rés a présen

„John Travolta szerettem volna lenni”

Orosz Ákos színész

  • rés a présen
  • 2018. június 3.

Színház

rés a présen: Első rendezésedet mutattad be a napokban a Mozsár Műhelyben.

Orosz Ákos: Tulajdonképpen a véletlennek köszönhetem, hogy így alakult. Már korábban is megfordult ugyan a fejemben, hogy egyszer talán elkalandozok a színházcsinálás számomra ismeretlen oldala felé, de a konkrét elhatározást a Mozsár Műhely interneten elém ugró pályázati felhívása váltotta ki. Valami érthetetlen késztetést éreztem, hogy a keményen végigdolgozott napok után éjszakánként még ezen a pályázaton dolgozzak. Egy teszt volt ez önmagam felé, hogy képes vagyok-e valóban átgondoltan végigvinni egy gondolatmenetet, és van-e bennem annyi tehetség és elhivatottság, hogy lehetőséget teremtsek magamnak és másoknak a minket körülvevő világ efféle definiálására.

rap: Miért A homokember című novellát választottad?

OÁ: Nem volt egyszerű a témaválasztás. Eredetileg egy monodrámát szerettem volna létrehozni, melynek fő témája az idő. Ezt szerettem volna játszani és rendezni is. Mivel A szökés című monodrámám kapcsán már megismerkedtem a műfajjal, valahogy tovább, merészebb vállalás felé szárnyalt a képzeletem. Mindenképpen valami költői és kevéssé földhözragadt anyaggal szerettem volna foglalkozni. Egyszer csak beugrott E. T. A. Hoffmann műve. Megmagyarázhatatlan, szürreális, félelmetes, mégis rendkívül emberi és humoros, tele izgalommal. Pont ilyet kerestem.

rap: Milyen volt a próbaidőszak?

OÁ: Rendkívül sokrétű. Először is, a novellából színdarabot kellett írni. Ebben nagy segítségemre volt Biljarszki Maxim médiaművész, akivel a kezdetektől együtt dolgoztunk az eredeti történet újragondolásán, a díszleten, a látványvilágon, a zenén, kellékeken, jelmezeken, mindenen. A előadásunk egy audiovizuális összművészeti utazás, mely a színház és a videoprojekció műfajának szimbiózisából születik meg. Az is nagy kiváltság, hogy olyan színészek kapcsolódtak hozzánk – Gyöngy Zsuzsa, Lendváczky Zoltán, Patkós Márton, Zsótér Sándor –, akik maximális odaadással, figyelemmel és érzékenységgel viseltettek az általunk és Hoffmann által felvetett problémák iránt. A személyes érintettség elengedhetetlen. Anélkül, csak egy lufi lenne az egész, és nem egy külön kis univerzum.

rap: Mikor látható még az előadás?

OÁ: A homokembert május 3-án és 30-án játsszuk még. A jövő évadtól pedig a Mozsár Műhely állandó előadásai között kap helyet. A Mozsár Műhely felületein és az összes színházi műsort tartalmazó portálon lehet róla információkat találni. A személyemhez köthető közösségi médiafelületeken pedig visszakövethető a próbafolyamat nagy része, és minden újdonságról is beszámolunk.

rap: Hol lehet még látni téged?

OÁ: Ezután sem esik vissza a fordulatszámmérőm, hiszen már májusban elkezdek próbálni a Spirit Színházban. Itt július 3-án lesz bemutatónk. Örkény István Tóték című darabjában játszom majd az őrnagyot. Ezzel párhuzamosan pedig készülök a Szegedi Szabadtéri Játékokon a július 27-i Rómeó és Júlia előadásra, melyben Tybalt szerepét adom. Ezután is lesz még teendőm a nyáron, nem is akármilyen, augusztusban megnősülök.

rap: Kire szerettél volna hasonlítani kölyökkorodban?

OÁ: John Travolta szerettem volna lenni a Grease-ből. Azt hiszem, ez magáért beszél, kár lenne magyarázni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.