rés a présen

„Európai fesztivál lettünk”

Balázs Attila színházigazgató, temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház

  • rés a présen
  • 2018. június 10.

Színház

rés a présen: Az elmúlt évtized során mivé fejlődött a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó (TESZT)?

Balázs Attila: A TESZT nevében az Eurorégió szó kezdetben kimondottan a Duna–Körös–Maros–Tisza régió országaira vonatkozott. Mára kitolódtak a határok, és európai fesztivál lettünk. Célunk, hogy a régió és Európa színházi törekvéseinek egyfajta keresztmetszetét tudjuk megmutatni. Ez vonatkozik a társművészetekre is. Fontos, hogy a fesztivál elsősorban találkozóhely, és a találkozásokból sikeres koprodukciós előadások, együttműködések, szakmai barátságok születnek.

rap: Mi volt a fő irány a 11. TESZT szervezésekor?

BA: Az idén először nyílt felhívást tettünk közzé, amire több száz társulat nevezett, majdnem 300 előadással. Ezekből állt össze a program egy része, a másik része pedig „hagyományos” válogatás útján, az eddigi szempontokat betartva, inkább a régió színházaira koncentrálva. Ahogy az szokott lenni, már a tavalyi fesztivál utolsó napján elkezdődött a szervezés. Ekkorra általában már világosan látni, hogy mik azok az irányok, amelyek beváltak. A válogatás fő szempontja az idén is elsősorban a produkciók színvonala volt, de az is, hogy minél szélesebb közönség találja meg a kedvére valót.

rap: Mik az újdonságok?

BA: Az idei TESZT május 20. és 27. között zajlik majd, a programba pedig 21+4 előadás került be. Azért a felosztás, mert idén először a Temesvár Európa Kulturális Fővárosa Egyesülettel szerveztük a program egy részét Fo(u)r Public Spaces néven. Ez azt jelenti, hogy négy szabadtéri, ingyenesen megtekinthető előadás is lesz, mint OFF program. A hagyományossá vált előadások utáni beszélgetések házigazdái idén a Revizor munkatársai – Csáki Judit, Proics Lilla és Puskás Panna – lesznek. Folytatjuk a fiatal dramaturgok és színházi kritikusok részére meghirdetett műhelymunkát is, ennek keretében marosvásárhelyi és kolozsvári főiskolai hallgatók szerkesztik a fesztivál blogját, és update-elik a mára már szintén külön fogalommá vált Falat a színház előcsarnokában. Az idei találkozó egy mozgáswork­shopnak is helyet ad, amelyet a németországi cie. toula limnaios társulat alkotói irányítanak.

rap: Az európai kulturális főváros projekt kapcsán mi történik Temesváron? S hogyan hat az a Csiky Gergely Színházra?

BA: A Temesvár Európa Kulturális Fővárosa Egyesület nagyon aktívan dolgozik, legutóbb épp egy közös trénerképzést szerveztünk, ahol elsősorban a fesztiválon részt vevő, a szervezőcsapat mindennapi munkáját segítő önkéntesek képzésével foglalkoztunk. Évek óta szoros együttműködésben dolgozunk az egyesület munkatársaival, és kölcsönösen igyekszünk hozzákapcsolódni egymás programjaihoz, hosszú távú terveihez és irányaihoz.

rap: Hova viszed a vendégeidet legszívesebben?

BA: A Dóm tértől az Opera térig mindenkivel sétálok egyet, hiszen ezen a pár kilométernyi szakaszon lehet lemérni a város pulzusát. Ezenkívül szívesen mesélek bárkinek, ha érdekli, de szeretem hagyni, hogy a vendégeim maguk fedezzék fel a várost, hogy elkészítsék a saját Temesvár-térképüket.

rap: Színész is vagy, igazgató is vagy. Milyen darabokban láthatunk?

BA: Nemcsak az alapképzésem, de az alapbeállításom is színész. Mindent ezen a szemüvegen keresztül nézek. Az igazgatást, a fesztiválszervezést, a mindennapi életet. Jelenleg több műsoron lévő előadásban is játszom, ezek közül a legfrissebb a Táncos a sötétben című musical, amely Lars von Trier filmje nyomán készült, ebben Bill szerepét alakítom. Ezenkívül látható vagyok a Schilling Árpád rendezte EXIT-ben, mely a tavalyi találkozó nyitóelőadása volt, valamint a számos hazai és nemzetközi elismeréssel kitüntetett Shakespeare, Sonnet 66 című előadásban, amelyet Kokan Mladenović rendezett.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.