Kínát is meghódítja a szlovákiai magyar táncszínház

  • Gera Márton
  • 2018. június 10.

Színház

A családon belüli erőszakot járja körül a darab, amelyet először mutatnak be Európán kívül.

Úgy tűnik, Európa után Ázsiában is elkezdik megismerni az Ifjú Szívek Táncszínház nevét. A Kárpát-medencei magyar néptáncmozgalom, a szlovákiai magyar kulturális élet és táncművészet egyik jelentős műhelye ugyanis meghívást kapott a sanghaji Xintiandi művészeti fesztiválra, amelyet június 8–18. között rendeznek meg.

A fesztiválon a családon belüli erőszakról szóló Finetuning című tánckoreográfiát adja elő a szlovákiai társulat. Arról a darabról van szó, melynek egyik különlegessége, hogy alkotói között ott van a Saul fia díszlettervezője, Szűcs Edit, de Horváth Kristóf „Színész Bob”, a slammozgalom egyik elindítója is. Amikor a darabot először bemutatták az avignoni fesztiválon, rögtön megkapta a Tournesol-díjat, a közönség pedig minden este vastapssal jutalmazta a társulatot. A bemutatkozás annyira jól sikerült, hogy az Ifjú Szíveket tavaly ismét meghívták a mustrára, és azt kérték tőlük, hogy megint a Finetuningot adják elő.

false

Az Ifjú Szívek koreográfusa Hégli Dusan, aki közel húsz éve vezeti a táncházat, de egy másik társulatával is járja a világot, és inspirációkat gyűjt. A Sanghajban vendégszereplő előadásról azt mondta, hogy „egyfajta szűrön keresztül zúdítja ránk saját hagyományainkat”.

Mi pedig többek között ezt írtuk az előadásról, amikor két éve Budapesten szerepelt: „Jól felépített, dinamikus, problémacentrikus és elképesztően »melós« előadás. A plasztikus színpadképeknek, vetítéseknek, speciális, jelzésszerű díszletelemeknek, rafinált Szűcs Edit-jelmezeknek és az erős mozgásnak köszönhetően egyszerre jön felszínre a színpadon az ősi tudás, a tánc gyökereinek ismerete és a kortárs kísérletezések eredményei. Nem valami nagy katarzis durran el, nincs zokogás a végén, hanem folyamatos meghökkenések, sóhajtások érezhetők. Meg egy kis szívtájéki szorítás, ami a bokacsapkodós artistamutatványok és a líraibb, keleties, nőies mozdulatok után is ránk talál. Minden ismerős.”

A Finetuningból itt lehet megnézni egy rövid ízelítőt:

Finetuning: La dernière répétition avant Avignon OFF

Du 6 au 30 juillet à 22h15 (relâche les 11, 18, 25 juillet) à l'ESPACE ALYA (31 bis, rue Guillaume Puy - www.espacealya.com) Réservations : +33 (0)4 90 27 38 23 | Festival Off d'Avignon 2016.

A darabot most többször is fogják játszani a sanghaji fesztiválon, ahol kínai bemutatók mellett ausztrál és európai tánc- és színházi előadásokat láthat a közönség.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.