rés a présen

„John Travolta szerettem volna lenni”

Orosz Ákos színész

  • rés a présen
  • 2018.06.03 13:05

Színház

rés a présen: Első rendezésedet mutattad be a napokban a Mozsár Műhelyben.

Orosz Ákos: Tulajdonképpen a véletlennek köszönhetem, hogy így alakult. Már korábban is megfordult ugyan a fejemben, hogy egyszer talán elkalandozok a színházcsinálás számomra ismeretlen oldala felé, de a konkrét elhatározást a Mozsár Műhely interneten elém ugró pályázati felhívása váltotta ki. Valami érthetetlen késztetést éreztem, hogy a keményen végigdolgozott napok után éjszakánként még ezen a pályázaton dolgozzak. Egy teszt volt ez önmagam felé, hogy képes vagyok-e valóban átgondoltan végigvinni egy gondolatmenetet, és van-e bennem annyi tehetség és elhivatottság, hogy lehetőséget teremtsek magamnak és másoknak a minket körülvevő világ efféle definiálására.

rap: Miért A homokember című novellát választottad?

OÁ: Nem volt egyszerű a témaválasztás. Eredetileg egy monodrámát szerettem volna létrehozni, melynek fő témája az idő. Ezt szerettem volna játszani és rendezni is. Mivel A szökés című monodrámám kapcsán már megismerkedtem a műfajjal, valahogy tovább, merészebb vállalás felé szárnyalt a képzeletem. Mindenképpen valami költői és kevéssé földhözragadt anyaggal szerettem volna foglalkozni. Egyszer csak beugrott E. T. A. Hoffmann műve. Megmagyarázhatatlan, szürreális, félelmetes, mégis rendkívül emberi és humoros, tele izgalommal. Pont ilyet kerestem.

rap: Milyen volt a próbaidőszak?

OÁ: Rendkívül sokrétű. Először is, a novellából színdarabot kellett írni. Ebben nagy segítségemre volt Biljarszki Maxim médiaművész, akivel a kezdetektől együtt dolgoztunk az eredeti történet újragondolásán, a díszleten, a látványvilágon, a zenén, kellékeken, jelmezeken, mindenen. A előadásunk egy audiovizuális összművészeti utazás, mely a színház és a videoprojekció műfajának szimbiózisából születik meg. Az is nagy kiváltság, hogy olyan színészek kapcsolódtak hozzánk – Gyöngy Zsuzsa, Lendváczky Zoltán, Patkós Márton, Zsótér Sándor –, akik maximális odaadással, figyelemmel és érzékenységgel viseltettek az általunk és Hoffmann által felvetett problémák iránt. A személyes érintettség elengedhetetlen. Anélkül, csak egy lufi lenne az egész, és nem egy külön kis univerzum.

rap: Mikor látható még az előadás?

OÁ: A homokembert május 3-án és 30-án játsszuk még. A jövő évadtól pedig a Mozsár Műhely állandó előadásai között kap helyet. A Mozsár Műhely felületein és az összes színházi műsort tartalmazó portálon lehet róla információkat találni. A személyemhez köthető közösségi médiafelületeken pedig visszakövethető a próbafolyamat nagy része, és minden újdonságról is beszámolunk.

rap: Hol lehet még látni téged?

OÁ: Ezután sem esik vissza a fordulatszámmérőm, hiszen már májusban elkezdek próbálni a Spirit Színházban. Itt július 3-án lesz bemutatónk. Örkény István Tóték című darabjában játszom majd az őrnagyot. Ezzel párhuzamosan pedig készülök a Szegedi Szabadtéri Játékokon a július 27-i Rómeó és Júlia előadásra, melyben Tybalt szerepét adom. Ezután is lesz még teendőm a nyáron, nem is akármilyen, augusztusban megnősülök.

rap: Kire szerettél volna hasonlítani kölyökkorodban?

OÁ: John Travolta szerettem volna lenni a Grease-ből. Azt hiszem, ez magáért beszél, kár lenne magyarázni.

Neked ajánljuk

Riviéra–Erzsébetváros motortúra

  • Támogatott tartalom

Lengyel Gábor hosszú évtizedeken át dolgozott az orvosiműszer-kereskedelemben, és kizárólag olvasóként tekintett az irodalomra. A helyzet azután változott meg, hogy elhagyni kényszerült vállalkozását, s az ezzel járó traumát úgy dolgozta fel, hogy írni kezdett – terápiás céllal.

