Mészáros Blanka, Görög László, Kerekes Éva és Znamenák István voltak a legjobb színészek az elmúlt évadban a színikritikusok szerint

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 23.

Színház

A Radnóti Színház 10 című Sebestyén Aba által rendezett előadása is tarolt a Színházi Kritikusok Céhe díjátadóján.

Negyvenedik alkalommal adta át a Színházi Kritikusok Céhe a Színikritikusok Díját. Idén a Katona József Színházban megrendezett gálát Markó Róbert rendezte. Májusban már kiderült, hogy Pogány Judit kapja az életműdíjat. A céh posztumusz különdíjjal emlékezett a nemrég elhunyt Radnai Annamária dramaturgra. A díjátadón tizenöt kategóriában értékelték a 2018/2019-es színházi évad legjobb teljesítményeit.

A díjazottak:

A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg: Kelemen Kristóf (Megfigyelők és Székely Csaba: 10)

A legjobb előadás: 10 (Radnóti Színház, rendező: Sebestyén Aba)

A legjobb rendezés: A Platonov (Katona József Színház, rendező: Székely Kriszta)

A legjobb zenés/szórakoztató előadás: Chicago (Vörösmarty Színház, Székesfehérvár; rendező: Horváth Csaba)

A legjobb független színházi előadás: Megfigyelők (Trafó Kortárs Művészetek Háza, rendező: Kelemen Kristóf)

A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás: Lúdas Matyi (Bóbita Bábszínház, Pécs; rendező: Markó Róbert)

A legjobb női főszereplő: Mészáros Blanka (Jeanne d’Arc – a jelenidő vitrinében, Katona József Színház)

A legjobb férfi főszereplő: Görög László (A velencei kalmár, Miskolci Nemzeti Színház)

A legjobb női mellékszereplő: Kerekes Éva (Patika, Örkény Színház)

A legjobb férfi mellékszereplő: Znamenák István (Patika, Örkény Színház)

A legjobb díszlet: A vihar (Budapest Bábszínház, tervező: Cziegler Balázs)

A legjobb jelmez: Az Ügy (Soharóza–Trafó Kortárs Művészetek Háza–CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, tervező: Nagy Fruzsina)

A legjobb színházi zene: 10 (Radnóti Színház, zeneszerző: Cári Tibor)

A legígéretesebb pályakezdő: Tarnóczi Jakab

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.