Színház

Vecsei H. Miklós – Mihail Bulgakov: Iván, a rettenet

  • Adorjáni Panna
  • 2016. december 3.

Színház

A színpad közepén piciny, felénk kinyitott kocka, benne egy férfi ül. Tyimofejev másodmagával lakik ebben a fél szobában meg néha a feleségével, aki éppen most fogja holmi filmrendezőért elhagyni. De itt tartják a lakógyűlést is, amelynek főbb témái az állam középszerűsítési programja, a földszintes házba projektpénzből beépített lift belsejébe firkált férfi nemi szervek problémája, illetve a lakbér kifizetése. Hogy ez a rémálom vagy az, amikor szétválnak a piciny szoba falai, és az elénk táruló, villódzó, perspektivikus térben múlt és jelen egymásba átömlik, Rettegett Iván pedig szétveri a filmrendezőt, majd pedig a teljes társasházi lakóközösséget – nem lehet eldönteni. Ifj. Vidnyánszky Attila előadását nézve soha nem vagyunk benne biztosak, hogy elképesztően groteszk rajzfilmfigurák önfeledt baromkodását látjuk, vagy keserű iróniával átitatott, borúlátó társadalmi szatírát.

Különösen jó nézni, hogy a különféle gegek és poénok szétválaszthatatlanul összekapcsolódnak a történettel, vagyis humor és komorság nem oltja ki egymást. Az is rendkívül élvezetes, ahogy a Radnóti színészei eldobják az agyukat a meghívott alkotók és színészhallgatók között. Nem csak a bulgakovi sztori, de az egész színház kimozdul a helyéről: az előadás kezdete előtt pár pillanattal a telefonok kikapcsolására felhívó bejátszás félbeszakad az „áramszünet” miatt, a szolid vörös függöny alól kilógnak a szünetre ott felejtett hullák, a rendes díszletezők helyett a színészek rendezik át a teret és így tovább. De minden csintalanság ellenére ez mégis klasszikus színház, ami dekonstruálja Bulgakovot, kirobbantja helyéről a Radnótit, de mindvégig szelíd párbeszédben marad ezekkel a pretextusokkal. Az értelmezést és populáris utalásokat tekintve fiatal és friss, színházi nyelvében csudamód szófogadóan konzervatív, összességében szemtelenül helyes munka.

Radnóti Miklós Színház, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.