Kováts Adél: Színésznőként is virágkoromat élem

  • narancs.hu
  • 2015. október 8.

Színház

„Úgy éreztem, hogy az életem be van szorítva az anya, feleség, színésznő szerepekbe” – a Radnóti Színház új igazgatója interjút adott print kiadásunknak, ez egy elég érdekes rész belőle.

MN: Te színésznőként is váltottál. Az elmúlt években, Zsótér Sándorral dolgozva új színészi korszakba léptél, megújultál. Nem félted ezeket a nagy szerepeket? Tudsz-e majd ilyen elmélyültséggel dolgozni vezetői feladatok mellett?

KA: Nekem az a módszerem, hogy zsilipelek. Magam mögött hagyom a dolgokat. Mert akkor mindig lelkiismeret furdalásom volna, hogy éppen honnan hiányzom. Amikor kisgyerekes anya voltam, akkor sem volt tele a gyerekem képével az öltözőm. A vezetői szerep kemény, de kiáradó helyzet, amiből majd energiát tudok meríteni. Talán a lelki érzékenységemet olykor háttérbe kell szorítanom igazgatóként. Azt érzem, hogy színésznőként is virágkoromat élem, nem hiszem, hogy le kell mondanom azokról a szerepekről, amiket ebben a színházban én tudok eljátszani. Ez a színháznak is jó, nem csak nekem.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Nehéz döntés volt eldönteni, hogy elindulsz ezen a pályázaton?

KA: Igen. Hogy hatalmam legyen, irányítsak emberek, ebben nincs tapasztalatom, miközben azt mondják, hogy vezető személyiség vagyok.

MN: Tíz évvel korábban tudtál volna ilyen döntést hozni? Ezt a kérdést szinte csak egy nőnek lehet feltenni, aki vezető szerepbe lép, a férfiak családi szerepe nem annyira látható a nyilvánosságban.

KA: Nem, a magánéleti helyzetem nem engedte volna. Kisgyerekem volt, úgy éreztem, hogy az életem be van szorítva az anya, feleség, színésznő szerepekbe. Pár éve vidékről is beköltöztünk, mert úgy gondoltuk, azzal tudjuk egyben tartani a családot, ha nem töltünk három órát autóban. Ez be is jött. Ha az ember tud és mer változtatni, és nem gondolja, hogy ahova lerakták, ott kell maradnia egy életre, az jó lehet. Egy változás – hogy anya leszek, vezető –, változtat rajtam, reményeim szerint új örömöket tudok belőle meríteni.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.