Színház

Másképp

Két előadás a Thealteren

  • Herczog Noémi
  • 2014. augusztus 31.

Színház

Általában a táncelőadásokban a táncoson van a fókusz, a zenész neve pedig zárójelben szokott szerepelni, már ha. Nem így a Nyúzzatok meg! zenészei: gitárral Czitrom Ádám és a dobnál Porteleki Áron. 'k kikívánkoznak a zárójelek közül, egyenértékű alkotók a három kiváló táncossal. A dögös Dányi Viktóriával, a kivételes Molnár Csabával (akinek a nevét nemsokára koreográfusként is meg fogjuk jegyezni), és a bohókás Vadas Zsófia Tamarával.

Ezt a munkát közösen készítették, Molnár csak a következő, Dekameron című előadásukat jegyzi egyedül. És persze azért nincs senkinek a neve zárójelben, mert itt nemcsak táncos és zenész, de zene és tánc is egyenértékű. Előadóművésszé lép elő a két zenész, kapcsolatba lépnek velük a táncosok, zenére zihálnak, apránként, pimaszkodva elveszik a dobfelszerelésüket, bebújnak a gitáros pántja mögé szorosan; tánccá válik az is, ahogyan megszólal a zene. Például egy reneszánsz-barokkos hangzású dallam, elektromos gitáron.

És már megint egy táncelőadás, aminek humora van. Nem tudom, mi történt itt, de míg sokáig a magyar kortárs tánc halálkomoly, kissé karót nyelt jelenség volt - fontos és alapvető áttörést jelentettek Gergye Krisztián politikai tánckabaréi -, most feltűnt egy friss és új táncnyelv, ami dögös, vagány, könnyed és nem utolsósorban van humora. A Budapest Tánciskola szellemisége ez. A táncos, aki ironizál a természetellenes és önnön erotikáját leplező baletthagyományokon. Miközben képzett és profi a teste, nem billen el a természetes test ma kissé idegennek, debellának ható, Isadora Duncan-i szélsőségébe sem. És minderre reflektál is. A legegyszerűbb, látszólag semleges, az ujjgyakorlatoknak megfeleltethető bemelegítés közben a táncosnő lelepleződik mint erotikus jelenség. Molnár Csaba magánszáma, ahogy megmutatja, hogy lényegében minden bemelegítés "arról" szól. Megemeli a táncosnőt, csak épp "véletlenül" a mellénél fogja meg. Egyúttal fitneszparódia, amikor kéri a táncosokat, vegyék le felsőjüket, miközben ugrálnak, és a nézői tekintetet a szökdelő mellek táncára irányítja. Felszabadult és könnyed ez az előadás, nem szól többről, mint emberi viszonyokról, nincsenek súlyos állítások, mégis éppen elég, ami van. Tánc és vele egyenértékű zene.

A Nyúzzatok meg! tipikusan "független" színházi fesztiválra való. Mert aki a magát így jellemző Thealterre, hazánk legjelentősebb független színházi fesztiváljára megy, nem egyszerűen strukturális különbségekre számít. Joggal várja, hogy újszerű, itthon legalábbis nem megszokott nyelvű előadásokat lásson, legyenek ezek sikerültek, mint a Nyúzzatok meg!, vagy akár elvetélt kísérletek, csak ne unalmasak. Szomorú, hogy az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma idén nem tartotta a Thealtert támogatásra méltónak. Szomorú, hiszen egy kultúra számára nincs elemibb szükséglet, mint hogy platformot kapjon a "nem megszokott" - amilyen például ez a Trafóban debütált táncelőadás. (A fesztiválon töltött két nap zavarba ejtő kitérője a debreceni Csokonai Színház igazgatóhelyettese, Gemza Péter bosszantóan végiggondolatlan és főként nyelvezetében túlontúl ismerős, egyszerűen nem idevaló Beckett-rendezése.)

Mi való ide, mi nem - ez alatt azt értem, hogy minden illik a Thealterhez, ami szokatlan, vitát gerjeszt, és ha ezt elérte, szélsőséges esetben akár bukás is lehet. Az izraeli Kétszobás lakással például akadhat a hazai nézőnek fenntartása, talán részben a kulturális különbségek miatt, és itt a zenehasználatra gondolok. A legproblematikusabb talán a két szerelmes egymásra találásának pillanatában bevágott kommersz, romantikus sláger. Niv Sheinfeld és Oren Laor produkciója ezzel együtt is joggal tart számot érdeklődésre.

A műsorfüzetből kiderül, hogy egy ikonikus izraeli táncelőadás átiratáról van szó, az átfogalmazás lényegi vonása pedig, hogy a szerelmi kettős ezúttal nem egy férfi és egy nő, hanem két férfi között történik. Izraeli kontextusban, ahol három ősi vallás melegek iránti hagyományos intoleranciája adja a keretet, a tánc rögtön politikus előadássá válik, ahogy most nálunk is.

A szegedi zsinagóga modern színházi lámpákkal felszerelt terében a két táncos először iszonyú lassan, tűréshatárunkat feszegetve határolja le szigetelőszalaggal a színpadot. Felkészít az előadásra, megképzi a teret. Ami körporond helyett a kétszobás lakásnak megfelelően kettéosztott téglalap. Valamiféle sportpálya. Két térfél.

Először egyszerre mozognak, szimmetrikusan. Kék, illetve zöld tréningfelsőben. Aztán elindulnak körbe-körbe. Mozgásuk repetitív. Az egyik levetkőzik, és egy ugrással átöleli a másikat, felajánlkozik. Alighanem tudatosan idézik meg Pina Bausch Café Müllerének ismert jelenetét. Amikor a táncost átkulcsoló, szorosan átölelő testet az álló figura leveti, ledobja magáról, de a szerelmes táncos alighogy földet ér, ugyanazon szigorú koreográfia szerint villámgyorsan visszakapaszkodik. Majd ugyanez a pontos, pár mozdulatból álló koreográfia ismétlődik, egyre gyorsabban. Az egyik táncos nem fogadja el az őt nyilvánvalóan vonzó másik közeledését. Elkapom a tekintetét, miközben öleli a társát. Látható, ahogy szerelmének külső megítélésén gondolkodik.

A repetíció végig megmarad. A sejtetett közeg erősen militáns, hogy talán még nehezebb legyen vállalni az eltérő nemi identitást. Ennek a leheletnyi előadásnak azonban nemcsak témája a másság, hanem a nyelvezete is. Deviáns színház. Remélem, mehetünk jövőre is színháznyelvi devianciát keresni az addigra huszonöt éves Thealterre.

Thealter Fesztivál, Szeged, július 23. és 24.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.