Színház

Queendom

  • Kránicz Bence
  • 2017. december 30.

Színház

Leggyakrabban azt a szókapcsolatot írtam le idén ősszel, hogy „szexuális zaklatási ügy”, mások meg ezt olvashatták a legtöbbször, ezért érezhettük úgy sokan, hogy a semmiből a Facebookra dobott Queendom című előadás fontos lesz. Az alkotók neve a független színház odaadó hívei közül is csak keveseknek mondhatott valamit, én egyedül Julia Jakubowskát láttam már a StereoAkt csoport munkáiban. Szabó Veronika rendező Londonban végzett színművészeti egyetemet, majd fél éven át dolgozott azon színészeivel-táncosaival, mit csináljon hét nő a színpadon, ha megcsinálhat bármit.

A Queendomban színészkedés, ének és tánc is van, szöveges jelenetből viszont csak kettő. Hét bátor nő vetkőzik-öltözik, esik-kel. Bálkirálynőként feszítenek, máskor magukból kikelve üvöltenek és verekszenek, mint az idióták. Úgy is, mint a Lars von Trier-féle Idióták, mert a harsány, ha kell, obszcén megjátszás aktusait látjuk itt is, és a kínos játék célja ugyanúgy a megértés. Milyen szerepekbe kényszerítik a férfiak a nőket? Milyen szerepekbe kényszerítik a nők saját magukat? Meddig tart a szereppel való azonosulás, és hol kezdődik az önazonosság? Ilyesmiket kérdeztek maguktól és közönségüktől a Queendom játszói ebben az erőteljesen ideologikus és kissé retró stílusú előadásban. A „retrót” úgy értem, hogy a feminista kultúraelméletek hasonló témái és ez a fizikai színházi nyelv valahol a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján találhattak egymásra, és úgy tűnik, frigyük ma is aktuális. Az előadás mégsem teoretikus, hanem nagyon is megélt-megszenvedett, belülről és alulról építkező munka. Nem alakul ki igazi íve, a jelenetek sorrendje olykor esetlegesnek hat, de ez alig zavaró, mert a színpadi tér sem drámai tér, inkább egy csoportterápia kezdőkörére hasonlít. Beváltott ígéret: úgy álltam fel, hogy a Queendomot jókor, jó helyen játszották.

Artus Stúdió, november 24.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.