Kínát is meghódítja a szlovákiai magyar táncszínház

  • Gera Márton
  • 2018. június 10.

Színház

A családon belüli erőszakot járja körül a darab, amelyet először mutatnak be Európán kívül.

Úgy tűnik, Európa után Ázsiában is elkezdik megismerni az Ifjú Szívek Táncszínház nevét. A Kárpát-medencei magyar néptáncmozgalom, a szlovákiai magyar kulturális élet és táncművészet egyik jelentős műhelye ugyanis meghívást kapott a sanghaji Xintiandi művészeti fesztiválra, amelyet június 8–18. között rendeznek meg.

A fesztiválon a családon belüli erőszakról szóló Finetuning című tánckoreográfiát adja elő a szlovákiai társulat. Arról a darabról van szó, melynek egyik különlegessége, hogy alkotói között ott van a Saul fia díszlettervezője, Szűcs Edit, de Horváth Kristóf „Színész Bob”, a slammozgalom egyik elindítója is. Amikor a darabot először bemutatták az avignoni fesztiválon, rögtön megkapta a Tournesol-díjat, a közönség pedig minden este vastapssal jutalmazta a társulatot. A bemutatkozás annyira jól sikerült, hogy az Ifjú Szíveket tavaly ismét meghívták a mustrára, és azt kérték tőlük, hogy megint a Finetuningot adják elő.

false

Az Ifjú Szívek koreográfusa Hégli Dusan, aki közel húsz éve vezeti a táncházat, de egy másik társulatával is járja a világot, és inspirációkat gyűjt. A Sanghajban vendégszereplő előadásról azt mondta, hogy „egyfajta szűrön keresztül zúdítja ránk saját hagyományainkat”.

Mi pedig többek között ezt írtuk az előadásról, amikor két éve Budapesten szerepelt: „Jól felépített, dinamikus, problémacentrikus és elképesztően »melós« előadás. A plasztikus színpadképeknek, vetítéseknek, speciális, jelzésszerű díszletelemeknek, rafinált Szűcs Edit-jelmezeknek és az erős mozgásnak köszönhetően egyszerre jön felszínre a színpadon az ősi tudás, a tánc gyökereinek ismerete és a kortárs kísérletezések eredményei. Nem valami nagy katarzis durran el, nincs zokogás a végén, hanem folyamatos meghökkenések, sóhajtások érezhetők. Meg egy kis szívtájéki szorítás, ami a bokacsapkodós artistamutatványok és a líraibb, keleties, nőies mozdulatok után is ránk talál. Minden ismerős.”

A Finetuningból itt lehet megnézni egy rövid ízelítőt:

Finetuning: La dernière répétition avant Avignon OFF

Du 6 au 30 juillet à 22h15 (relâche les 11, 18, 25 juillet) à l'ESPACE ALYA (31 bis, rue Guillaume Puy - www.espacealya.com) Réservations : +33 (0)4 90 27 38 23 | Festival Off d'Avignon 2016.

A darabot most többször is fogják játszani a sanghaji fesztiválon, ahol kínai bemutatók mellett ausztrál és európai tánc- és színházi előadásokat láthat a közönség.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.