Színház

Tiszta hazát? Tiszta őrület – Jerry Herman-Harvey Fierstein: Őrült nők ketrece

  • Herczog Noémi
  • 2014. augusztus 24.

Színház

Robusztus, hagyományos férfiikont választott Alföldi Róbert, hogy vonzó, karizmatikus és érzékeny nőt játsszon az Átrium bohózatában, az Őrült nők ketrecében. Tengerkék kisestélyijében a transznemű dívát alakító Stohl András erotikus és jó humorú jelenség, aki választott nemét egyik legfőbb személyiségjegyének tekinti.

Úgyhogy a meleg nightclub-sztár az átlagnőnél jóval autentikusabban mozog a hagyományosan elvárt - egyszerre szexi feleség és odaadó anya - szerepben. Még a hagyomány- és erkölcsvédő pártvezérnek is megakad rajta a szeme. Stohl dívája ellenállhatatlan, sziporkázó és vibrál. A színház kedveli a nőnek öltözött férfit mint eredendő komikumforrást akkor is, ha ezzel többnyire csak a tudatalatti szintjén utal a melegtematikára. Jellemzően nem kedvel azonban semmiféle nőnek öltözött férfijelenséget a puritán mozgalom (és ez részben meg is magyarázza, miért eredendően színházellenes).

Márpedig az Őrült nők ketrece: melegbár, ahol sok férfi nőnek öltözik. Mi több: táncol is, Gergye Krisztián koreográfiájára, fergetegesen. Kizárólag a tánc eszközével ábrázolni humort, sőt szemtelen politikai kritikát, méghozzá jóízűen: ezt tudja Gergye, aki azt folytatja a musical alkalmazott koreográfusaként, amit önálló munkáiban, az Adaptáció Trikolorban vagy az Opera Amoraléban már elkezdett. Huszárnak öltözött queerek járják a kánkánt (kockás a hasuk, nem pocakosak; egy huszár ne is legyen), középen pedig feltűnik a dívát játszó Stohl egy nemzetiszínű népviselet szexi hacukájában. Szemtelenek és bátrak a hol egyházi, hol magyaros ízű LMBT-táncbetétek, és főként humoruk miatt nem szájbarágósak, hanem szimpatikusak és erősek, noha ugyanez a szöveges jelenetekről nem mindig mondható el. Mert vannak az Alfölditől nem idegen, hatszor-hétszer piros ceruzával aláhúzott kiszólások (kisebb baj) vagy csöpögősen kimondott igazságok, tanulságok (nagyobb baj). De Stohl András és az egyik legjobb komikus színész, Hevér Gábor kettőse gyakran még azt is megoldja, hogy ezeken se akadjunk fenn (nagyon), és bár erre nem mindenki képes úgy, mint ők, valahogy bátor az előadás svungja, és ez nyilvánvalóan a kabarék bátorsága. Hiszen a kabaré politikus műfaj, amibe sok kiszólás és szájbarágás belefér.

Mert jó párszor előfordul Önök kértékbe, szilveszteri műsorba passzoló szám vagy poén is, de a "kabaré" szó most többet jelent - ez a darab egy Bob Fosse-parafrázis, akad is erre utalás. A kabaré az a szubkultúra, az a karneváli közeg, amelynek jól áll a szókimondás, a nyers, hahotázó hatalompüfölés és a kritika. Amikor például a konferanszié szóba hoz végre egy kemény témát is, az ugandai meleg fiú elégetését, akkor eszünkbe jut a Kabaréból a majomdal, amikor Joel Gray énekel a náci tiszteknek majomszerelméről, és arról, hogy ha az ő szemével látnák a majmot, nem látnák zsidónak. "Tiszta haza, tiszta haza? Pedig csak tiszta őrület" - mondja valaki Ugrai István bonmot-kkal átszőtt, sikerült fordításában, ami a melegnarratíván keresztül (kissé giccsesen, de nemes egyszerűséggel), Hofi örököseként röhög ki mindenféle tisztogatási vágyat.

A Jerry Herman és Harvey Fierstein musicaljéből készült filmet elsőnek szokták emlegetni, amely - igaz, kissé sematikusan - bemutatta Magyarországon a homoszexualitást. Azzal a musicalhullámmal együtt érdemes rá gondolni, amely a vad, lázadó szubkultúrákat szerelmi kettősökkel átszőtt giccsbe foglalja túlnyomóan középosztálybeli, egzotikumkedvelő közönségének. Ráadásul a tézisbohózat keményen ráerősít a homoszexualitás és a polgári élet szembenállásának hazug sztereotípiájára, mely status quót leginkább maguk a Tartuffe-ök tartják fenn. Alföldi rendezése kihasználja ezt a sztereotípiát, de túl is lép rajta: azt állítja - nem sokat köntörfalazva ki is mondja -, hogy a szerető család nem külső forma kérdése. Vagyis nemcsak férfi és nő közt lehetséges - de akár még egy lebujban is. A szeretet nem polgári privilégium.

Átrium Film-Színház - Kultúrbrigád, július 17.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.