Marx A tőkéjéből rendez darabot Vidnyánszky Attila

  • narancs.hu
  • 2024. június 11.

Színház

A Nemzeti Színház igazgatója a következő évad terveiről beszélt, először, mióta nyolc színésze is elhagyta a társulatot.

A súlyos színpadi balesetek és nyolc színész távozása óta először beszélt a Nemzeti Színház igazgazója, Vidnyánszky Attila a jövő évi évad terveiről. A távozókról csak annyit mondott, hogy természetes, hogy 11 év közös munka után átalakulóban van a társulat „Nagyszerű közös munkákat hoztunk létre a most távozókkal. Még zajlanak az egyeztetések, szerződtetések, de annyi biztos, hogy a távozók többsége továbbra is vinni szeretné a szerepeit a Nemzetiben, vagyis a repertoár gerincét nem érinti ez a változás.”

 
Vidnyánszky Attila
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
 

Az interjú alapján hét új bemutatót tervez az igazgató, ebből pedig kettőt rendezne ő: az egyik a Szarka Tamás műve alapján készülő Esthajnal című zenés darab, a másik pedig egy igazán nagy meglepetés: Vidnyánszky Karl Marx A tőkéjét adaptálja majd színpadra. Állítása szerint a kommunista munkásmozgalom teoretikusának műve még beregszászi időszakában kezdte el foglalkoztatni, amikor felfigyelt annak „drámai potenciáljára”.

„A pénz, a tőke vagy az osztályharc csupa olyan fogalom, ami megszemélyesítve egy egész életünket meghatározó drámát ír le. Jelenleg jegyzetelek, de a szemem előtt már megjelennek képek” – fogalmazott Vidnyánszky. Az ismertető pedig egy bohózati elemekkel átszőtt haláltáncról ír. „A tőke tragikus félreértések tömegének alapja, felismerései egy testet és lelket megnyomorító ideológiát hívtak életre. Miért nem tudunk szabadulni ettől a vallásellenességgel átszőtt gondolkodásmódtól?” - teszi fel a kérdést a Nemzeti színlapja.

Az interjúban a balesetre is kitértek: Vidnyánszky hatalmas traumának nevezte az esetet, és azt mondta, Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó hiányát elsősorban a személyiségük miatt érezték meg, de mivel mindketten fontos szerepeket vittek, a baleset után át kellett szervezniük a teljes évadot, így elmaradt az Aranyhajú hármasok című folkopera és az Irredenta kabaré bemutatója. Arról nem árult el részleteket, hol áll az ügy.

Kiderült még továbbá, hogy a következő évadra a társulathoz igazol Vecsei H. Miklós.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.