Kiállítás

Kortársunk Csehov

Színház

Művei igen hamar eljutottak a magyar színpadokra, és a kezdeti nem túl sikeres előadások ellenére generációk sora vitte és viszi színre Csehov drámáit: minden év Csehov-év. Csehovot és műveit aligha kell ki­emelni az irodalomtörténeti értelmezések zárványából ahhoz, hogy az életmű színházi legyen, hisz’ kis túlzással mindig is az volt. A Bajor Gizi Színészmúzeumban nyílt kiállítás indirekt módon mégiscsak erre tesz kísérletet, amellett, hogy igyekszik a 20. század fontos, esetleg emblematikus magyarországi előadásairól némi információt közzétenni. Nem túl eredeti módon azt emeli ki a színházi múzeum, hogy lám, hányféleképpen lehet értelmezni egy-egy színdarabot, és miféle rendezői elképzelések léteznek. Mindezt lényegében anélkül, hogy rendezői életműveket vagy színházi korszakokat ismertetnének, bár kétségkívül bizonyos keretek között kísérletet tesznek rá, ha nem is sikerrel. A tárlat, megidézve egy-egy színháztörténeti jelentőségű produkciót, kulisszatitkokkal, mint a jelmez vagy díszletterv, interjúrészletekkel, korabeli kritikákkal informál. Ez működik is, Gellért Endre Nemzeti Színházban színre vitt Ványa bácsijáról vagy Székely Gábor és Zsámbéki Gábor rendezéseiről, meg például Ascher Tamás katonás Három nővéréről van mit mesélni. Annak ellenére viszont, hogy kortárs csehovi interpretációkról kellene szólnia a tárlatnak, az intézeti séma szerint a régi idők nagyjait és előadásait emelik ki, míg a jelenkori művészeket és alkotásaikat épphogy csak megemlítik. Így Ádám Ottóról messze több szó esik, mint Vidnyánszky Attiláról, Schilling Árpádról vagy Jeles Andrásról, hogy másokat ne is említsünk. Erősen torzítanak a hangsúlyok. És bár némiképp kárpótolnak a korabeli képek, valamint a teljes előadás-felvételek, a videók épp nem úgy vannak közzétéve, hogy azokat bárki is végignézhesse. Az egész kiállítás valahogy nem igazán segíti a befogadást.

Bajor Gizi Színészmúzeum, nyitva: november 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.