Színház

Másképp

Két előadás a Thealteren

  • Herczog Noémi
  • 2014. augusztus 31.

Színház

Általában a táncelőadásokban a táncoson van a fókusz, a zenész neve pedig zárójelben szokott szerepelni, már ha. Nem így a Nyúzzatok meg! zenészei: gitárral Czitrom Ádám és a dobnál Porteleki Áron. 'k kikívánkoznak a zárójelek közül, egyenértékű alkotók a három kiváló táncossal. A dögös Dányi Viktóriával, a kivételes Molnár Csabával (akinek a nevét nemsokára koreográfusként is meg fogjuk jegyezni), és a bohókás Vadas Zsófia Tamarával.

Ezt a munkát közösen készítették, Molnár csak a következő, Dekameron című előadásukat jegyzi egyedül. És persze azért nincs senkinek a neve zárójelben, mert itt nemcsak táncos és zenész, de zene és tánc is egyenértékű. Előadóművésszé lép elő a két zenész, kapcsolatba lépnek velük a táncosok, zenére zihálnak, apránként, pimaszkodva elveszik a dobfelszerelésüket, bebújnak a gitáros pántja mögé szorosan; tánccá válik az is, ahogyan megszólal a zene. Például egy reneszánsz-barokkos hangzású dallam, elektromos gitáron.

És már megint egy táncelőadás, aminek humora van. Nem tudom, mi történt itt, de míg sokáig a magyar kortárs tánc halálkomoly, kissé karót nyelt jelenség volt - fontos és alapvető áttörést jelentettek Gergye Krisztián politikai tánckabaréi -, most feltűnt egy friss és új táncnyelv, ami dögös, vagány, könnyed és nem utolsósorban van humora. A Budapest Tánciskola szellemisége ez. A táncos, aki ironizál a természetellenes és önnön erotikáját leplező baletthagyományokon. Miközben képzett és profi a teste, nem billen el a természetes test ma kissé idegennek, debellának ható, Isadora Duncan-i szélsőségébe sem. És minderre reflektál is. A legegyszerűbb, látszólag semleges, az ujjgyakorlatoknak megfeleltethető bemelegítés közben a táncosnő lelepleződik mint erotikus jelenség. Molnár Csaba magánszáma, ahogy megmutatja, hogy lényegében minden bemelegítés "arról" szól. Megemeli a táncosnőt, csak épp "véletlenül" a mellénél fogja meg. Egyúttal fitneszparódia, amikor kéri a táncosokat, vegyék le felsőjüket, miközben ugrálnak, és a nézői tekintetet a szökdelő mellek táncára irányítja. Felszabadult és könnyed ez az előadás, nem szól többről, mint emberi viszonyokról, nincsenek súlyos állítások, mégis éppen elég, ami van. Tánc és vele egyenértékű zene.

A Nyúzzatok meg! tipikusan "független" színházi fesztiválra való. Mert aki a magát így jellemző Thealterre, hazánk legjelentősebb független színházi fesztiváljára megy, nem egyszerűen strukturális különbségekre számít. Joggal várja, hogy újszerű, itthon legalábbis nem megszokott nyelvű előadásokat lásson, legyenek ezek sikerültek, mint a Nyúzzatok meg!, vagy akár elvetélt kísérletek, csak ne unalmasak. Szomorú, hogy az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma idén nem tartotta a Thealtert támogatásra méltónak. Szomorú, hiszen egy kultúra számára nincs elemibb szükséglet, mint hogy platformot kapjon a "nem megszokott" - amilyen például ez a Trafóban debütált táncelőadás. (A fesztiválon töltött két nap zavarba ejtő kitérője a debreceni Csokonai Színház igazgatóhelyettese, Gemza Péter bosszantóan végiggondolatlan és főként nyelvezetében túlontúl ismerős, egyszerűen nem idevaló Beckett-rendezése.)

Mi való ide, mi nem - ez alatt azt értem, hogy minden illik a Thealterhez, ami szokatlan, vitát gerjeszt, és ha ezt elérte, szélsőséges esetben akár bukás is lehet. Az izraeli Kétszobás lakással például akadhat a hazai nézőnek fenntartása, talán részben a kulturális különbségek miatt, és itt a zenehasználatra gondolok. A legproblematikusabb talán a két szerelmes egymásra találásának pillanatában bevágott kommersz, romantikus sláger. Niv Sheinfeld és Oren Laor produkciója ezzel együtt is joggal tart számot érdeklődésre.

A műsorfüzetből kiderül, hogy egy ikonikus izraeli táncelőadás átiratáról van szó, az átfogalmazás lényegi vonása pedig, hogy a szerelmi kettős ezúttal nem egy férfi és egy nő, hanem két férfi között történik. Izraeli kontextusban, ahol három ősi vallás melegek iránti hagyományos intoleranciája adja a keretet, a tánc rögtön politikus előadássá válik, ahogy most nálunk is.

A szegedi zsinagóga modern színházi lámpákkal felszerelt terében a két táncos először iszonyú lassan, tűréshatárunkat feszegetve határolja le szigetelőszalaggal a színpadot. Felkészít az előadásra, megképzi a teret. Ami körporond helyett a kétszobás lakásnak megfelelően kettéosztott téglalap. Valamiféle sportpálya. Két térfél.

Először egyszerre mozognak, szimmetrikusan. Kék, illetve zöld tréningfelsőben. Aztán elindulnak körbe-körbe. Mozgásuk repetitív. Az egyik levetkőzik, és egy ugrással átöleli a másikat, felajánlkozik. Alighanem tudatosan idézik meg Pina Bausch Café Müllerének ismert jelenetét. Amikor a táncost átkulcsoló, szorosan átölelő testet az álló figura leveti, ledobja magáról, de a szerelmes táncos alighogy földet ér, ugyanazon szigorú koreográfia szerint villámgyorsan visszakapaszkodik. Majd ugyanez a pontos, pár mozdulatból álló koreográfia ismétlődik, egyre gyorsabban. Az egyik táncos nem fogadja el az őt nyilvánvalóan vonzó másik közeledését. Elkapom a tekintetét, miközben öleli a társát. Látható, ahogy szerelmének külső megítélésén gondolkodik.

A repetíció végig megmarad. A sejtetett közeg erősen militáns, hogy talán még nehezebb legyen vállalni az eltérő nemi identitást. Ennek a leheletnyi előadásnak azonban nemcsak témája a másság, hanem a nyelvezete is. Deviáns színház. Remélem, mehetünk jövőre is színháznyelvi devianciát keresni az addigra huszonöt éves Thealterre.

Thealter Fesztivál, Szeged, július 23. és 24.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.