Színház

Lepsénynél még megvolt

  • Kovács Bálint
  • 2012. szeptember 3.

Színház

"Még mindig jobb, ha az embernek nincs barátnője, mint ha nincs állása" - ez az egyik legnagyobb magyar kabarészerző, Nóti Károly megállapítása. Hogy hetven év alatt nemcsak a gazdasági helyzet, de Nóti párbeszédeinek frissessége is változatlan maradt, arról abszolút meggyőz a fiatal művészekből álló -011- Alkotócsoport balatonföldvári előadása. A bemutató a címbeli bemondást híressé tevő bohózatra épül, és arról szól, hogyan titkolná el a feleség, hogy egy másik férfivel ment el motorozni (ráadásul valahol Lepsény körül leesett a járműről), és hogyan tagadná le a férj az előző éjjeli kuplerájbeli mulatságot. Radnai Márk rendező és Lőkös Ildikó dramaturg - túl azon, hogy zökkenőmentesen összefűzték több jelenetét - lényegében érintetlenül hagyták Nóti dialógusait (leszámítva néhány funkciótlan és így erőltetett aktualizálást gój motorosokról és gárdistákról). Jól tették: a poénok még mindig tökéletesen működnek, nem kis részben azért, mert a társulat egy percig sem tesz úgy, mintha bármi is komolyabb lenne egy könnyed, kacagtató marhaságnál. Így, mivel a helyükön kezelik, az ezernyi félreértés kiszámíthatósága sem zavaró, inkább olaj az első jelenettől nagy lángon égő tűzre.

A színészek - újabb jó rendezői döntés - egy-egy karikaturisztikus jellemvonásból építenek személyiséget: Simon Zoltán száz különböző hangsúllyal ad száz különböző kontextust a "micsoda?!" felkiáltásnak, Kovács Ádám a szájából hiányzó rágógumit állandóan csócsálva kölcsönöz finomkodó hangot a férjnek, Bach Kata tökéletesen imitált tájszólással teszi különlegessé a szobalányt. Bach egyébként külön figyelmet érdemel: Jucikának az ő interpretációjában a bohózati hangvételen is túlmutató, valódi érzelmei, jól érzékeltetett sorsa van.

Egy-egy ilyen előadás után az utókor is megérthet valamit abból, miért volt olyan népszerű a pesti kabaré.

Kultkikötő, Balatonföldvár, július 19.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.