Kiállítás

Kortársunk Csehov

Színház

Művei igen hamar eljutottak a magyar színpadokra, és a kezdeti nem túl sikeres előadások ellenére generációk sora vitte és viszi színre Csehov drámáit: minden év Csehov-év. Csehovot és műveit aligha kell ki­emelni az irodalomtörténeti értelmezések zárványából ahhoz, hogy az életmű színházi legyen, hisz’ kis túlzással mindig is az volt. A Bajor Gizi Színészmúzeumban nyílt kiállítás indirekt módon mégiscsak erre tesz kísérletet, amellett, hogy igyekszik a 20. század fontos, esetleg emblematikus magyarországi előadásairól némi információt közzétenni. Nem túl eredeti módon azt emeli ki a színházi múzeum, hogy lám, hányféleképpen lehet értelmezni egy-egy színdarabot, és miféle rendezői elképzelések léteznek. Mindezt lényegében anélkül, hogy rendezői életműveket vagy színházi korszakokat ismertetnének, bár kétségkívül bizonyos keretek között kísérletet tesznek rá, ha nem is sikerrel. A tárlat, megidézve egy-egy színháztörténeti jelentőségű produkciót, kulisszatitkokkal, mint a jelmez vagy díszletterv, interjúrészletekkel, korabeli kritikákkal informál. Ez működik is, Gellért Endre Nemzeti Színházban színre vitt Ványa bácsijáról vagy Székely Gábor és Zsámbéki Gábor rendezéseiről, meg például Ascher Tamás katonás Három nővéréről van mit mesélni. Annak ellenére viszont, hogy kortárs csehovi interpretációkról kellene szólnia a tárlatnak, az intézeti séma szerint a régi idők nagyjait és előadásait emelik ki, míg a jelenkori művészeket és alkotásaikat épphogy csak megemlítik. Így Ádám Ottóról messze több szó esik, mint Vidnyánszky Attiláról, Schilling Árpádról vagy Jeles Andrásról, hogy másokat ne is említsünk. Erősen torzítanak a hangsúlyok. És bár némiképp kárpótolnak a korabeli képek, valamint a teljes előadás-felvételek, a videók épp nem úgy vannak közzétéve, hogy azokat bárki is végignézhesse. Az egész kiállítás valahogy nem igazán segíti a befogadást.

Bajor Gizi Színészmúzeum, nyitva: november 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.