Mészáros Blanka, Görög László, Kerekes Éva és Znamenák István voltak a legjobb színészek az elmúlt évadban a színikritikusok szerint

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 23.

Színház

A Radnóti Színház 10 című Sebestyén Aba által rendezett előadása is tarolt a Színházi Kritikusok Céhe díjátadóján.

Negyvenedik alkalommal adta át a Színházi Kritikusok Céhe a Színikritikusok Díját. Idén a Katona József Színházban megrendezett gálát Markó Róbert rendezte. Májusban már kiderült, hogy Pogány Judit kapja az életműdíjat. A céh posztumusz különdíjjal emlékezett a nemrég elhunyt Radnai Annamária dramaturgra. A díjátadón tizenöt kategóriában értékelték a 2018/2019-es színházi évad legjobb teljesítményeit.

A díjazottak:

A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg: Kelemen Kristóf (Megfigyelők és Székely Csaba: 10)

A legjobb előadás: 10 (Radnóti Színház, rendező: Sebestyén Aba)

A legjobb rendezés: A Platonov (Katona József Színház, rendező: Székely Kriszta)

A legjobb zenés/szórakoztató előadás: Chicago (Vörösmarty Színház, Székesfehérvár; rendező: Horváth Csaba)

A legjobb független színházi előadás: Megfigyelők (Trafó Kortárs Művészetek Háza, rendező: Kelemen Kristóf)

A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás: Lúdas Matyi (Bóbita Bábszínház, Pécs; rendező: Markó Róbert)

A legjobb női főszereplő: Mészáros Blanka (Jeanne d’Arc – a jelenidő vitrinében, Katona József Színház)

A legjobb férfi főszereplő: Görög László (A velencei kalmár, Miskolci Nemzeti Színház)

A legjobb női mellékszereplő: Kerekes Éva (Patika, Örkény Színház)

A legjobb férfi mellékszereplő: Znamenák István (Patika, Örkény Színház)

A legjobb díszlet: A vihar (Budapest Bábszínház, tervező: Cziegler Balázs)

A legjobb jelmez: Az Ügy (Soharóza–Trafó Kortárs Művészetek Háza–CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, tervező: Nagy Fruzsina)

A legjobb színházi zene: 10 (Radnóti Színház, zeneszerző: Cári Tibor)

A legígéretesebb pályakezdő: Tarnóczi Jakab

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.