva (1927–1986) emlékére alapított díjat minden évben születésének évfordulója alkalmából, december utolsó hetében adják át annak a művésznek, aki az adott évben a társulat szerint a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtotta. A gyűrűt a Vígszínház bármely művésze megkaphatja, akár többször is.

Ifj. Vidnyánszky Attila 1993-ban született Beregszászon. 2010-ben felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész szakára, Marton László, Hegedűs D. Géza és Forgács Péter osztályába. Egyetemi gyakorlatát a Nemzeti Színházban és a Vígszínházban töltötte. Az egyetemi évek alatt több rendezése is látható volt az Ódry Színpadon. 2014-ben megkapta a Gundel művészeti díjat, 2015-ben az egyetem elvégzése után a színikritikusok a legígéretesebb pályakezdőnek választották, 2016-ban Junior Prima díjas lett. 
Az egyetem befejezése után dolgozott a Budaörsi Latinovits Színházban, ahol a Liliomfit vitte színre, majd a Gyulai Várszínházban megrendezte a III. Richárdot, amely később a Nemzeti Színház repertoárjára került, 2016-ban a Radnóti Színházban állította színpadra a Mihail Bulgakov műve alapján készült Iván, a rettenet című darabot. A Vígszínház társulatának 2017-ben lett tagja. Eddig Hamletként és a Háború és béke című produkcióban Napóleon Bonaparte szerepében láthatta a közönség. Rendezőként A félkegyelmű című előadást 2018 elején kezdi próbálni a társulattal a Pesti Színházban.

A fiatal művésszel készült korábbi interjúnkat elolvashatják itt:

„Eljött a mi időnk” – Ifj. Vidnyánszky Attila színész

Nem szeretne hőbörögni, de néha gyávának érzi magát, ha nem áll ki az apja mellett. Büszke rá, hogy játszott a Nemzeti Színházban, de esze ágában sem lenne odaszerződni. A színikritikusok idén őt választották a legígéretesebb pályakezdőnek, a Radnótiban rendezni is fog.

A Hamletről szóló kritikánkat pedig itt:

A Fiú története

A színházi adattárak majdnem száz magyar Hamlet-bemutatót jegyeznek. Ennek ellenére még soha nem játszotta a Vígszínház, a Nemzeti Színház(ak) pedig legalább két tucatszor. Mindez egy olyan korszakra mutat, amikor a színházak profilja Budapesten élesen különvált. A Víg dolga elsősorban a szórakoztatás volt, a Nemzetié a nevelés.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.