Színház

Tiszta hazát? Tiszta őrület – Jerry Herman-Harvey Fierstein: Őrült nők ketrece

  • Herczog Noémi
  • 2014. augusztus 24.

Színház

Robusztus, hagyományos férfiikont választott Alföldi Róbert, hogy vonzó, karizmatikus és érzékeny nőt játsszon az Átrium bohózatában, az Őrült nők ketrecében. Tengerkék kisestélyijében a transznemű dívát alakító Stohl András erotikus és jó humorú jelenség, aki választott nemét egyik legfőbb személyiségjegyének tekinti.

Úgyhogy a meleg nightclub-sztár az átlagnőnél jóval autentikusabban mozog a hagyományosan elvárt - egyszerre szexi feleség és odaadó anya - szerepben. Még a hagyomány- és erkölcsvédő pártvezérnek is megakad rajta a szeme. Stohl dívája ellenállhatatlan, sziporkázó és vibrál. A színház kedveli a nőnek öltözött férfit mint eredendő komikumforrást akkor is, ha ezzel többnyire csak a tudatalatti szintjén utal a melegtematikára. Jellemzően nem kedvel azonban semmiféle nőnek öltözött férfijelenséget a puritán mozgalom (és ez részben meg is magyarázza, miért eredendően színházellenes).

Márpedig az Őrült nők ketrece: melegbár, ahol sok férfi nőnek öltözik. Mi több: táncol is, Gergye Krisztián koreográfiájára, fergetegesen. Kizárólag a tánc eszközével ábrázolni humort, sőt szemtelen politikai kritikát, méghozzá jóízűen: ezt tudja Gergye, aki azt folytatja a musical alkalmazott koreográfusaként, amit önálló munkáiban, az Adaptáció Trikolorban vagy az Opera Amoraléban már elkezdett. Huszárnak öltözött queerek járják a kánkánt (kockás a hasuk, nem pocakosak; egy huszár ne is legyen), középen pedig feltűnik a dívát játszó Stohl egy nemzetiszínű népviselet szexi hacukájában. Szemtelenek és bátrak a hol egyházi, hol magyaros ízű LMBT-táncbetétek, és főként humoruk miatt nem szájbarágósak, hanem szimpatikusak és erősek, noha ugyanez a szöveges jelenetekről nem mindig mondható el. Mert vannak az Alfölditől nem idegen, hatszor-hétszer piros ceruzával aláhúzott kiszólások (kisebb baj) vagy csöpögősen kimondott igazságok, tanulságok (nagyobb baj). De Stohl András és az egyik legjobb komikus színész, Hevér Gábor kettőse gyakran még azt is megoldja, hogy ezeken se akadjunk fenn (nagyon), és bár erre nem mindenki képes úgy, mint ők, valahogy bátor az előadás svungja, és ez nyilvánvalóan a kabarék bátorsága. Hiszen a kabaré politikus műfaj, amibe sok kiszólás és szájbarágás belefér.

Mert jó párszor előfordul Önök kértékbe, szilveszteri műsorba passzoló szám vagy poén is, de a "kabaré" szó most többet jelent - ez a darab egy Bob Fosse-parafrázis, akad is erre utalás. A kabaré az a szubkultúra, az a karneváli közeg, amelynek jól áll a szókimondás, a nyers, hahotázó hatalompüfölés és a kritika. Amikor például a konferanszié szóba hoz végre egy kemény témát is, az ugandai meleg fiú elégetését, akkor eszünkbe jut a Kabaréból a majomdal, amikor Joel Gray énekel a náci tiszteknek majomszerelméről, és arról, hogy ha az ő szemével látnák a majmot, nem látnák zsidónak. "Tiszta haza, tiszta haza? Pedig csak tiszta őrület" - mondja valaki Ugrai István bonmot-kkal átszőtt, sikerült fordításában, ami a melegnarratíván keresztül (kissé giccsesen, de nemes egyszerűséggel), Hofi örököseként röhög ki mindenféle tisztogatási vágyat.

A Jerry Herman és Harvey Fierstein musicaljéből készült filmet elsőnek szokták emlegetni, amely - igaz, kissé sematikusan - bemutatta Magyarországon a homoszexualitást. Azzal a musicalhullámmal együtt érdemes rá gondolni, amely a vad, lázadó szubkultúrákat szerelmi kettősökkel átszőtt giccsbe foglalja túlnyomóan középosztálybeli, egzotikumkedvelő közönségének. Ráadásul a tézisbohózat keményen ráerősít a homoszexualitás és a polgári élet szembenállásának hazug sztereotípiájára, mely status quót leginkább maguk a Tartuffe-ök tartják fenn. Alföldi rendezése kihasználja ezt a sztereotípiát, de túl is lép rajta: azt állítja - nem sokat köntörfalazva ki is mondja -, hogy a szerető család nem külső forma kérdése. Vagyis nemcsak férfi és nő közt lehetséges - de akár még egy lebujban is. A szeretet nem polgári privilégium.

Átrium Film-Színház - Kultúrbrigád, július 17.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.