Színház

Lepsénynél még megvolt

  • Kovács Bálint
  • 2012. szeptember 3.

Színház

"Még mindig jobb, ha az embernek nincs barátnője, mint ha nincs állása" - ez az egyik legnagyobb magyar kabarészerző, Nóti Károly megállapítása. Hogy hetven év alatt nemcsak a gazdasági helyzet, de Nóti párbeszédeinek frissessége is változatlan maradt, arról abszolút meggyőz a fiatal művészekből álló -011- Alkotócsoport balatonföldvári előadása. A bemutató a címbeli bemondást híressé tevő bohózatra épül, és arról szól, hogyan titkolná el a feleség, hogy egy másik férfivel ment el motorozni (ráadásul valahol Lepsény körül leesett a járműről), és hogyan tagadná le a férj az előző éjjeli kuplerájbeli mulatságot. Radnai Márk rendező és Lőkös Ildikó dramaturg - túl azon, hogy zökkenőmentesen összefűzték több jelenetét - lényegében érintetlenül hagyták Nóti dialógusait (leszámítva néhány funkciótlan és így erőltetett aktualizálást gój motorosokról és gárdistákról). Jól tették: a poénok még mindig tökéletesen működnek, nem kis részben azért, mert a társulat egy percig sem tesz úgy, mintha bármi is komolyabb lenne egy könnyed, kacagtató marhaságnál. Így, mivel a helyükön kezelik, az ezernyi félreértés kiszámíthatósága sem zavaró, inkább olaj az első jelenettől nagy lángon égő tűzre.

A színészek - újabb jó rendezői döntés - egy-egy karikaturisztikus jellemvonásból építenek személyiséget: Simon Zoltán száz különböző hangsúllyal ad száz különböző kontextust a "micsoda?!" felkiáltásnak, Kovács Ádám a szájából hiányzó rágógumit állandóan csócsálva kölcsönöz finomkodó hangot a férjnek, Bach Kata tökéletesen imitált tájszólással teszi különlegessé a szobalányt. Bach egyébként külön figyelmet érdemel: Jucikának az ő interpretációjában a bohózati hangvételen is túlmutató, valódi érzelmei, jól érzékeltetett sorsa van.

Egy-egy ilyen előadás után az utókor is megérthet valamit abból, miért volt olyan népszerű a pesti kabaré.

Kultkikötő, Balatonföldvár, július 19.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."