Tánc

Molnár Csaba: Az ökör

  • Sisso
  • 2016. december 3.

Színház

Molnár Csaba Az ökör című koreográfiáját különféle európai támogatásoknak köszönhetően Prágában mutatták be először, a Ponec Theatre színpadán, de nem emiatt nemzetközi színvonalú az előadás. Legtehetségesebb kortárs koreográfusaink egyike a jó produceri háttéren kívül nála nem kevésbé „gátlástalan” alkotótársainak köszönheti az immár két éve (a Nyúzzatok meg! óta) meredeken felfelé ívelő pályáját. Molnár Csaba máris stílust teremtett az emberi „ökörségből”. Semmiségeinket, felületességünket, önbizalomhiányunkat és egyéb defektjeinket olyan végtelen megértéssel és humorral mutatja be, hogy teljesen odaleszünk magunkért. Döbbenten nézzük a kreativitás határtalanságát, amely valahogy mindig a paralitikus tehetetlenségből indul ki. Egy hagyományos dzsessz-tánc elemből néhány csillámló pompon segítségével átváltozóshow kerekedik. Vadas Zsófia Tamara privát hisztijéből extatikus kabaré lesz, Cuhorka Emese kortárs táncos kirekesztettségi vitustáncából drámai opus, Vavra Júlia szertelennek tűnő végtagjaiból és dobszólóiból metafizika, Szeri Viktor tünékenységéből pedig szigorú jelenlét, vihogásából természeti katasztrófa. Egyszerű játszmák válnak színházi szituációkká szavak nélkül, de fel is oldódnak az iróniában. Nem csak tánc, de koncert, csinn-bumm cirkusz, no meg dráma, Tarantino-film és balettos bakiparádé zajlik egyszerre a színpadon. Molnár Csaba pedig énekel a fináléban, Nancy Sinatra Bang Bang című slágerét, kifacsarva.

A popvilágot fordítja ki a sarkainál fogva, miközben Disney-figurás, flitteres pólóban mozdulnak rá a többiek. Kiborító, felemelő ökörködés.

Trafó, október 28.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.