„Inkább magamat választom”

Hartai Petra színész

Színház

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Magyar Narancs: Valamikor versenyszerűen öttusáztál. Mit adott a versenysport a mindennapi életedben, és hogyan segít a szakmaiban?

Hartai Petra: Szerintem a sport nagyon fontos gyerekkorban, főleg a mostani digitalizált világban. Megtanultam beosztani az időmet, másokra figyelni, nem halogatok, segített csapatjátékossá válnom. A sport megtanítja, hogy mindig a legjobbat akard kihozni magadból. Azt is kaptam tőle, hogy ha valami nem működik, ne adjam fel, találjak másik megoldást, és a színházban ezt is tudom kamatoztatni. Volt, hogy napi két edzésem volt, hajnalban úszás, délután futás, emlékszem, az edzőnk biciklivel jött mellettünk az erdőben, felügyelve, milyen sebességet tartsunk. Ha esett, ha fújt, menni kellett. Ebből talán azt viszem, hogy bármilyen körülmények között meg tudom állni a helyem, megtanultam feszegetni a saját határaimat. És eszközöket is kaptam a kezembe, amelyeket a mai napig tudok használni. Van, hogy reggel veszem a futócipőmet, és kifutok a világból. Ezek vezettek oda, hogy egy ideje megtanultam tudatosan nemet mondani is, óvni a szabadidőmet. Ez a mi szakmánkban nagyon nehéz, de most már inkább magamat választom.

MN: Terápiára is jársz, és nem olyan régen elkezdtél látogatni egy pszichodrámacsoportot is.

HP: Öt évvel ezelőtt egy konkrét élethelyzet miatt volt rá először szükségem, onnantól kezdve pedig nem volt kérdés, hogy folytatom. Az önismeret egy véget nem érő folyamat: elindulsz, rájössz valamire, majd egy év múlva rájössz ugyanarra, csak más nézőpontból. Nagyon izgalmas! Hogy értsem, mit miért teszek. Egyben felelősségemnek is érzem, hogy magamon dolgozzak, mert minden, ami bennem zajlik, hatással van minden emberi kapcsolatomra. Meggyőződésem, hogy saját magam tisztánlátása szükségszerűen olyan helyzeteket eredményez, amelyekben nemcsak én, hanem minden körülöttem élő ember jobban érzi magát. Az önismeret persze nincs csak úgy önmagában, érdemes különböző eszközöket kipróbálni. Mindegyik máshogy, más tempóban, más mélységben hat.

MN: A nemet mondás nem okozott bűntudatot vagy félelmet, hogy ha most nem, akkor később sem…?

HP: Nem bántam meg, ha nemet mondtam valamire. Akkor, ott nem tudtam volna máshogy dönteni. Lehet, hogy ez a szakmai önbizalmamnak is köszönhető, szinte minden évadban megkapom, ami feltölt, és azt jelenti számomra, hogy a helyemen vagyok.

MN: Ugyanakkor egyre nagyobb elvárásokat is támaszthatsz magad felé?

HP: Volt, hogy nagy volt a nyomás rajtam, főleg, ha túlvállaltam magam. Olyankor elvesztettem a könnyedséget. Akkor rájöttem, hogy nem kell állandóan tökéletesnek lennem, és azt kezdek az életemmel, amit csak akarok. Ez a gondolat, hogy mást is csinálhatok, hogy nem kell csak színészként definiálnom magam, levette a súlyt a vállamról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.