Közös gondolkodásra és cselekvésre hívja a színházi és filmes szakmát az Örkény Színház az SZFE ügyében

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 8.

Színház

A szolidaritás egyfajta formájaként. Bíznak a széles szakmai összefogás során megnyilvánuló felelős tettekben.

„A legtöbb, amit egyik ember a másiknak adhat, az a szolidaritás.”

Az Örkény Színház e névadójától származó idézet szellemében kívánja kifejezni közösségét és segítségnyújtási szándékát a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói, oktatói és minden dolgozója felé – olvasható közleményükben.

"Az egyetemet érő lejáratási kampány után, az egyetem szempontjait, javaslatait semmibe vevő eljárás és kuratóriumi kinevezések után a művészeti képzés minőségének védelme, erodálódásának megakadályozása rajtunk, színházi embereken áll. Így most az egész magyar színházi szakmához fordulunk!"

A színház felhívását változtatás nélkül közöljük.

"Kedves kollégák!

Közös gondolkodásra és cselekvésre hívunk Benneteket. Gondoljuk át közösen, hogy mink van, és ebből mit tudunk felajánlani az egyetemen veszélybe került szellemi közösségeknek. Vitassuk meg, hogy mivel tudjuk segíteni a diákokat az egyetemi autonómiáért vívott harcukban. Nyissunk párbeszédet egymással és a hallgatókkal, hogy a szolidaritás ne csupán szavakban, hanem a széles szakmai összefogásnak köszönhető felelős tettekben is meg tudjon nyilvánulni."

A részvételi szándékot, bármely gondolatot vagy javaslatot a további egyeztetés érdekében az alábbi email címen várják: szolidaritas [at] orkenyszinhaz [dot] hu

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.