Lezárt műhely, levert lakat

Miközben nagyszabású kiállítással emlékeztek meg a Ludwig Múzeumban a magyar film születésének 120. évfordulójáról, a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum – MűvészetMalomban ugyancsak a magyar film a főszereplő, konkrétan a rendszerváltás utáni idők talán legizgalmasabb hazai filmes műhelye, az Inforg Stúdió.

A balfácán napja

Nem vennénk rá mérget, hogy a Netflix gyártásában készült friss svéd történelmi krimisorozat készítői valóban Harold Ramis 1993-as klasszikusából, az Idétlen időkigből vették a dramaturgiai inspirációt, de A valószínűtlen gyilkost nézve könnyen érezhetjük úgy, hogy Stig Engström is belekeveredett egy Phil Connorséhoz hasonló időhurokba. 

Dzsúdló és a magány

  • Puskás Panni

Dzsúdló nem azonos Jude Law-val, hanem egy magyar zenész, akinek leghíresebb száma a Lej. Ilyen és ehhez hasonló titkokat tudhatunk meg e „Z generációs pandémia paradigmából”, de csak akkor, ha valaki olyan szerencsés, mint én, és egy Z generációs digitális bennszülöttel nézheti végig a darabot. A tizenhat éves húgom árulta el azt is, miért nevet a főleg fiatalokból álló közönség azon, hogy az egyik szereplő annyira depis, hogy a frufruját is majdnem levágta.

Politikai inszeminátor

Egy ország találgatja éppen, hogy mi a fenét is akar ez az egész jelenteni. Hogy Gattyán György, aki a LiveJasmin nevű site-ján keresztül élő webkamerás pornóval begyűjtött nagyjából 300 milliárd forintot, most minden előzmény nélkül miniszterelnök-jelöltként bukkant fel a honi média megfelelő bugyraiban. 

Apácától nyalókáig

Az elsősorban tematikus kiállításokat bemutató, programjaival a tradíciót és a történelmi eseményeket szokatlan fénytörésben vizsgáló 2B Galéria 19 alkotót felvonultató csoportos kiállítása most a kakast állítja a középpontba.

Itt mindenki figyel

A szerző specialitása, hogy olyan zárt világokról fest részletes képet, amely a legtöbb ember számára még szeleteiben sem megközelíthető: ilyen volt a magyar szervezett bűnözés 1970-es évektől zajló történetére koncentráló Maffiózók mackónadrágban, majd a kokain magyarországi szerepét az 1920-as évektől napjainkig végigkövető Magyar kóla is.

Nem szentírás

  • Balogh Magdolna

A szerző eddig kilenc történelmi tárgyú könyvet jelentetett meg, amelyek közül a legsikeresebb a 2017-ben Goncourt-díjjal kitüntetett, a nemzetközi kritika által is egekbe dicsért Napirend, amelyben Hitlernek a második világháborút előkészítő tárgyalássorozatát írja meg egy afféle fekete komédiában. 

A hetedik napon

A neves olasz részecskefizikus jókor volt jó helyen: ott lehetett a genfi részecskefizikai központ, a CERN Nagy Hadronütköztetőjének (LHC) Kompakt Müon Szolenoid (CMS) kísérleti programjában, ahol például a sötét anyagot alkotó egzotikus részecskék, extra dimenziók és a nevezetes Higgs-bozon után kutattak a fizikusok.

A nemlét sűrűsége

  • Radics Viktória

Fantasztikusan érdekes Lanczkor Gábor új könyve. Műfaját tekintve talán a „prózaversek” megjelölés áll legközelebb e több mint kétszáz szövegdarabhoz; én temetőjáró könyvnek nevezem a Sarjerdőt, poétikailag pedig a norvég Edvard Grieg Lyriske stykker (Lyric Pieces) című, tíz könyvbe sorolt, naplófolyamot képező zongoradarabjaihoz közelítem; ezek negyven év termését tartalmazzák szépen összekomponálva a 19. század második feléből. Ahogy a szóló zongorafutamok, úgy a Sarjerdő is egészében érvényes.

Emígy

Önéletrajzi ember – Szerb Antal találóan és evidens módon így jellemezte Goethét (egyszersmind Saint-Simon herceget és Proustot), s ez a megfogalmazás okvetlenül ráillik Granasztói Pálra (1908–1985) is.

Tárgyversek során

  • Domsa Zsófia

„Meg akarom neked mutatni a világot, a maga valóságában, ahogy itt van a szemünk előtt, folyamatosan. Csak így tudom én magam is felfedezni” – írja Knaus­gård a születendő lányának szóló levélben, amelyet a könyvben háromszor húsz rövid esszé követ.