Színház

Makra Viktória: Héttörpe

  • Sisso
  • 2020. november 8.

Színház

A „hogyan gyászolunk mi” freak show májusra tervezett bemutatóját most pótolták, és az eltelt idő megtette a magáét. Aki a peremen érzi magát, annak mindenképpen ajánlott egy efféle temetkezési buffonéria: akár terápiás hatású is lehet, ahogy pimaszul a felszínre hoz pár egyszerű dolgot az egyéni és a kollektív tudattalan sötét bugyraiból.

Középen egy látványravatal, világító kísértetbábbal, körötte a hét gnóm. Minden emberi torzó szenved, és próbálja a maga módján kezelni a veszteségét. A kimerevített képekbe torkolló csoportos jeleneteket szívszaggatóan humoros, szellemes szólók váltják. A szereplők különbözőképpen preparált, feketébe öltöztetett testszobrok, hiányos végtagokkal, meghökkentő helyekre (bokára, nyakra) komponált párnapúpokkal, rémségesre festett pofákkal. Hófehérke (Kapitány Dorottya artista) egy légi selyem (aerial silk) show-val tér vissza közéjük, hogy a gonosz mostohától megvédje őket.

Makra Viktória rendező szépen fésüli egybe a mozgásos, bábos és a minimál szöveges jeleneteket, de nem előzmény nélküli mindez: az előadásban az a fajta látásmód érvényesül, mint a Szabó Veronika (itt ő az egyik szereplő) rendezte, külföldön nagyot futott Queendomban. (Egy másik szereplő, Kemény Rozália is ott tűnt fel először.) A fiúk meg elég rendesen dolgoznak a bányában, mint például Várnai Balázs, aki komédiásként, zeneszerzőként és színpadi zenészként is kiváló. A kísérleti színház pont attól jó, amitől ez az előadás. Mert a kísérlet néha sikerül.

MU Színház, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."