Tánc

Molnár Csaba: Az ökör

  • Sisso
  • 2016. december 3.

Színház

Molnár Csaba Az ökör című koreográfiáját különféle európai támogatásoknak köszönhetően Prágában mutatták be először, a Ponec Theatre színpadán, de nem emiatt nemzetközi színvonalú az előadás. Legtehetségesebb kortárs koreográfusaink egyike a jó produceri háttéren kívül nála nem kevésbé „gátlástalan” alkotótársainak köszönheti az immár két éve (a Nyúzzatok meg! óta) meredeken felfelé ívelő pályáját. Molnár Csaba máris stílust teremtett az emberi „ökörségből”. Semmiségeinket, felületességünket, önbizalomhiányunkat és egyéb defektjeinket olyan végtelen megértéssel és humorral mutatja be, hogy teljesen odaleszünk magunkért. Döbbenten nézzük a kreativitás határtalanságát, amely valahogy mindig a paralitikus tehetetlenségből indul ki. Egy hagyományos dzsessz-tánc elemből néhány csillámló pompon segítségével átváltozóshow kerekedik. Vadas Zsófia Tamara privát hisztijéből extatikus kabaré lesz, Cuhorka Emese kortárs táncos kirekesztettségi vitustáncából drámai opus, Vavra Júlia szertelennek tűnő végtagjaiból és dobszólóiból metafizika, Szeri Viktor tünékenységéből pedig szigorú jelenlét, vihogásából természeti katasztrófa. Egyszerű játszmák válnak színházi szituációkká szavak nélkül, de fel is oldódnak az iróniában. Nem csak tánc, de koncert, csinn-bumm cirkusz, no meg dráma, Tarantino-film és balettos bakiparádé zajlik egyszerre a színpadon. Molnár Csaba pedig énekel a fináléban, Nancy Sinatra Bang Bang című slágerét, kifacsarva.

A popvilágot fordítja ki a sarkainál fogva, miközben Disney-figurás, flitteres pólóban mozdulnak rá a többiek. Kiborító, felemelő ökörködés.

Trafó, október 28.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.