Színház

Queendom

  • Kránicz Bence
  • 2017. december 30.

Színház

Leggyakrabban azt a szókapcsolatot írtam le idén ősszel, hogy „szexuális zaklatási ügy”, mások meg ezt olvashatták a legtöbbször, ezért érezhettük úgy sokan, hogy a semmiből a Facebookra dobott Queendom című előadás fontos lesz. Az alkotók neve a független színház odaadó hívei közül is csak keveseknek mondhatott valamit, én egyedül Julia Jakubowskát láttam már a StereoAkt csoport munkáiban. Szabó Veronika rendező Londonban végzett színművészeti egyetemet, majd fél éven át dolgozott azon színészeivel-táncosaival, mit csináljon hét nő a színpadon, ha megcsinálhat bármit.

A Queendomban színészkedés, ének és tánc is van, szöveges jelenetből viszont csak kettő. Hét bátor nő vetkőzik-öltözik, esik-kel. Bálkirálynőként feszítenek, máskor magukból kikelve üvöltenek és verekszenek, mint az idióták. Úgy is, mint a Lars von Trier-féle Idióták, mert a harsány, ha kell, obszcén megjátszás aktusait látjuk itt is, és a kínos játék célja ugyanúgy a megértés. Milyen szerepekbe kényszerítik a férfiak a nőket? Milyen szerepekbe kényszerítik a nők saját magukat? Meddig tart a szereppel való azonosulás, és hol kezdődik az önazonosság? Ilyesmiket kérdeztek maguktól és közönségüktől a Queendom játszói ebben az erőteljesen ideologikus és kissé retró stílusú előadásban. A „retrót” úgy értem, hogy a feminista kultúraelméletek hasonló témái és ez a fizikai színházi nyelv valahol a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján találhattak egymásra, és úgy tűnik, frigyük ma is aktuális. Az előadás mégsem teoretikus, hanem nagyon is megélt-megszenvedett, belülről és alulról építkező munka. Nem alakul ki igazi íve, a jelenetek sorrendje olykor esetlegesnek hat, de ez alig zavaró, mert a színpadi tér sem drámai tér, inkább egy csoportterápia kezdőkörére hasonlít. Beváltott ígéret: úgy álltam fel, hogy a Queendomot jókor, jó helyen játszották.

Artus Stúdió, november 24.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.