Őszművészet - rés a présen

„Csak az abszurd humor segítségével”

Gálvölgyi Dorka, a Hatszín Teátrum igazgatója

  • rés a présen
  • 2019. szeptember 22.

Színház

rés a présen: Mivel telt a Hatszín Teátrum nyara?

Gálvölgyi Dorka: A 2019/2020-as évad már tavasszal összeállt. Mivel sajnos már szinte csak befogadó színház vagyunk, a nyári időszakot használtuk arra, hogy próbáljanak a színházteremben. Két szeptemberi bemutató próbált nálunk, az Alföldi Róbert rendezte Mi történt Baby Jane-nel? csapata és A kis hableány mese alkotói.

rap: Mikor lesz a Mi történt Baby Jane-nel? bemutatója?

GD: A Mi történt Baby Jane-nel? a Delta Produkció bemutatója lesz. Kövesd Zsuzsa producer korábban is csupa remek dolgot hozott a Hatszín Teátrumba, Dinyés Dániel és Göttinger Pál Operabeavatója, illetve Rezes Judit és Szabó Győző Loveshake című előadása után egy Alföldi-rendezés nagyon nagy esemény a mi életünkben. Ráadásul két olyan csodás színésznővel, mint Hernádi Judit és Kiss Mari, személyes nagy kedvencemmel, Bercsényi Péterrel és a fiatalokkal, Hartai Petrával és Kovács Mátéval egy lebilincselően izgalmas darab, remélem, a közönség is úgy várja a szeptember 21-i bemutatót, ahogyan mi.

rap: Milyen lesz az évad nálatok?

GD: Igyekszünk minden igényt kielégíteni színvonalas előadásokkal. Nagyon várjuk novemberben Dolák-Saly Róbert Őrültek, haza! című bemutatóját, amely az évadban az egyetlen saját bemutatónk lesz. Azt gondolom, abszurd világunkat lassan csak az abszurd humor segítségével lehet elviselni. A Gólem Színháznak októberben lesz egy új bemutatója nálunk Ismerős történet címmel, és marad műsoron a másik darabjuk, a Jaj, Istenem! Az Orlai Produkció előadásai is maradnak a repertoáron, megy tovább a Heisenberg, a Varsói melódia, a Vénusz és nagy kedvencem, a Second Life. Orlai Tiborral már egy 2020-as bemutatót is tervezünk. Sajnos több darab lekerül repertoárról anyagi okok miatt, amelyekért nagyon fáj a szívem.

rap: Beváltotta a Hatszín a hozzá fűzött reményeidet?

GD: A Hatszín Teátrum két évvel ezelőtt tavasszal azzal a konstrukcióval nyitott, hogy az előadások egy része befogadott produkció lesz, de minden évadban lesz négy-öt saját bemutatónk is. Nagyon rövid idő alatt beigazolódott, hogy magánszínházat csupán jegybevételből fenntartani nem lehet. Mára ez az arány teljesen eltolódott, örülök, ha évadonként egy bemutatóra tudunk forrást biztosítani, több produkció színrevitele már nem fér bele a keretbe. A Hatszín Teátrum két naptári év alatt közel 90 ezer látogatót fogadott, úgy gondolom, van helyünk a budapesti színházi életben. Nagy álmom, hogy egyszer újra tudunk színházat „csinálni”, darabokat keresni, alkotókat felkérni és „saját” bemutatókat tartani. A támogatási rendszerről, ha azt mondom, hogy nem kedvez nekünk, akkor nem mondtam még semmit… Minket a tao megvonása nem érintett közvetlenül, mert taobefogadó csak bejegyzett előadó-művészeti szervezet lehet, ehhez három naptári év szükséges, nekünk ez még nincs meg, de így más pályázatokon sem tudunk indulni. Áttételesen annyiban érintett a tao elvétele, hogy több nálunk játszó társulat megszűnt, meglévő társulatok pedig kevesebb előadásszámot vállalnak, bemutatók maradtak, maradnak el.

rap: Ha lenne egy színházi tündér, aki teljesítené három kívánságodat, mit kérnél tőle?

GD: Egy: igazságos és teljesítményarányos, nem torz és politikai alapon működő támogatási rendszert. Kettő: minden gyerek számára korosztályának megfelelő, színvonalas előadás megtekintésének lehetőségét évadonként legalább egy alkalommal. Három: egy általam összeállított alkotógárdával – irreális álom, nem mondok neveket –, anyagi korlát nélkül a Kabaré című musical színre­vitelét a Hatszínben – és még sok-sok csodás előadást…

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.